Bedrijf starten: wat zijn de kosten?

Bijgewerkt op 31 mei 2022
8 min  leestijd
52.700
Image
Bedrijf starten: wat zijn de kosten?

Bij het starten van een bedrijf komen vaak de nodige kosten kijken. Benieuwd welke opstartkosten een bedrijf gemiddeld met zich meebrengt? Of met welke vaste lasten zzp'ers te maken krijgen? In dit artikel lees je alles over kosten van een bedrijf.

Kosten bedrijf, waar moet je aan denken?

Vrijwel elke ondernemer begint met een geweldig idee voor een nieuw product, of een innovatieve dienst. Je denkt hierbij liever niet aan de kosten die je bedrijf met zich mee zal brengen. Om je te helpen, hebben we de belangrijkste kostenposten op een rij gezet:

Opstartkosten bedrijf

De meeste bedrijven hebben even de tijd nodig om op stoom te komen. Grote kans dus dat je niet vanaf de eerste dag fulltime werk hebt. Het kan dus gebeuren dat je niet direct genoeg omzet draait om rond te kunnen komen. Zorg dat je een financiële buffer hebt voordat je start met ondernemen.

Houd als kleine zelfstandige zonder externe werkplek rekening met een startkapitaal van zo'n 10.000 euro, want vergeet niet: alle vaste kosten (zie overzicht hieronder) lopen gewoon door. De hypotheek en het schoolgeld van je kinderen moeten wel betaald worden. 

Branchespecifieke kosten bedrijf

Deze kosten zijn uiteraard enorm verschillend per beroep en branche. Een zelfstandige journalist gaat thuis met zijn laptop achter de keukentafel zitten en kan direct aan de slag.  Een zelfstandige klusser, heeft een bestelbus nodig, inclusief gereedschap, waardoor de investeringen een stuk hoger zullen liggen.

Vaste lasten bedrijf: maak een financieel overzicht

Begin met het maken van een overzicht van alle basiskosten die je maakt om in je levensonderhoud te voorzien. Je moet eerst de financiën voor je privéleven op orde hebben, zodat je je bewust bent van de financiële gevolgen die kunnen komen kijken bij het starten van een bedrijf

Privékosten

Maak een schema van alle vaste en variabele kosten die je privé maakt. Deze schema's kun je overal op internet vinden (o.a. Nibud), maar in de nieuwste versies van Excel heb je ook verschillende, handige templates waaruit je kunt kiezen. Hier vul je alle kosten in die je maakt.

Denk daarbij aan:

  • Hypotheek
  • Gas, water en licht
  • Internet, tv en telefoon
  • Huisdieren
  • Privé-verzekeringen (WA, inboedel, opstal, reis, rechtsbijstand, auto etc.)
  • Boodschappen
  • Alimentatie
  • Kleding
  • Vakanties
  • Auto (zie ook zakelijke kosten)
  • Reserveringen voor witgoed/auto/computer
  • Studieschuld of andere leningen

Zakelijke kosten

Een ondernemer heeft daarnaast te maken met zakelijke kosten. Hieronder staat een indicatie van de uitgaven die je kunt verwachten, al is dit natuurlijk voor een deel afhankelijk van je type onderneming en de branche waarin je onderneemt:

Houd je kosten voor je bedrijf en privézaken gescheiden

Het is erg belangrijk dat je jouw zakelijke kosten en privékosten duidelijk van elkaar gescheiden houd. Zo tel je de boodschappen niet per ongeluk als zakelijke kosten. Een goede manier om dit gescheiden te houden, is met een zakelijke rekening.

Rabobank biedt startende ondernemers Rabo Startersvoordeel. Je bankiert de eerste 6 maanden gratis. Ook heb je het eerste half jaar geen kosten voor je zakelijke rekening, betaalpas, internetbankieren en Rabo App.

Ben je zzp'er? Dan kun je de zakelijke rekening speciaal voor zzp'ers afsluiten: de Rabo ZZP Rekening. Voor deze variant betaal je geen abonnementskosten. In plaats daarvan betaal je een vast bedrag van € 0,39 per transactie. De rekening is maandelijks opzegbaar.

Denk aan de belasting

Als zelfstandig ondernemer draag je in tegenstelling tot mensen in loondienst niet maandelijks belasting af. Je betaalt een keer per jaar de inkomstenbelasting (meestal achteraf) aan de Belastingdienst. Hier moet je dus zelf maandelijks geld voor opzij zetten.

Daar komt bij dat je als zelfstandige ondernemer nog een aanslag inkomensafhankelijke bijdrage ZvW krijgt. Dit is het deel dat de werkgever normaal gesproken betaalt, maar aangezien je straks eigen werkgever bent, word je hier zelf verantwoordelijk voor. Houd bij een modaal inkomen rekening met een naheffing van zo'n 1.300 euro op jaarbasis. 

Tip: Reserveer zo'n 30 procent van je bruto-inkomen voor de aangifte inkomstenbelasting.

Btw-aangifte doen

Zet daarnaast de ontvangen btw apart voor de btw-aangifte. Je zult niet de eerste startende ondernemer zijn die in de valkuil trapt en de eerste keer de btw uitgeeft. Btw is geen winst. De btw apart zetten is het overzichtelijkst als je een zakelijke rekening opent: op die manier houd je jouw zakelijke en privé-bankzaken strikt gescheiden. 


whitepaper administratie cover

Administratie opzetten?

Speciaal voor starters: de basis in 5 minuten. Een overzicht van wat je nodig hebt om aan de slag te gaan met je boekhouding, inclusief tips.

Download gratis PDF

Kosten bedrijf: arbeidsongeschiktheidsverzekering (AOV)

Wie ziek wordt als ondernemer, word niet doorbetaald. Afhankelijk van het verdienmodel dat je hanteert, betekent dat in veel gevallen: niet werken = geen inkomen. Laat staan als je ernstig ziek wordt en gedurende een langere periode niet kunt werken. Met een arbeidsongeschiktheidsverzekering dek je dit risico als zzp'er en ondernemer af.

AOV-verzekeringen zijn er in alle soorten en maten. Sommige mensen denken dat zo'n verzekering erg duur is, maar de hoogte van de premie is vooral afhankelijk van jouw beroep en van je leeftijd. Het ligt ook deels aan de keuzes die je zelf maakt: hoeveel je maandelijks uitgekeerd wilt krijgen, het eigen risico etc.

Wist je dat een AOV-verzekering fiscaal aftrekbaar is? Geef dit aan in box 1.

Pensioen opbouwen

Als zelfstandige ondernemer bouw je zelf pensioen op. Of niet. Dat laatste is niet zo verstandig, maar het opbouwen van pensioen is voor ondernemer (nog) niet verplicht. 

De meeste ondernemers regelen echter wel iets voor hun oude dag. Hoeveel premie zij hiervoor maandelijks apart zetten, hangt meestal af van hun leeftijd, beroep, ander vermogen en het gewenste inkomen dat zij willen ontvangen als ze hun AOW-leeftijd bereiken. 

  • Lees hier alles over de verschillende mogelijkheden voor zzp'ers om pensioen op te bouwen

Houd een goede buffer aan

Houd daarnaast altijd nog een extra buffer achter de hand om alle lasten door te kunnen betalen wanneer je ziek wordt, op vakantie gaat of wanneer een klant of opdrachtgever zich onverwacht terugtrekt.

Door alle vaste lasten als zzp'er of bedrijf bij elkaar op te tellen, weet je hoeveel geld je achter de hand moet hebben om het hoofd boven water te houden. Ook krijg je zo een reëel beeld van de omzet die je jaarlijks moet zien te behalen. 

Zorg voor een reservepotje van minimaal 5.000 euro.

Tip: Gratis PDF uurtarief bereken

Je kunt aan de hand van dit overzicht ook direct jouw minimale uurtarief berekenen. Je weet immers hoeveel omzet je moet behalen en hoeveel uur je per jaar kunt werken.

Vraag jij je af of je een marktconforme prijs rekent voor jouw product of dienst? Download onze gratis whitepaper met tips voor een hoger uurtarief en je weet het.

Kosten bedrijf financieren

Moet je stevige investeringen doen voor je start van je bedrijf? Dan is het belangrijk om op tijd op zoek te gaan naar kapitaal.
 Dat geldt helemaal voor ondernemers die een fysieke winkel of horecabedrijf willen beginnen. Zij hebben een extern pand nodig, maar ook personeel. Om hun bedrijf van de grond te krijgen, moeten zij meestal op zoek naar externe financiering

Je kunt bijvoorbeeld:

Leasen van bedrijfsmiddelen

Een mogelijkheid om jouw startkapitaal vrij te houden is door bedrijfsmiddelen te leasen. Roland Köster van Rabo Lease legt uit wat de voordelen van leasen zijn voor startende ondernemers.

"De opstartkosten die je als ondernemer hebt zijn legio en wat je heel vaak ziet, is dat het eigen geld volledig wordt gestopt in een nieuwe of tweedehands auto of machine. Als je dit soort investering financiert met lease, houd je jouw werkkapitaal vrij om de onderneming tot bloei te laten komen."

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Veelgestelde vragen over kosten bedrijf

  • Welke opstartkosten heb jij voor een bedrijf?Om je opstartkosten als bedrijf te berekenen is het artikel Voor jezelf beginnen: wat kost dat? een handig hulpmiddel. Hierin hebben we de verschillende kosten uiteengezet waar je bij de start van jouw bedrijf tegenaan loopt. Van de inschrijving bij de Kamer van Koophandel tot een auto van de zaak en de huur/koop van een bedrijfspand.
  • Welke vaste kosten heeft een bedrijf?
    Als ondernemer met een eigen bedrijf, krijg je te maken met allerlei kosten. Denk bijvoorbeeld aan belastingen, verzekeringen en investeringen. Lees hier alles over de kosten van een bedrijf.

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten