Priverekening als zakelijke rekening

Je privérekening zakelijk gebruiken, mag dat?

Mijn privérekening gebruiken voor mijn bedrijf. Kan dat eigenlijk wel? Het is een vraag die sommige zzp'ers zichzelf stellen als ze gaan starten. In dit artikel leggen we je uit hoe het echt zit.

Het openen van een zakelijke rekening is één van de onderdelen die je als starter moet afvinken, als je bezig bent met de voorbereidingen van je bedrijf. Net als een bezoekje aan de Kamer van Koophandel en het opzetten van een administratie bijvoorbeeld. Het hoort erbij, je hebt het nodig.

Zakelijke transacties via privérekening

Daarnaast heb je nog je privérekening, bedoeld voor de boodschappen, kleding, een sportschoolabonnement of cadeautjes. Er zijn starters die zich misschien afvragen of ze de financiële transacties van hun bedrijf ook via hun privérekening kunnen laten lopen.

Priverekening versus zakelijke rekening

Wettelijk gezien is een zakelijke rekening niet verplicht voor ondernemers met een eenmanszaak of VOF. Je zou dus kunnen denken: waarom mijn privérekening niet gewoon gebruiken voor mijn onderneming? Maar het zegt natuurlijk wel iets dat de meeste ondernemers ervoor kiezen om met een zakelijke rekening te werken. 

Start je een bv of nv? Dan ben je sowieso verplicht om een zakelijke rekening te gebruiken.

Een eigen zakelijke rekening

Zo'n zakelijke rekening bied je als starter de nodige voordelen. We noemen er vijf:

  1. De inkomsten en uitgaven uit je bedrijf worden zo gescheiden van je privé-administratie.
  2. Je boekhouder heeft minder werk aan je boekhouding.
  3. Je hebt beter overzicht van de financiën in je onderneming.
  4. Jouw bedrijfsnaam staat op de afschrift van de betaler/ontvanger, dat zorgt voor een professionelere uitstraling.
  5. Je hebt toegang tot andere zakelijke producten van de bank, zoals een iDeal-betaalverzoek of een manier om van je smartphone een pinapparaat te maken.

Rabo Bizzy

Met Rabo Bizzy gaat boekhouden als vanzelf. Geen financiële chaos en gedoe met bonnetjes invoeren. Probeer Rabo Bizzy nu drie maanden uit zonder extra kosten. Je zit nergens aan vast.



Zakelijke rekening: de Belastingdienst

En dat is er ook nog de fiscus. Ambtenaren van het ministerie van Financiën doen regelmatig steekproeven en kunnen dus langskomen om je boekhouding te controleren.

Overzicht

Krijg je zo'n bericht binnen, dan moet je binnen afzienbare tijd een goed overzicht kunnen laten zien van jouw financiën. Heb je geen zakelijke rekening, dan is die controle minder eenvoudig.

De fiscus hanteert een bewaarplicht van 7 jaar. Met een zakelijke rekening wordt het makkelijker om de juiste gegevens voor zo'n lange tijd te bewaren.

Zakelijke rekening: de boekhouder

Stel dat je kiest voor een administratiekantoor dat je boekhouding verzorgt. Zij zullen van je eisen dat je een zakelijke rekening opent, anders kost het uitzoeken veel te veel tijd. Dat scheelt overigens ook in de kosten. Want meer overzicht betekent dat zij minder lang bezig zijn.

En over kosten gesproken, dat wat jij moet betalen voor je zakelijke rekening kun je aftrekken van de belasting. 

Een tweede privérekening openen

Er zijn ondernemers die overwegen om een tweede privérekening te openen. De meeste banken, ook de Rabobank, zijn hier duidelijk over: je mag zo'n privérekening niet gebruiken voor je zakelijke betalingsverkeer. Zo'n tweede privérekening voor de zaak is dus geen optie.

Privérekening overzetten naar een zakelijke rekening

Stuur je maar enkele facturen per jaar en twijfel je of je je privérekening kunt gebruiken voor jouw bedrijf? Neem dan contact op met je Rabobank.

Let wel: als je je later bedenkt, omdat je bedrijf aan het groeien is bijvoorbeeld, dan kun je je privérekeningnummer meestal niet overzetten naar een zakelijke rekening.

Gepubliceerd op:
30-08-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Verhoog je uurtarief in 2020. Een stijging van € 1,00 levert al snel € 1000 per jaar op. Voor je klanten is die prijsstijging geen probleem. Bovendien zijn er drie belangrijke redenen om juist dit jaar meer te vragen.

Uurtarief verhogen
Uurtarief verhogen

Financiën

Je financiën in één keer goed regelen? Drie vragen die je op dit gebied in ieder geval voor jezelf moet beantwoorden, zijn:

  1. Hoe kom ik aan startkapitaal?
    Als startende ondernemer kun je de start van een bedrijf natuurlijk helemaal zelf bekostigen. Maar als je financiering nodig hebt, zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.

    Bekijk alle financieringsopties voor startende ondernemers. En ben je benieuwd of een bancair krediet tot de mogelijkheden behoort? Lees hier waarop de Rabobank let bij het beoordelen van een financieringsaanvraag

  2. Op welke subsidies heb ik recht?
    Als starter kun je soms ook gebruikmaken van handige subsidies en andere regelingen. Een fijne steuntje in de rug bij de start van je bedrijf
  3. Hoe organiseer ik mijn boekhouding?
    Als je vanaf het begin je administratie op orde hebt, heb je daar vaak later profijt van. Je kunt je boekhouding gewoon zelf doen, of uitbesteden.
Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.