6 crowdfundingtips voor starters

6 crowdfundingtips voor starters

Financiering gezocht! Crowdfunding kan een goede manier zijn om (start)kapitaal te vergaren voor je bedrijf. Met deze tips zet je een effectieve campagne op.

1. Welk type crowdfunding is relevant?

Bij crowdfunding zoek je de financiering voor je bedrijf niet bij een bank of andere individuele investeerder. Je zoekt het juist bij een groep of het grote publiek (the crowd).

Wist je ook dat er verschillende soorten crowdfunding bestaan? Zo heb je crowdfunding in de vorm van:

  1. Investeringen. Vraag je om investeringen? Besef je dan goed dat je dit geld altijd moet terug betalen, meestal mét rente.
  2. Sponsoring/donaties. Bij sponsoring of het vragen van donaties hoeft dit niet. Het is een soort gift. Dat betekent dat deze crowdfundingvorm niet voor alle projecten, sectoren of bedrijven geschikt zal zijn.
  3. Voorverkoop. Door je producten alvast te verkopen voordat je levert, heb je extra kaptaal om te investeren.

2. Past crowdfunding bij jou?

Niet ieder bedrijf of project is geschikt voor crowdfunding. Om te kijken of deze alternatieve financieringsvorm bij jou past, heeft Collin Crowdfund een lijstje met vragen opgesteld.

Collin Crowdfund is een Nederlands crowdfundingplatform dat zich richt op de financiering van gevestigde ondernemers via investeerders.

  • Kun je duidelijk aangeven waarvoor je de gevraagde lening nodig hebt?
  • Beschik je over een netwerk van mensen dat je enthousiast kunt maken over jouw bedrijf?
  • Bied je jouw potentiële investeerders een duidelijke tegenprestatie?
  • Kun je jouw plan in een korte tijd presenteren aan zo veel mogelijk mensen, zowel binnen jouw eigen netwerk als daarbuiten?

3. Selecteer het juiste platform

Je hebt waarschijnlijk vast wel eens van grote websites als Symbid en Kickstarter gehoord, maar de laatste jaren zijn daar nog veel meer platformen bijgekomen. 

Neem voor Nederlandse projecten bijvoorbeeld eens een kijkje op het eerder genoemde Collin Crowdfund, ZIB Crowdfunding of Oneplanetcrowd, dat zich primair richt op duurzame en innovatieve campagnes.  

Advertorial Financieren

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

Probeer Rabo&Crowd

Een andere mogelijkheid is een combinatie van financiering van de bank en crowdfunding: Rabo&Crowd. Dit is een samenwerking tussen Rabobank en Nxchange.

Je kunt als ondernemer dan verhandelbare obligaties uitgeven via het handelsplatform van Nxchange. Particuliere investeerders kunnen deze vervolgens kopen en verhandelen op de beurs van Nxchange.

Op dit moment is Rabo&Crowd alleen toegankelijk voor een beperkt aantal zakelijke Rabobankklanten.

4. Stel een concreet crowdfundingplan op

Een succesvolle crowdfundingcampagne staat of valt vaak met het opstellen van een overzichtelijk plan. Een crowdfundingplan schrijf je zowel voor jezelf (om jouw plannen, doelstellingen en actiepunten concreet te maken) als voor investeerders. Met onderbouwde argumenten kun je meer indruk maken bij potentiële geldschieters.

Het geheime sleutelwoord bij het opstellen van een crowdfundingplan is dat je jouw ideeën zo veel mogelijk moet concretiseren. Een leuk idee alleen is namelijk niet genoeg om de financiering rond te krijgen.

Kort maar krachtig

Maak het verhaal aantrekkelijk en herkenbaar voor investeerders, het idee (en de mogelijkheden voor hen) moet bij de doelgroep gaan 'leven'.  Zorg dat je niet te langdradig bent.

Daarnaast is het van belang dat je goed op de hoogte bent van de doelstellingen van jouw project:

  • Wat wil je hiermee bereiken?
  • Op welke termijn?
  • Wat heb je daarvoor nodig?
  • En wat kan de investeerder op termijn van jou verwachten?

Crowdfunding? Geef iets terug

Als je iets tegenover de investering kunt zetten - een zekere beloning - kan dat voor een grotere respons zorgen. Uit cijfers van Kickstarter blijkt bijvoorbeeld dat projecten zonder beloning op dit platform een gemiddelde slagingskans hebben van 28%.

Bij een 'tegenpresentatie' met een waarde van $15 neemt de kans op succes al toe naar 45%. 

5. Vertel een persoonlijk verhaal

Bij crowdfunding speelt emotie in zekere zin een rol bij de beslissing van iemand om zijn geld al dan niet in iets te investeren. Wanneer iemand zich betrokken voelt bij (de doelstelling van) een specifiek project, zal hij/zij eerder geneigd zijn hierin te investeren.

Het vertellen van een persoonlijk verhaal kan hierbij helpen. Durf jezelf dus te laten zien en leg uit waar jouw bedrijf voor staat. Laat zien dat je passie hebt voor jouw werk en het project waarvoor je kapitaal probeert te vergaren. 

6. Zet jouw netwerk in bij de promotie 

Onmisbaar bij het verspreiden van de boodschap van jouw crowdfundingcampagne: je netwerk. Plan voldoende tijd in om mensen in je netwerk te benaderen. Zo kan de bekendheid van jouw project of bedrijf zich zowel online als offline als een soort olievlek kan verspreiden.

De eerste potentiële investeerders die je hiervoor benadert, zijn natuurlijk je vrienden, familie en bestaande zakelijke relaties. Deze investeerders van het eerste uur kunnen op den duur gaan fungeren als een soort ambassadeurs. Ze kunnen je helpen je campagne bij een grote(re) doelgroep onder de aandacht brengen. 

Benader onbekenden

Om de bekendheid van het crowdfundingproject verder te vergroten, kun je natuurlijk ook de stoute schoenen aantrekken. Benader zelf bedrijven, brancheorganisaties en groepen met jouw plannen op bijvoorbeeld LinkedIn.

Met een beetje geluk wordt jouw idee ook opgepikt door de media en schrijft een journalist of blogger er een artikel over in de krant of op een website.

Lees over de start van andere ondernemers bij onze startersverhalen.

Voor het genereren van media-aandacht geldt doorgaans wel: hoe vernieuwender de campagne, des te groter de nieuwswaarde voor een nieuwsmedium om hieraan aandacht te besteden. 

Tips van de redactie

Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
6 manieren om aan startkapitaal te komen
 

Bijgewerkt op: 12-04-2019

Wat vind je van dit artikel?

x8
x7

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren. Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 2.872 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.