Bedrijf starten: wat zijn de kosten?

Bedrijf starten: wat zijn de kosten?

Bij het starten van een bedrijf komen vaak de nodige kosten kijken. In dit artikel geven we een indicatie van de gemiddelde kosten die je maakt bij het starten van een onderneming. Wat is het startkapitaal dat je nodig hebt als je het zelf moet financieren en met welke kosten moet je rekening houden?

Maak een financieel overzicht

Begin met het maken van een overzicht van alle basiskosten die je moet maken om in je levensonderhoud te voorzien.

Je moet eerst de financiën voor je privéleven op orde hebben, zodat je je bewust bent van de financiële gevolgen die kunnen komen kijken bij het starten van  een bedrijf. 

Privékosten
Maak een schema van alle vaste en variabele kosten die je privé maakt. Deze schema's kun je overal op internet vinden (o.a. Nibud), maar in de nieuwste versies van Excel heb je ook verschillende, handige templates waaruit je kunt kiezen. Hier vul je alle kosten die je maakt. Denk daarbij aan: 

  • hypotheek
  • gas, water en licht
  • internet, tv en telefoon
  • huisdieren
  • verzekeringen (WA, inboedel, opstal, reis, rechtsbijstand, auto etc.)
  • boodschappen
  • alimentatie
  • kleding
  • vakanties
  • auto (zie ook zakelijke kosten)
  • reserveringen voor witgoed/auto/computer
  • studieschuld of andere leningen
     

Zakelijke kosten
Een ondernemer heeft daarnaast te maken met zakelijke kosten. Hieronder staat een indicatie van de uitgaven die je kunt verwachten, al is dit natuurlijk voor een deel afhankelijk van je type onderneming en de branche waarin je onderneemt:


De privé-uitgaven spreken voor zich, hieronder lichten we een aantal zakelijke kostenposten er even apart uit. 

Reserveer zo'n 30 procent van je bruto-inkomen voor de aangifte inkomstenbelasting.

Kostenpost 1: inkomstenbelasting

Als zelfstandig ondernemer draag je in tegenstelling tot mensen in loondienst niet maandelijks belasting af. Je betaalt een keer per jaar de inkomstenbelasting (meestal achteraf) aan de Belastingdienst. Hier moet je dus zelf maandelijks geld voor opzij zetten.

Daar komt bij dat je als zelfstandige ondernemer nog een aanslag inkomensafhankelijke bijdrage ZvW krijgt.

Dit is het deel dat de werkgever normaal gesproken betaalt, maar aangezien je straks eigen werkgever bent, word je hier zelf verantwoordelijk voor. Houd bij een modaal inkomen rekening met een naheffing van zo'n 1300 euro op jaarbasis. 

Tip: reserveer ongeveer 30 procent van je bruto-inkomen voor de inkomstenbelasting en de aanslag voor de ZvW.

Zet daarnaast de ontvangen btw apart voor de btw-aangifte. Dit gaat het makkelijkst als je een zakelijke rekening opent: op die manier houd je jouw zakelijke en privébankzaken strikt gescheiden. 

Kostenpost 2: AOV

Wie ziek wordt als ondernemer, moet zichzelf daartegen verzekeren. Afhankelijk van het verdienmodel dat je hanteert, betekent dat in veel gevallen: niet werken = geen inkomen.

Laat staan als je ernstig ziek wordt en gedurende een langere periode niet kunt werken. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering dek je dit risico als ZZP'er af.

AOV-verzekeringen zijn er in alle soorten en maten. Hij heeft de naam behoorlijk prijzig te zijn, maar de hoogte van de premie is vooral afhankelijk van jouw beroep en van je leeftijd. Maar ook van de keuzes die je maakt: hoeveel je maandelijks uitgekeerd wilt krijgen, het eigen risico etc.

Voor een bouwvakker is een AOV bijvoorbeeld vaak duurder dan een consultant. De zelfstandige bouwvakker loopt al wandelend op een steiger of bij het gebruik van een zaagmachine meer risico dan een interim-manager die achter zijn bureau zit te werken. 

Wist je dat een AOV-verzekering fiscaal aftrekbaar is? Geef dit aan bij box 1 (inkomen uit werk en inkomen).

Let op: de AOV is fiscaal aftrekbaar. Niet als zakelijke kostenpost, maar in box 1 bij inkomen uit werk en woning. Twijfel je of een AOV betaalbaar is? Lees dan het artikel: zo bespaar je op je arbeidsongeschiktheidsverzekering.

Kostenpost 3: pensioen

Als zelfstandige ondernemer bouw je zelf pensioen op. Of niet. Dat laatste is niet zo verstandig, maar het opbouwen van pensioen is voor ondernemer (nog) niet verplicht. 

De meeste ondernemers regelen echter wel iets voor hun oude dag. Hoeveel premie zij hiervoor maandelijks apart zetten, hangt meestal af van hun leeftijd, beroep, ander vermogen en het gewenste inkomen dat zij vanaf hun 67ste willen ontvangen.

Kostenpost 4: overige zakelijke kosten

Om de overige zakelijke kosten te berekenen is het artikel Voor jezelf beginnen: wat kost dat? een handig hulpmiddel.

Hierin hebben we de verschillende kosten uiteengezet waar je bij de start van jouw bedrijf tegenaan loopt. Van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel tot een auto van de zaak en de huur/koop van een bedrijfspand.

Deze kosten zijn uiteraard enorm verschillend per beroep en branche. Een zelfstandige journalist gaat thuis met zijn laptop achter de keukentafel zitten en kan direct aan de slag. 

Een zelfstandige klusser, heeft een bestelbus nodig, inclusief gereedschap, waardoor de investeringen een stuk hoger zullen liggen. 

Externe financiering

Dat geldt helemaal voor ondernemers die een fysieke winkel als een broodjeszaak of sapjesbar willen beginnen.

Zij hebben een extern pand nodig, maar ook personeel. Om hun bedrijf van de grond te krijgen, moeten zij meestal op zoek naar externe financiering. 

Een mogelijkheid om jouw startkapitaal vrij te houden is door bedrijfsmiddelen te leasen.

Leasen van bedrijfsmiddelen
Een mogelijkheid om jouw startkapitaal vrij te houden is door bedrijfsmiddelen te leasen. Roland Köster van Rabo Lease legt in dit artikel uit wat de voordelen van leasen zijn voor startende ondernemers.

"De opstartkosten die je als ondernemer hebt zijn legio en wat je heel vaak ziet is dat het eigen geld volledig wordt gestopt in een nieuwe of tweedehands auto of machine. Als je dit soort investering financiert met lease, houd je jouw werkkapitaal vrij om de onderneming tot bloei te laten komen."

Kostenpost 5: startkapitaal

Waarschijnlijk heb je niet vanaf de eerste dag fulltime werk en het kan dus zijn dat je niet direct genoeg omzet draait om rond te kunnen komen. Zorg dat je een financiële buffer hebt voordat je start met ondernemen.

Houd als kleine zelfstandige zonder externe werkplek rekening met een startkapitaal van zo'n 10.000 euro, want vergeet niet: alle vaste kosten (zie overzicht hierboven) lopen gewoon door. De hypotheek en het schoolgeld van je kinderen moet wel betaald worden. 

Houd daarnaast altijd nog een extra buffer achter de hand om alle lasten door te kunnen betalen wanneer je ziek wordt, op vakantie gaat of wanneer een klant of opdrachtgever zich onverwacht terugtrekt. Zorg voor een reservepotje van zo'n 5000 euro. 

Door deze bedragen bij elkaar op te tellen, weet je in ieder geval wat je per jaar moet verdienen om in je levensonderhoud te kunnen voorzien en aan al je vaste (bedrijfs)lasten te voldoen. 

Door zo'n overzicht te maken, krijg je vooraf al inzicht in je financiën en heb je een reëel beeld van de omzet die je jaarlijks moet zien te behalen. 


Gratis PDF: uurtarief bereken

Je kunt aan de hand van dit overzicht ook direct jouw minimale uurtarief berekenen. Je weet immers hoeveel omzet je moet behalen en hoeveel uur je per jaar kunt werken.

Vraag jij je af of je een marktconforme prijs rekent voor jouw product of dienst? Download onze gratis whitepaper met tips voor een hoger uurtarief en je weet het.

Download gratis whitepaper 
 


 

Gepubliceerd op:
13-06-2017

Financieren en investeren

De meeste startende ondernemers kunnen de start van hun bedrijf niet (helemaal) zelf financieren. Dat hoeft ook niet, want als jij een goed idee hebt, ontmoet je vast een of meerdere partijen die in jouw startup willen investeren. Niet voor niets neemt het vergaren van startkapitaal vaak een belangrijk plek in bij de startfase van een onderneming. Maar waar vind je de juiste investeerders en hoe overtuig je hen van jouw plannen? Dat lees je onder andere in de volgende artikelen:


Klik hier om de meest gangbare financieringsmogelijkheden voor starters te zien.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Blink uit met je plan

IJzersterk financieel plan

Met de tips van deze expert maak je met jouw financiële overzicht straks écht indruk op je bank of investeerder.

Bekijk de tips

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.