marieke

5 typen crowdfunding

Hoewel er voor crowdfunding een duidelijke definitie geldt – namelijk: funding (investering) door de crowd (massa) – is het in feite een veel breder begrip. Zo kunt u zowel als geldzoeker als geldaanbieder deze financieringsvorm op meerdere manieren toepassen. Hieronder lichten we de vijf soorten van crowdfunding uitgebreid toe.

Kort gezegd kan crowdfunding op drie manieren worden onderverdeeld:

  1. Eigen/vreemd vermogen
  2. Sponsoring/donaties
  3. Voorverkoop

In dit artikel lichten we de verschillende vormen echter voor de volledigheid afzonderlijk toe. Let op: een investeerder loopt – net als bij offline investeringen - ook bij crowdfunding altijd het risico om het ingelegde geld kwijt te raken.

1. Eigen vermogen

Bij participatie in het eigen vermogen biedt een investeerder één of meerdere aandelen in het eigen vermogen aan. Degene die geld over heeft, participeert in dat geval dus in het bedrijf en heeft dan ook recht op een aandeel in de winst. Indien iemand participeert in het eigen vermogen van een bedrijf wil dat overigens nog niet zeggen dat deze persoon hierover ook zeggenschap heeft. Tip: indien u kapitaal zoekt, kunt u deze situatie (laten) uitsluiten. Voor geldzoekers is het laten participeren in eigen vermogen gunstig, omdat daardoor de solvabiliteit van het bedrijf beter wordt. Een nadeel is dat de winst onder meerdere mensen moet worden verdeeld.

2. Vreemd vermogen

Bij vreemd vermogen gaat het om crowdfunden via een lening. De geldzoeker vraagt in dat geval om een lening voor een bepaald bedrag. Er is bij deze geldsom vaak sprake van een vaste looptijd en een bepaalde vergoeding, zoals rente. De investeerders schrijven - ieder voor zich - voor een deel in op deze lening en maken het geld over naar de geldzoekende partij. Vaak hoeft het geld pas te worden overgemaakt nadat het volledige vereiste bedrag is toegezegd.

3. Sponsoring

Een bijzondere manier van crowdfunding. Bij sponsoring biedt de kapitaalzoeker in plaats van de gebruikelijke aflossing namelijk een bepaalde tegenprestatie aan. Bekende voorbeelden zijn: kortingsbonnen of het vermelden van de naam van de kapitaalverstrekker bij een product of op een ticket.

4. Donatie

Bij donaties vraagt de geldzoeker aan de crowd of zij geld willen investeren in de realisatie van een goed doel. Dit houdt dus in dat de investeerder hier niets voor terugkrijgt. In de meeste gevallen wordt het toegezegde bedrag pas geïncasseerd wanneer het volledige bedrag is toegezegd. Hierdoor worden de geldschieters beschermd. Als op termijn blijkt dat er onvoldoende kapitaal is binnengehaald, hebben zij niet geïnvesteerd (of geld uitgeleend) in een project dat uiteindelijk nooit zal worden gerealiseerd.

5. Voorverkoop

Zoekt u als startende ondernemer geld voor de lancering van een nieuwe product of dienst? Dan kunt u ervoor kiezen om crowdfunding in te zetten en door middel van voorverkoop het benodigde kapitaal voor het productieproces op te halen. Is er eenmaal voldoende geld opgehaald? Dan kunt u van start gaan met het productieproces. Als tegenprestatie ontvangen investeerders straks het product in kwestie vaak eerder of tegen een hogere korting dan wanneer zij het product in de winkel zouden kopen. Tip: deze vorm van crowdfunding doet het vooral goed op het gebied van gadgets en wordt vaak wereldwijd ingezet. Houd als initiatiefnemer wel rekening met de verzendkosten die bij voorverkoop komen kijken.

Meer weten?

Neem een kijkje op de overzichtspagina Crowdfunding onder Financiën en lees hier hoe u een succesvolle crowdfunding-campagne opzet.

Gepubliceerd op:
16-07-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren.

Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.