6 crowdfundingtips voor starters

6 crowdfundingtips voor starters

Het vinden van financiering voor een innoverend product (of om een nieuw bedrijf te starten) kan soms een hele uitdaging zijn. Als je als startende ondernemer moeite hebt met het vergaren van voldoende startkapitaal via één investeringspartij, biedt een campagne op een crowdfundingplatform mogelijk uitkomst. Hoe je dat aanpakt, lees je hier: 6 crowdfundingtips voor starters.

1. Welk type crowdfunding is relevant?

Op crowdfunding lijkt de simpele definitie van toepassing dat meerdere individuen of partijen (de 'crowd') gezamenlijk investeren in een specifiek project. Grofweg gezegd klopt dit ook, maar er bestaan wel degelijk verschillende typen van deze sociale financieringsvorm waarop jij je specifiek kunt richten:

  1. Eigen/vreemd vermogen
  2. Sponsoring/donaties
  3. Voorverkoop

Zo staat eigen vermogen voor het investeren van eigen geld, terwijl vreemd vermogen in dit geval in het teken staat van een lening. Een andere optie is dat je oproept tot doneren. Houd er wel rekening mee dat de investeerder dan niets terugkrijgt voor zijn of haar investering. Dat betekent dat deze crowdfundingvorm niet voor alle projecten, sectoren of bedrijven geschikt zal zijn. Klik hier voor een uitgebreide toelichting over de vormen van crowdfunding

Het is hoe dan ook verstandig om van al deze financieringsmogelijkheden goed op de hoogte te zijn. Voordat je aan het opstellen van een crowdfundingcampagne kunt beginnen, kun je dus beter eerst onderzoeken welke vorm van crowdfunding het best aansluit bij de doelen van jouw onderneming of (innovatie)project.

2. Past crowdfunding bij jou?

Tijdens het onderzoek bij punt 1 kom je veel meer te weten over welke mogelijkheden crowdfunding biedt en zul je ook kunnen vaststellen of deze financieringsvorm wel echt iets voor jou is. Collin Crowdfund, een Nederlands crowdfundingplatform dat zich richt op de financiering van gevestigde ondernemers via investeerders die een mooi rendement willen bereiken tegen verantwoorde risico's, raadt bijvoorbeeld op haar website aan dat je eerst de volgende vragen voor jezelf moet proberen te beantwoorden:

  • Kun je duidelijk aangeven waarvoor je de gevraagde lening nodig hebt?
  • Beschik je over een netwerk van mensen dat je enthousiast kunt maken over jouw bedrijf?
  • Bied je jouw potentiële investeerders een duidelijke tegenprestatie?
  • Kun je jouw plan in een korte tijd presenteren aan zo veel mogelijk mensen, zowel binnen jouw eigen netwerk als daarbuiten?

3. Selecteer het juiste platform

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters een aantal mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Net zoals er meerdere vormen van crowdfunding bestaan, kun je als kapitaalzoekende starter ook terecht op uiteenlopende platforms om jouw doelgroep zo goed mogelijk te bereiken. Je hebt waarschijnlijk vast wel eens van grote websites als Symbid en Kickstarter gehoord, maar de laatste jaren zijn daar nog veel meer platformen bijgekomen. Neem voor Nederlandse projecten bijvoorbeeld eens een kijkje op het eerder genoemde Collin Crowdfund, ZIB Crowdfunding of Oneplanetcrowd, dat zich primair richt op duurzame en innovatieve campagnes. 

Het spreekt wellicht voor zich dat je goed voor jezelf op een rijtje moet zetten welke websites jouw investeerdersdoelgroep vaak bezoekt en welke platforms goed aansluiten bij jouw plannen. Een optie is om een intermediair in te schakelen.

4. Stel een concreet crowdfundingplan op

Een succesvolle crowdfundingcampagne staat of valt vaak met het opstellen van een overzichtelijk plan. Een crowdfundingplan schrijf je zowel voor jezelf (om jouw plannen, doelstellingen en actiepunten concreet te maken) als voor investeerders (met onderbouwde argumenten kun je meer indruk maken bij potentiële geldschieters). 

Het geheime sleutelwoord bij het opstellen van een crowdfundingplan is dat je jouw ideeën zo veel mogelijk moet concretiseren. Een leuk idee alleen is namelijk vaak niet genoeg om de financiering rond te krijgen. Omschrijf het project kort, maar nauwkeurig en maak het verhaal aantrekkelijk en herkenbaar voor investeerders; het idee (en de mogelijkheden voor de investerende partij) moet bij de doelgroep 'gaan leven'. 

Daarnaast is het van belang dat je goed op de hoogte bent van de doelstellingen van jouw project: wat wil je hiermee bereiken? Op welke termijn? Wat heb je daarvoor nodig? En wat kan de investeerder op termijn van jou verwachten?

Als je iets tegenover de investering kunt zetten - een zekere beloning - kan dat voor een grotere respons zorgen. Uit cijfers van Kickstarter blijkt bijvoorbeeld dat projecten zonder beloning op dit platform een gemiddelde slagingskans hebben van 28 procent. Bij een 'tegenpresentatie' met een waarde van vijftien dollar neemt de kans op succes al toe naar 45 procent. 

5. Vertel een persoonlijk verhaal

Bij crowdfunding speelt emotie in zekere zin een rol bij de beslissing van iemand om zijn geld al dan niet in iets te investeren. Wanneer iemand zich betrokken voelt bij (de doelstelling van) een specifiek project, zal hij eerder geneigd zijn hierin te investeren. Het vertellen van een persoonlijk verhaal kan hierbij helpen. Durf jezelf dus te laten zien, leg uit waar jouw bedrijf voor staat en laat zien dat je passie hebt voor jouw werk en het project waarvoor je kapitaal probeert te vergaren. 

6. Zet jouw netwerk in bij de promotie 

Onmisbaar bij het verspreiden van de boodschap van jouw crowdfundingcampagne: jouw netwerk. Ruim er voldoende tijd voor in om mensen in jouw netwerk te benaderen, zodat de bekendheid van jouw project of bedrijf zich zowel online als offline als een soort olievlek kan verspreiden.

De eerste potentiële investeerders die je hiervoor benadert, zijn natuurlijk jouw vrienden, familie en bestaande zakelijke relaties. Deze investeerders van het eerste uur kunnen op den duur gaan fungeren als een soort ambassadeurs die jouw campagne bij een grote(re) doelgroep onder de aandacht brengen. 

Om de bekendheid van het crowdfundingproject verder te vergroten, kun je natuurlijk ook de stoute schoenen aantrekken en zelf bedrijven, brancheorganisaties en groepen op LinkedIn en Twitter met jouw plannen benaderen. Met een beetje geluk wordt jouw idee ook opgepikt door de media en schrijft een journalist of blogger er een stukje over in de krant of op een website.

Voor het genereren van media-aandacht geldt doorgaans wel: hoe vernieuwender de campagne, des te groter de nieuwswaarde voor een nieuwsmedium om hieraan aandacht te besteden. 

Tips van de redactie

Wat is crowdfunding?
Starten met crowdfunding: 4 tips
Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
5 financieringsmogelijkheden voor starters
6 manieren om aan startkapitaal te komen
 

Bijgewerkt op: 02-05-2018

Wat vind je van dit artikel?

x4
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

De laatste jaren schieten crowdfundingplatforms wereldwijd als paddestoelen uit de grond. Hieronder vindt u de drie bekendste websites die zich bezighouden met deze opkomende financieringsvorm: 3 belangrijke crowdfundingplatforms.

marieke
marieke

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren. Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 2.549 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.