Omzet winst en netto omzet berekenen

Zo bereken je de omzet, winst en cashflow

Omzet is nog geen winst en bruto bedragen zijn niet hetzelfde als de netto opbrengsten. Lees hier hoe je de juiste berekeningen maakt.

Hoe bereken ik mijn omzet?

Het moment dat je je allereerste omzet boekt is natuurlijk fantastisch. Eindelijk werpt je harde werk z'n vruchten af. Je omzet over een bepaalde periode is de som van alles wat je aan opbrengsten hebt binnengehaald.

De btw valt hier niet onder, je berekent namelijk btw over de omzet. Het is tenslotte de omzetbelasting. Er zijn drie verschillende tarieven

  • Het standaard tarief: 21%
  • Het verlaagde tarief: 9%
  • Het vrijgestelde tarief: 0%

Handig: gebruik de btw-calculator

Wil je zien wat je over een bepaalde periode aan omzet hebt gehaald? Tel dan de bedragen op je facturen bij elkaar op. De btw hoort daar zoals gezegd niet bij.

Hoe bereken ik mijn winst?

De omzet is niet hetzelfde als de winst. Je hebt immers nog kosten gemaakt. Om de winst over een bepaalde periode te berekenen, moet je de kosten van de omzet aftrekken. Dan houd je over wat je onderaan de streep te besteden hebt.

Brutowinst, bedrijfsresultaat en nettowinst

Er is een verschil tussen brutowinst, je bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering en de nettowinst.

  1. De brutowinst houdt alleen rekening met de directe kosten die je maakt voor een opdracht.
  2. Het bedrijfsresultaat uit je gewone bedrijfsvoering houdt ook rekening met indirecte kosten. Dit zijn kosten die niet te maken met je productieproces, ze worden vaak overhead genoemd.
  3. De nettowinst houdt daarnaast nog rekening met belastingen, rente en dividend voor preferente aandelen.

Lees ook: Mijn eerste keer: btw-aangifte en inkomstenbelasting

Rekenvoorbeeld: omzet naar winst berekenen

De berekening van omzet naar winst lijkt eenvoudig, maar gaat nog wel eens mis. Dit fictieve rekenvoorbeeld laat zien hoe je de winst berekent.

Laura is ondernemer in de bouw, haar bedrijf bedekt rieten daken en ze heeft drie mensen in dienst. Het dekken van één dak kost ongeveer een maand. Ze huurt een kantoor met een ruimte voor opslag.

  • Laura heeft ongeveer € 35.000 uitgegeven aan materiaal, gereedschap en personeelskosten (directe kosten).
  • Laura rekent een prijs van € 50.000 inclusief btw aan de klant
  • De omzet is de prijs die de klant betaalt, exclusief btw (21%).
    Omzet = € 50.000 / 121 * 100 = € 41.322
  • De brutowinst is de omzet min de directe kosten die Laura voor deze klus heeft gemaakt.
    Brutowinst = € 41.322 - € 35.000 = € 6.322
  • Het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering is de brutowinst min de indirecte kosten (huur pand, administratiekosten, afschrijvingen etc.).
    Bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering = € 6.322 - € 1.200 = € 5.122
  • De nettowinst is het bedrijfsresultaat uit gewone bedrijfsvoering min belastingen, rente en dividend voor preferente aandelen.
    Nettowinst = € 5.122 - € 500 = € 4.622.

De cashflow

Een andere term die regelmatig wordt gebruikt als het over ondernemen gaat is cashflow. Dit wordt ook wel kasstroom genoemd. Cashflow is het verschil in geld dat je ontvangt en het geld dat je uitgeeft in een bepaalde periode. Je berekent de cashflow door uitgaande geldstromen af te trekken van de inkomende geldstromen.

Cashflow, een praktijkvoorbeeld

De cashflow lijkt op het eerste gezicht gelijk te zijn aan de winst. Dat is het niet. Bij cashflow gaat het om geld dat écht binnenkomt en je bedrijf uitgaat. Een voorbeeld: 

  • Een zelfstandige vormgever doet een opdracht voor een magazine en stuurt een factuur. Het geld rekent hij mee bij de omzet en winst. Maar het bedrag staat nog niet op zijn rekening. Als je praat over cashflow, dan mag je dit bedrag nog niet meerekenen dus. Dit geldt ook voor afschrijvingen, die kosten geef je niet op dat moment uit. Daarom horen ze niet bij de uitgaande geldstroom in de cashflow.

    Lees hier alles over het opzetten van een cashflowbegroting.

Belang cashflow

Je cashflow is een belangrijke graadmeter voor je bedrijf. Je kunt op papier nog zo winstgevend zijn, als je geen geld meer in kas hebt om je rekeningen te betalen is het evengoed alle hens aan dek. Zo zijn er legio voorbeelden van bedrijven die winstgevend waren en toch failliet gingen, omdat opdrachtgevers de facturen niet betaalden bijvoorbeeld. 

Bruto of netto?

Veel mensen worstelen nog steeds met het verschil tussen bruto of netto. Toch is het in de meeste gevallen een simpel rekensommetje: netto is bruto min belastingen.

Als je in loondienst bent, ken je bruto en netto vooral van je loonstrookje. Het nettoloon is het bedrag dat op je rekening komt. Als je van het brutoloon de verzekeringspremies en de inkomstenbelasting aftrekt, krijg je het nettoloon.

Bij ondernemers werkt het iets anders. Wanneer je het als ondernemer hebt over bruto of netto, gaat het meestal over de prijs van een product met de omzetbelasting (btw). De brutoprijs is inclusief btw, de nettoprijs is exclusief btw.

Als het in te kopen product/dienst volledig voor je bedrijf is, mag je de btw weer aftrekken bij de btw-aangifte.

Rekenvoorbeeld van bruto naar netto

Laten we een voorbeeld geven. Stefan is ondernemer en wil een nieuwe tablet kopen. Hij wil deze tablet volledig voor zijn eigen bedrijf gebruiken.

  • De tablet ligt in de winkel voor € 250 inclusief btw (21%).
    De brutoprijs is dus € 250
  • De btw is 21%: € 43,39. Dit bedrag mag hij aftrekken bij zijn aangifte omzetbelasting.
  • De nettoprijs is dus € 250 - € 43,39 = € 206,61

Bijgewerkt op: 24-05-2019

Wat vind je van dit artikel?

x19
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Boekhouding en administratie

Boekhouden en de administratie bijwerken: bij veel ondernemers en zzp'ers staat deze klus niet bovenaan het lijstje van leukste werkzaamheden. Toch is een overzichtelijke administratie onmisbaar voor het opbouwen van een financieel gezond bedrijf. Als je als starter jouw bedrijfsadministratie wilt gaan inrichten, moet je onder andere aan de volgende zaken denken:

  1. Ga ik de boekhouding zelf doen of besteed ik dit uit?
  2. Heb ik een zakelijke rekening nodig?
  3. Hoe richt ik mijn administratie in?

Lees hier hoe je een goede factuur en offerte opstelt.

Btw berekenen? Gebruik de btw-calculator

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.