7 opvallende crowdfunding-campagnes die veel geld ophaalden - home

7 opvallende crowdfunding-campagnes die veel geld ophaalden

Crowdfunding wordt vaak toegepast om de start van een bedrijf of project te financieren, maar niet elke campagne is even serieus bedoeld. Soms vind je ook ​oproepen om - bijvoorbeeld - een naar bacon ruikende zeep te ontwikkelen. Deze lijst bestaat uit 7 voorbeelden van opvallende of ronduit gekke Kickstarter-campagnes die ondanks alles veel geld wisten op te halen.

1. Zwembad van de toekomst

Zwembad met filter

Naam: +POOL
Initiatiefnemer: Archie Lee Coates
Wat: Manhattan wordt omringd door water, maar een duik nemen in de vervuilde Hudson is allesbehalve gezond. Hierin wil de bedenker van het project +POOL verandering brengen. Samen met zijn team werkt Archie Lee Coates aan de bouw van een drijvend en zelffilterend zwembad, zodat New Yorkers in de nabije toekomst op verantwoorde wijze in de rivier kunnen badderen. Donateurs ontvangen een tegel met hun naam erop en mogen straks als een van de eersten een duik nemen in dit innovatieve zwembad. Tot nu toe hebben ruim 1.390 mensen een donatie gedaan.
Opgehaald bedrag: 322.040 euro.

2. Koken met zwaarden

Koken met zwaarden

Naam: Combat Kitchenware
Initiatiefnemer: James Brown
Wat: Alles is geoorloofd in oorlog en de liefde. En in de keuken, moet de initiatiefnemer van Combat Kitchenware gedacht hebben. In 2012 haalde James Brown met een crowdfundingcampagne geld op voor de productie van 'The Fighting Mans Frying Pan'. Het standaard handvat kon vervolgens worden vervangen door - jawel - een zwaard. In dit filmpje legt James uit wat het doel is van zijn campagne. 
Opgehaald bedrag: 41.088 euro.

3. Wolkenboodschap

Komische wolkenboodschap

Naam: Kurt Braunohlers Cloud Project
Initiatiefnemer: Kurt Braunohler 
Wat: Deze crowdfundingcampagne is een oudje, maar is zo geestig dat hij toch niet in deze lijst mag ontbreken. De Amerikaanse komiek Kurt Braunohlers haalde in 2013 genoeg geld op om een piloot in te huren om een grappig boodschap in de lucht te schrijven. Zijn voornaamste doel? Even een glimlach op het gezicht toveren bij de inwoners van Los Angeles. Donateurs mochten hun voorkeur uitspreken over de tekst die in de lucht te zien zou zijn. How do I land? won overtuigend.
Opgehaald bedrag: bijna 3.553 euro.

4. Spekjeszeep

Baconzeep

Naam: Meat Soap
Initiatiefnemer: Alli Dryer 
Wat: Het beste van twee werelden, zo omschrijft bedenker Alli Dryer het idee om zeep te maken van het vet dat overblijft na het bakken van vlees. Op deze manier willen de makers van Meat Soap consumenten bewuster maken van de dierlijke ingrediënten die ook door grote fabrikanten worden gebruikt bij de productie van stukken zeep. En dat je handen na het wassen nog urenlang naar gebakken spekjes ruiken, zou voor de liefhebbers alleen maar een extra bonus zijn.
Opgehaald bedrag: 1.692 euro.

5. Aroma Klok

Aroma klok

Naam: SensorWake
Initiatiefnemer: Guillaume Rolland
Wat: Het is weer eens wat anders dan een wekkerradio of smartphone. Met de SensorWake (een soort aromatische klok), word je niet langer bruut gewekt door een hard doordringend geluid, maar zul je op basis van jouw favoriete geuren geleidelijk en relaxed ontwaken. Denk aan een vers gezet kopje koffie. Of de geur van gemaaid gras. Het project van de Franse tiener Guillaume Rolland won in 2014 een prijs op de Google Science Fair
Opgehaald bedrag: bijna 171.000 euro.

6. Struisvogeldutje

Struisvogelkussen

Naam: Ostrich Pillow
Initiatiefnemer(s): Studio Banana Things
Wat: Met de Ostrich Pillow heb je altijd en overal een draagbaar en comfortabel kussen bij de hand hebt om een dutje te doen. Het ontwerp is op zijn minst opvallend te noemen, want je kunt min of meer letterlijk je 'kop in het zand steken'. Het ziet er best comfortabel uit, maar wij vragen ons toch af of mensen in je omgeving niet heel raar opkijken als jij jouw struisvogelkussen opzet in een drukke trein, koffiebar of op kantoor. Desalniettemin was deze eerste campagne in 2012 zo'n succes dat er meer ontwerpen volgden. 
Opgehaald bedrag: 173.217 euro.

7. Bakken in de zon

Koken met zon

Naam: GoSun Stove
Initiatiefnemer(s): Patrick Sherwin
Wat: Ook geschikt voor het grillige Nederlandse weer: de GoSun Stove werkt namelijk op zonne-energie en kan dus ook ’s avonds of op een bewolkte dag worden gebruikt. Zo kun je jouw eten op een duurzame wijze bereiden door voedsel te koken, stomen, bakken, frituren en natuurlijk grillen, simpelweg door het apparaat buiten te zetten.  De grootste droom van GoSun-oprichter Patrick is dat we in de toekomst alleen nog duurzame energievoorzieningen gebruiken en fossiele brandstoffen definitief tot het verleden zullen horen.
Opgehaald bedrag: 500.173 euro.

Bijgewerkt op: 07-04-2017

Wat vind je van dit artikel?

x5
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Crowdfunding

Crowdfunding komt uit het Engels en betekent letterlijk: 'funding (investering) door de crowd (massa)'. Maar eigenlijk is dit gewoon een andere vorm om een startup of specifiek project te financieren, waarbij meerdere partijen (onder wie individuen) gezamenlijk hierin kunnen investeren.

Op deze pagina's vind je uitgebreide info over het fenomeen crowdfunding en ontdek je of deze sociale financieringsvorm ook van toepassing kan zijn op jouw bedrijf of project. Denk daarbij aan:

  1. Zo maak je een goed begin met crowdfunding
  2. Een succesvolle crowdfunding-campagne in 8 stappen
  3. Weet jij alle soorten crowdfunding? (hint: het zijn er 5)

Lees hier wat voor rol de Rabobank kan spelen in jouw crowdfundingproject.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.