marieke

4 manieren om indruk te maken op uw concurrenten

Het aantal mensen in Nederland dat een eigen bedrijf start neemt steeds verder toe. De kans dat u in uw sector en regio met uw nieuwe onderneming straks een volstrekt origineel product of unieke dienst aanbiedt is dan ook klein. Om de kans op een succesvolle startfase te vergroten zult u een plekje moeten vinden tussen de bestaande concurrentie. In dit artikel leest u hoe u dat kunt doen: 4 manieren om indruk te maken op uw concurrenten.

1. Waarin kunt u zich onderscheiden?

Waar consumenten bij het horen van de naam Apple meteen denken aan dure, maar kwalitatief goede en mooi vormgegeven computers, smartphones en andere elektronische producten, moet u als startende ondernemer nog zien te ontdekken hoe uw bedrijf of product of dienst zich kan onderscheiden van bestaande concurrenten. Wat maakt uw organisatie beter, groter en anders dan de concurrentie, oftewel: wat is uw 'unique selling proposition (USP)' en waarmee kunt u potentiële klanten of opdrachtgevers verleiden om voor uw bedrijf te kiezen en niet uw concurrent?

De eerste punten waaraan veel ondernemers hierbij denken, hebben vaak te maken met de prijsbepaling, kwaliteit en klantenservice. Maar daar hebben ook uw concurrenten naar gekeken bij het bepalen van hun USP. Probeer daarom altijd om verder te kijken dan alleen de voor de hand liggende zaken. Is het bij uw organisatie bijvoorbeeld mogelijk om een unieke combinatie van producten of diensten te bestellen? Of bent u in uw vakgebied een expert die op meerdere terreinen kan worden ingezet en blijft u van begin tot eind nauw betrokken bij uw projecten? Dan is het slim om juist deze punten extra onder de aandacht te brengen bij een potentiële klant.

Let op: ga in geen geval dingen beloven die u later niet waar blijkt te kunnen maken. Dat doet uw reputatie (een essentiële bron van nieuwe opdrachten voor alle ondernemers, maar ook zeker voor starters) binnen uw netwerk geen goed. Hoogmoed komt immers voor de val. Werk liever binnen het kader van uw mogelijkheden; als starter kunt u nieuwe en trouwe klanten of opdrachtgevers vaak ook op kleine schaal iets extra's bieden.

2. Wees beter dan de rest

Tijdens het bepalen van uw onderscheidende kwaliteiten kan het ook zeker geen kwaad om goed te kijken naar hoe concurrerende bedrijven in uw branche en regio het aanpakken en (mede) daarop uw eigen USP te baseren. Zijn er bepaalde punten waarop de bestaande concurrentie het vooralsnog laat liggen en waar klagen consumenten massaal over bij het zakendoen met deze organisaties? De trage levering van materialen? Of een slecht bereikbare klantenservice?

Als startende ondernemer kunt u kijken of er op dit gebied mogelijkheden zijn om dat met uw bedrijf anders aan te pakken. Dit kunt u bijvoorbeeld doen door een goede concurrentieanalyse op te stellen. Maak een lijst van een aantal bedrijven in uw sector en regio die u als uw voornaamste concurrenten beschouwt. Schrijf voor uzelf op wat u de klant te bieden heeft in vergelijking met deze bedrijven.

Advertorial start met een voorsprong

Start met een voorsprong

Bij het starten van een bedrijf komt meer kijken dan je denkt. Als jij de belangrijkste zaken van tevoren regelt, maak je een goed voorbereide start en vergroot je jouw kansen op succes.

Ik maak een goede start

Uiteraard moet u potentiële klanten en opdrachtgevers ook actief benaderen als u bijvoorbeeld zorg draagt voor een snellere of veiligere levering. De concurrentie expliciet uitdagen met aanstootgevende reclameleuzen of brutale advertenties is in veel gevallen niet de beste manier, omdat u zo niet alleen de doelgroep zelf bereikt, maar ook de concurrerende bedrijven in kwestie. Die geeft u zo de mogelijkheid om hun strategie aan te passen en vervolgens met grote acties alsnog over uw kleinschalige startup heen te walsen.

3. Eerst zaaien, dan oogsten

Nederlandse supermarkten weten het al jaren: organiseer een ludieke actie met speelgoedfiguurtjes, sportplaatjes of spaarkaarten voor extra korting en het aantal terugkerende klanten neemt gegarandeerd toe. Nederlanders staan erom bekend dat ze graag bereid zijn om voor extra voordeel te sparen. Maar het bieden van iets extra's kan natuurlijk ook op veel kleinere schaal, zoals het creëren van een puntensysteem, aanbieden van kortingsbonnen of het plaatsen van een white paper met handige relevante tips op uw zakelijke website. Dergelijke kosteloze extra's kunnen op termijn op meerdere manieren in uw voordeel werken, bijvoorbeeld omdat een klant sneller terugkomt naar uw bedrijf om meer punten te sparen of de eerder verkregen kortingsbonnen te vergelden.

4. Vergroot uw naamsbekendheid onder de doelgroep

Indien uw strategie sprekend lijkt op die van uw concurrenten en u veel moeite heeft om een manier te vinden waarop u zich specifiek kunt onderscheiden, is het raadzaam u eerder te richten op een opvallende en originele promotie van uw producten of diensten. In dat geval valt er namelijk weinig terrein te winnen met het onder de aandacht brengen van eventuele voordelen die u heeft ten opzichte van de concurrentie, omdat die er niet echt zijn.

U vergroot uw kansen echter des te meer als u een creatieve manier vindt om te communiceren met uw doelgroep. Denk aan het gebruik van herkenbare metaforen, het invoeren van een relevante pay-off, het inzetten van een lokale beroemdheid in uw advertentie-uitingen of het toepassen van guerrillamarketing. Door uw naamsbekendheid op deze manier te vergroten, slaagt u er op den duur alsnog in dat de naam van uw bedrijf of merk beter blijft hangen bij de kerndoelgroep.

Lees ook

6 manieren om uw concurrenten af te troeven
3 manieren om te bouwen aan een internationaal merk
7 duurzame tips voor startende ondernemers
6 manieren om effectief te netwerken
Vind het perfecte bedrijfspand in 5 stappen
4 marketingtips voor starters

Gepubliceerd op:
23-05-2013

Wat vind je van dit artikel?

x4
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.