Manier 1: doe onderzoek
Tijd voor grondig onderzoek. Breng in kaart via welke kanalen je (potentiële) klanten met je in contact komen. Daarnaast kan het helpen om uit te zoeken welke andere interesses deze contacten hebben.
Als je bijvoorbeeld de beheerder bent van een bedrijfspagina op Facebook, kun je de openbare profielen bekijken van gebruikers die je pagina 'liken'. Op hun profielpagina kun je zien hoe zij communiceren met anderen, maar ook welke andere bedrijven, producten of activiteiten zij leuk vinden.
Interesses klanten
Heb je bijvoorbeeld een adviesbureau en wil je een goede band wilt opbouwen met je zakelijke relaties om zo uw netwerk te vergroten, dan kun je het profiel van een paar trouwe klanten checken om te zien wat hun interesses zijn.
Dat marketing daarbij staat, zal niet als een verrassing komen. Maar wellicht hoort eten en restaurants daar ook bij. Maar hoe is het mogelijk om - op basis van deze informatie - deze specifieke klant beter te benaderen?
Denk eens aan het creëren van een marketingboodschap met als thema voeding. Je zou bijvoorbeeld ook een lijst van twintig nieuwe restaurants in de omgeving Amsterdam kunnen toevoegen, puur om behulpzaamheid te tonen naar potentiële klanten.
Return On Investment (ROI)
Inmiddels vraag je je misschien af wat eigenlijk de ROI (Return On Investment) (het rendement) is van al deze extra inspanningen.
Wanneer je een diepere klantsegmentatie maakt, wordt het mogelijk om de gemeenschappelijke kenmerken van je klanten te herkennen. Wat hebben ze allemaal gemeen?
Hierdoor kun je meerdere stromen van communicatie opzetten; het is raadzaam deze te baseren op thema's die van belang zijn voor een groot deel van je doelgroep.
De thema's dragen op deze manier bij aan de boodschap die je wilt uitdragen, namelijk dat je bedrijf betrokken is en begrijpt wat je klanten belangrijk vinden.
Manier 2: let op de titel
Wanneer je per e-mail nieuwsbrieven verstuurt, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk ontvangers uw berichten openen en lezen.
Open rate
In de afgelopen jaren is deze zogenoemde 'open rate' echter gedaald. Dit komt doordat de inbox van steeds meer mensen dagelijks overstroomt, maar ook door de invoering van de wet AVG.
Je zou denken: hoe schreeuweriger de titel, des te eerder het bericht wordt geopend. Maar met als enige doel 'de aandacht opeisen' bereik je niets.
Focus liever op de daadwerkelijke toegevoegde waarde die je je klanten probeert te bieden.
A/B-testen
Tip: voer eens een A/B-test voor e-mailcampagnes uit, waarmee je kunt onderzoeken welke onderwerptitels het best aanslaan bij ontvangers.
Manier 3: eerst zaaien, dan oogsten
Uiteindelijk draait het natuurlijk om de algehele merkbeleving van je (potentiële) klanten. Dit zullen zij namelijk delen met anderen, bijvoorbeeld via social media.
Door online tijdig te reageren op positieve reacties, klachten, vragen en algemene correspondentie, kan dit op termijn een positieve invloed hebben op hoe klanten denken over je bedrijf en merk.
Behoeftes doelgroep
Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes je doelgroep heeft. Speel hierop in met relevante informatie en probeer je klanten te helpen met het bieden van oplossingen voor mogelijke problemen.
Analyseer de resultaten en pas je werkwijze indien nodig daarop aan. En onthoud dat - ook op het gebied van online marketing - overdaad eerder schaadt dan goed doet.
Tips voor het starten van een eigen bedrijf
Wie voor zichzelf wil beginnen, moet eerst een heleboel zaken regelen. Wat te denken van het openen van een zakelijke rekening, het schrijven van een goed ondernemingsplan en het afsluiten van de juiste verzekeringen?
Lees ook
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
Een marketingplan in 7 stappen
5 tips om een merk in de markt te zetten
6 slimme verkooptechnieken voor starters
Een goede nieuwsbrief in 7 stappen
[Auteur: Christian Slagter/Slagter Media]