marieke

4 marketingboeken die je leven verrijken

Vakantie? Hoogste tijd voor dingen waar u anders nooit aan toekomt. Lezen bijvoorbeeld. We zetten de vier beste marketingboeken aller tijden op een rij. Aanraders!

1. The Tipping Point - Malcolm Gladwell

De Britse Amerikaan Malcolm Gladwell neemt in het vlot lezende doorbraakwerkje Tipping Point (in de Nederlandse vertaling: Het beslissende moment) onder de loep waarom grote veranderingen in onze maatschappij vaak zo plotseling en onverwacht gebeuren. Ideeën, gedrag, berichten en producten verspreiden zich soms als een besmettelijke ziekte. Net zoals een individu de oorzaak kan zijn van een griepepidemie, kunnen een paar hangjongeren een golf criminaliteit in de metro veroorzaken of kan een tevreden klant zorgen voor een volbezet nieuw restaurantt. Het zijn maatschappelijke epidemieën, en het moment waarop ze op gang komen, doopte Gladwell the tipping point. Hij analyseert modetrends, kindertelevisie en een van 's werelds beste verkopers om te tonen hoe je een sociale epidemie ontketent.

2. Invloed - Robert Cialdini

Cialdini onderzoekt en toont aan waarom mensen liever 'ja' zeggen dan 'nee'. Verhalend geschreven, maar Influence (Invloed) staat bol van wetenschappelijk onderzoek. Cialdini combineert het empirische bewijs van experimenten uit de wetenschap met de technieken en strategieën die hij als verkoper, reclameman en fondsenwerver toepaste binnen organisaties die alles uit de kast halen om ons 'ja' te laten zeggen. Invloed wordt over de hele wereld voorgeschreven aan studenten, maar is ook verplichte kost voor ondernemers. Cialdini deelt de overtuigingstechnieken in in zes categorieën, afhankelijk van de psychologische principes die achter menselijk gedrag schuilgaan: wederkerigheid, consistentie, sociaal bewijs, sympathie, autoriteit en schaarste.

3. The Long Tail - Chris Anderson

De hoofdredacteur van techmagazine Wired heeft een goed stel hersens, en dat leverde een stroom boeken op die precies duiden waarom internet de wereld heeft veranderd. Maar The Long Tail belooft toch wel zijn klassieker te worden. Het fenomeen long tail is al bijna opgenomen in onze dagelijkse woordenschat: 'dat lijkt me een longtailproductje.' Want waar de twintigste eeuw gedomineerd werd door enorme verkoophits, zal de 21ste eeuw het moeten hebben van eindeloos veel nicheproducten, beweert Anderson, die haarfijn weet uit te leggen hoe kopers op het web zich gedragen. Terwijl de vraag steeds meer richting niches verschuift, wordt het dankzij de technologie en efficiëntere distributie ook rendabeler om die niches te bedienen, wat uiteindelijk zal leiden tot het omvormen van complete bedrijfstakken en de manier waarop we leven en consumeren.

4. Permission Marketing - Seth Godin

Marketing was lang een kwestie van zenden: duw ze die boodschap en je producten maar door de strot! Dat werkt dus niet meer. Seth Godin heeft het Permission Marketing genoemd, de nieuwe manier om je klanten te benaderen nu ze inmiddels mondig en kieskeurig zijn en overvoerd worden met media. Hij adviseert het model op zijn kop te zetten: mensen kiezen zelf wel welke boodschappen ze graag willen horen. Tijd om dus minder opdringerig met reclame te zijn, en in plaats daarvan mensen te lokken door iets gratis weg te geven, korting te bieden of een wedstrijd of enquête te organiseren. Als de klant eenmaal eigener beweging op je afkomt, is de kans veel groter dat hij een langdurige relatie met je aangaat waaruit sales voortkomen.

Maak een duurzame start met uw bedrijf
Ook voor startende ondernemers zijn er mogelijkheden op het gebied van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO). Maar het financieren van uw duurzame idee blijft soms lastig. Ontdek voor welke duurzame financieringsmogelijkheden uw bedrijf in aanmerking kan komen. Ook handig om te weten is dat de overheid duurzame initiatieven graag steunt.
Bekijk hier van welke subsidies u mogelijk gebruik kunt maken.

Gepubliceerd op:
01-08-2013

Wat vind je van dit artikel?

x0
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.