Tellow: boekhoud-app voor ZZP'ers

Tellow: slimme boekhoud-app voor ZZP'ers

Tellow, de nieuwe boekhoud-app van de Rabobank, automatiseert de boekhouding en btw-aangifte voor ondernemers. De boekhouding doe je voortaan tussendoor. Een interview met financieel specialist Sander Nederhof van ASU Advies & Administratie. Hij was achter de schermen betrokken bij de totstandkoming van de applicatie. “Tellow neemt de drempel weg om je zakelijke administratie te voeren.”

Voor wie is Tellow bedoeld?
“Tellow is gericht op ZZP’ers en startende ondernemers die tegen het bijhouden van hun administratie aanhikken, maar het wel graag zelf willen doen. De ZZP’er die geen zin heeft om Excel-sheets of schoenendozen met bonnetjes bij te houden, maar à la minute een overzicht wil hebben van hoe zijn bedrijf financieel ervoor staat.”         

Hoe werkt Tellow?
“Tellow automatiseert je boekhouding en je btw-aangifte. De applicatie is gekoppeld aan je zakelijke rekening bij Rabobank en je krijgt bij iedere bij- of afschrijving een melding. Op het moment dat je een zakelijke transactie doet - je pint bijvoorbeeld bij een tankstation - krijg je binnen vijf minuten een melding dat je het bonnetje kan uploaden.”

“Je maakt een foto van het bonnetje, verstuurt het naar Tellow, waarna de applicatie een boekingsvoorstel doet om het te verwerken. Op deze manier kun je je zakelijke administratie direct en goed inrichten.”

'Tellow neemt ondernemers veel administratief werk uit handen. Het gebruiksgemak is heel groot.'

Wat is het voordeel van Tellow?
“Tellow neemt je veel werk uit handen. Het gebruiksgemak is heel groot. De ondernemer hoeft weinig aan zijn administratie te doen én hij kan elke dag zien hoe het gaat met zijn bedrijf. Zeker voor mensen die snel bonnetjes kwijt zijn, is het perfect.”

"Er is veel werk ingestoken om Tellow zo gebruiksvriendelijk mogelijk te maken. Je kunt het onderweg op de app gebruiken of thuis op je desktop. Tellow neemt de drempel weg om je zakelijke administratie te voeren. Zodat je je volledig kunt richten op het ondernemen zelf.”

De nieuwe boekhoud app

Dé nieuwe boekhoud-app

Met Tellow boekhouden zzp’ers voortaan tussendoor. Waar je ook bent. Samen met jou zorgt Tellow ervoor dat je boekhouding op orde is.

Lees meer

Het klinkt bijna als een elektronische assistent-boekhouder.
“Het is een slimme applicatie. Je voert vooraf een aantal gegevens in, zoals een auto van de zaak. Op basis daarvan maakt Tellow bij het uitlezen van de bonnetjes een inschatting van de gegevens.”

Kun je de applicatie als vervanger zien van een boekhouder?
“Nee, een boekhouder zal je altijd nodig blijven hebben, maar zijn rol wordt anders. Hij zal niet meer de gegevens invoeren en verwerken, maar controleren, sturen en meedenken met de ondernemer. Tellow verzorgt de administratie voor je op basis van de gegevens die jij aanlevert, maar je hebt een boekhouder nodig om alles te controleren.”

'Ieder kwartaal wordt er op basis van alle mutaties op je zakelijke rekening een rapportage gemaakt en een btw-aangifte voor je gegenereerd.'

Hoe koppel je facturen aan Tellow?
“Facturen kun je uploaden in Tellow, maar je kunt ook verkoopfacturen in de app maken. Er zijn verschillende templates waaruit je kunt kiezen. Die kun je naar eigen vrijheid aanpassen, denk aan logo en lettertype. De facturen verstuur je als PDF-bestand via Tellow of door het bestand te downloaden en via je eigen mail te versturen.”

Wat kun je er nog meer mee?
“De btw-aangifte wordt voor je gegenereerd. Per kwartaal wordt van alle mutaties – bonnetjes, in- en verkoopfacturen – een rapportage gemaakt. Als je akkoord bent, download je het btw-rapport en neem je dit een-op-een over bij je btw-aangifte.”

Tellow koppel je aan een zakelijke rekening, waarom is een zakelijke rekening zo belangrijk voor ondernemers?
“Om het privé en zakelijke gedeelte uit elkaar te halen. Anders wordt je administratie een zooitje. Er zijn vaak meer dan honderd mutaties per maand op je privérekening en op je zakelijke rekening veel minder.”

“Een zakelijke rekening is noodzakelijk om alles overzichtelijk te houden. Je krijgt een goed inzicht in je inkomsten en uitgaven, wat je aan belasting moet betalen en wat je overhoudt om privé te besteden. Maak dat bedrag een keer per maand naar je privérekening over, dat maakt het overzicht veel makkelijker.”

'Tellow is gericht op ZZP’ers en startende ondernemers die tegen het bijhouden van hun administratie aanhikken, maar het wel graag zelf willen doen.'

Meer weten?

Kijk voor meer informatie over de mogelijkheden van deze applicatie op Tellow.nl of op Rabobank.nl.


Gratis whitepaper: administratie opzetten

Vind je het lastig om je boekhouding goed in te richten en bij te houden? In deze whitepaper leggen we je de basis van het opzetten van een goede administratie uit. 

Download gratis PDF 
 

Gepubliceerd op:
04-07-2017

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en ZZP'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Dé zzp-boekhoudapp

Boekhoudapp voor zzp'ers Rabobank

Scan overal je bonnen en beheer facturen op je mobiel. Tellow verwerkt je betalingen direct en zet elk kwartaal je btw-aangifte klaar. 

Test Tellow nu

Gratis PDF's voor starters

Gratis whitepapers voor startende ondernemers

Alle informatie die je nodig hebt in één PDF: met deze whitepapers ga je goed voorbereid van start met je bedrijf:

  • Ondernemingsplan in 10 stappen
  • Bedenk de perfecte bedrijfsnaam
  • Bereken je uurtarief
  • Een administratie opzetten doe je zo
     

Download gratis PDF

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Marktcijfers nodig?

Mijn branche promo

Ga jij starten als zorgverlener, restauranthouder, freelancer of (web)winkelier? Weet welke zaken er spelen in je branche om goed van start te kunnen gaan.

Ik wil meer weten over mijn branche

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.