Wetswijzigingen voor ondernemers: wat is er veranderd sinds 1 juli?

Wetswijzigingen voor ondernemers: wat is er veranderd sinds 1 juli?

De overheid heeft het afgelopen kwartaal wetswijzigingen doorgevoerd die relevant zijn voor (startende) ondernemers. Als ondernemer is het belangrijk om op de hoogte te blijven van de actuele regelgeving, zodat je altijd weet waar je aan toe bent. In dit artikel zetten we de belangrijkste wijzigingen voor je op een rij.

1. Van VAR-verklaring naar modelovereenoverkomst

Grote kans dat je dit allang weet, maar voor de volledigheid vermelden we het toch nog maar een keer: de VAR-verklaring, waarmee ZZP'ers en freelancers voorheen hun zelfstandigheid konden aantonen, is sinds 1 mei verleden tijd. 

Nu geldt er een nieuw systeem van zogenoemde modelovereenkomsten tussen opdrachtgever en opdrachtnemer. Deze ZZP-modelcontracten geven vooraf meer zekerheid over er wel of geen sprake is van een dienstverband. Er is sprake van een overgangsjaar: tot 1 mei 2017 zal de Belastingdienst soepel omgaan met het bestraffen van schijnconstructies.
-> Lees meer: van VAR-verklaring naar modelcontract

2. Deponeren jaarrekening

Lang niet iedere ondernemer hoeft een jaarrekening op te stellen, maar voor bepaalde rechtsvormen, waaronder een besloten vennootschap of vereniging, is dit wel verplicht. Voor deze ondernemers is het goed om te weten dat het deponeren van de jaarrekening voortaan alleen digitaal kan worden gedeponeerd via het SBR-systeem.
-> Lees meer: hoe stel je een goede jaarrekening op?

3. Wijziging motorrijtuigenbelasting 

Heb jij een auto van de zaak of rijdt een of meerdere werknemers van je bedrijf zakelijk? En betaalde jij de motorrijtuigenbelasting (mrb) altijd voor het hele jaar in één keer? Die jaarlijkse afdracht is helaas niet langer mogelijk. Je kunt motorrijtuigenbelasting vanaf nu alleen nog maandelijks automatisch laten afschrijven of het bedrag zelf per drie maanden vooruit betalen.  
-> Lees meer: een auto van de zaak: hoe zit dat fiscaal?

4. Seizoensmedewerkers

Werk jij alleen in bepaalde periodes met personeel, bijvoorbeeld door voor jouw restaurant speciaal extra vakantiemedewerkers in te huren tijdens de drukke zomer? Weet dan dan de regels voor flexwerk sinds 1 juli zijn veranderd. Vanaf nu mag in het geval van seizoenswerk (zoals horeca en land- en tuinbouw) na drie maanden een nieuw contract geven. 

Voorheen moest je als werkgever deze flexibele medewerkers na een opeenvolging van drie contracten een vast contract aanbieden (tenzij er sprake was van een tussenperiode van een half jaar). Het verkorten van deze termijn zal worden afgesproken in de cao.
-> Lees meer: tijdelijk personeel aannemen: zo zit dat

5. Wijziging aanbestedingsregels

De voormalige Aanbestedingswet 2012 is sinds 1 juli aangevuld met nieuwe Europese richtlijnen. De wijziging houdt onder meer in dat het niet langer is toegestaan om de oude modellen eigen verklaring te gebruiken voor aanbestedende diensten. Hiervoor mag nu alleen nog het Uniform Europees Aanbestedingsdocument (UEA) worden gebruikt. Daarnaast is het 2B-regime komen te vervallen. Vanaf nu kunnen alle burgers en/of ondernemers meedingen naar deze opdrachten.
-> Lees meer: hoe werkt een aanbesteding van de overheid?

6. Gewijzigde regels voor attractie- en speeltoestellen

Beheer jij een attractie- of speeltoestel, bijvoorbeeld op een speelplaats, camping of in een attractiepark? Weet dan er sinds 25 mei nieuwe regels gelden voor verplichte periodieke keuring van nader te bepalen toestellen. Het goede nieuws is dat de administratieve verplichtingen worden versoepeld: je hoeft niet langer een logboek bij te houden, maar zorg ervoor dat je oude keuringsdocumenten goed bewaart (in ieder geval tot de volgende keuring).

Wanneer je tijdelijk dergelijke diensten wilt aanbieden in Nederland (zoals in het geval van een kermis), moet je in het bezit zijn van een geldig certificaat voor het toestel of de attractie. Certificaten uit andere EU-lidstaten kunnen vanaf nu eenvoudiger worden omgezet naar een gelijkgesteld Nederlands certificaat.
-> Lees meer op Ondernemersplein

7. Acquisitiefraude wordt strafbaar

Sinds 1 juli is acquisitiefraude strafbaar. Met deze fraude wordt bedoeld: het versturen van spookfacturen, telefonisch misleiden of het misleiden via een vertegenwoordiger. Deze zaken zijn vanaf nu strafbaar voor de wet.

Ook komt er een betere bescherming tegen oneerlijke handelspraktijken. Hierbij moet je denken aan het ‘gratis’ aanbieden van producten waarvoor een klant uiteindelijk toch gewoon moet betalen of het noemen van prijzen waarin niet alle bijkomende kosten zijn verwerkt.
-> Lees meer over ondernemersfraude op Ondernemersplein

8. Wijzigingen Tabakswet

Goed om te weten als je een bedrijf hebt in de detailhandel of werkzaam bent als producent of importeur van rookwaren: sinds 20 mei gelden er nieuwe regels van toepassing op de Tabakswet. Zo moet je er rekening mee houden dat vanaf nu alle tabaksproducten een informatieve boodschap en gezondheidswaarschuwing moeten bevatten. 

Verkoop jij tabaksproducten en/of elektronische sigaretten op afstand, bijvoorbeeld via internet? En doe je hiermee zaken over de grens? Dan moet jij je eerst registreren. Bovendien is ook hierbij leeftijdsverificatie verplicht geworden.
-> Lees meer: een eigen winkel beginnen: wat heb je nodig? 

Alle wetswijzigingen bekijken? Het volledige overzicht staat op Ondernemersplein.nl.

Gepubliceerd op:
04-07-2016

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.