marieke

3 effectieve manieren om klanten te bereiken

Bereik jij je klanten wel? Mensen zien dagelijks talloze boodschappen, vooral op internet. Hoe zorg je er dan als startende ondernemer voor dat ze juist jouw post of nieuwsbrief wel lezen?

Manier 1: doe onderzoek

Tijd voor grondig onderzoek. Breng in kaart via welke kanalen je (potentiële) klanten met je in contact komen. Daarnaast kan het helpen om uit te zoeken welke andere interesses deze contacten hebben.

Als je bijvoorbeeld de beheerder bent van een bedrijfspagina op Facebook, kun je de openbare profielen bekijken van gebruikers die je pagina 'liken'. Op hun profielpagina kun je zien hoe zij communiceren met anderen, maar ook welke andere bedrijven, producten of activiteiten zij leuk vinden.

Interesses

Heb je bijvoorbeeld een adviesbureau en wil je een goede band wilt opbouwen met je zakelijke relaties om zo uw netwerk te vergroten, dan kun je het profiel van een paar trouwe klanten checken om te zien wat hun interesses zijn.

Dat marketing daarbij staat, zal niet als een verrassing komen. Maar wellicht hoort eten en restaurants daar ook bij. Maar hoe is het mogelijk om - op basis van deze informatie - deze specifieke klant beter te benaderen?

Denk eens aan het creëren van een marketingboodschap met als thema voeding. Je zou bijvoorbeeld ook een lijst van twintig nieuwe restaurants in de omgeving Amsterdam kunnen toevoegen, puur om behulpzaamheid te tonen naar potentiële klanten.

Return On Investment

Inmiddels vraag je je misschien af wat eigenlijk de ROI (Return On Investment) (het rendement) is van al deze extra inspanningen. Wanneer je een diepere klantsegmentatie maakt, wordt het mogelijk om de gemeenschappelijke kenmerken van je klanten te herkennen. Wat hebben ze allemaal gemeen?

Hierdoor kun je meerdere stromen van communicatie opzetten; het is raadzaam deze te baseren op thema's die van belang zijn voor een groot deel van je doelgroep. De thema's dragen op deze manier bij aan de boodschap die je wilt uitdragen, namelijk dat je bedrijf betrokken is en begrijpt wat je klanten belangrijk vinden.

Manier 2: let op de titel

Wanneer je per e-mail nieuwsbrieven verstuurt, wil je natuurlijk dat zoveel mogelijk ontvangers uw berichten openen en lezen. In de afgelopen jaren is deze zogenoemde 'open rate' echter gedaald. Dit komt doordat de inbox van steeds meer mensen dagelijks overstroomt, maar ook door de invoering van de wet AVG.

Je zou denken: hoe schreeuweriger de titel, des te eerder het bericht wordt geopend. Maar met als enige doel 'de aandacht opeisen' bereik je niets. Focus liever op de daadwerkelijke toegevoegde waarde die je je klanten probeert te bieden. Tip: voer eens een A/B-test voor e-mailcampagnes uit, waarmee je kunt onderzoeken welke onderwerptitels het best aanslaan bij ontvangers.

Manier 3: eerst zaaien, dan oogsten

Uiteindelijk draait het natuurlijk om de algehele merkbeleving van je (potentiële) klanten. Dit zullen zij namelijk delen met anderen, bijvoorbeeld via social media. Door online tijdig te reageren op positieve reacties, klachten, vragen en algemene correspondentie, kan dit op termijn een positieve invloed hebben op hoe klanten denken over je bedrijf en merk.

Begin dus bij de basis en kijk welke behoeftes je doelgroep heeft. Speel hierop in met relevante informatie en probeer je klanten te helpen met het bieden van oplossingen voor mogelijke problemen. Analyseer de resultaten en pas je werkwijze indien nodig daarop aan. En onthoud dat - ook op het gebied van online marketing - overdaad eerder schaadt dan goed doet.

Tips voor het starten van een eigen bedrijf

Wie voor zichzelf wil beginnen, moet eerst een heleboel zaken regelen. Wat te denken van het openen van een zakelijke rekening, het schrijven van een goed ondernemingsplan en het afsluiten van de juiste verzekeringen

Lees ook

7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter
Een marketingplan in 7 stappen
5 tips om een merk in de markt te zetten
6 slimme verkooptechnieken voor starters
Een goede nieuwsbrief in 7 stappen

[Auteur: Christian Slagter/Slagter Media]

 

Gepubliceerd op:
14-12-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.