marieke

4 tips voor een sterke marketingboodschap

Een marketingcampagne is meestal bedoeld om uw naamsbekendheid onder de beoogde doelgroep te vergroten en de aandacht te trekken van de ontvanger. Maar het vasthouden van deze (vaak vluchtige) belangstelling van (potentiële) klanten is - zeker wanneer er in uw markt sprake is van veel concurrentie - vaak makkelijker gezegd dan gedaan. Een concrete boodschap kan de effectiviteit echter versterken: 4 tips voor een sterke marketingboodschap.

1. Wees duidelijk

Zoals in zoveel persoonlijke relaties heeft ook de relatie tussen aanbieder en zijn klant en/of opdrachtgever baat bij een duidelijke en eerlijke manier van communiceren. Uit een recent Amerikaans onderzoek blijkt dat 84 procent van alle consumenten eerder merken en bedrijven vertrouwen die in hun reclame-uitingen gebruikmaken van correct doch begrijpelijk taalgebruik; jargon kunt u dus beter zoveel mogelijk proberen te vermijden.

Het bedenken van een concrete marketingboodschap (die zowel de doelgroep aanspreekt als begrijpelijk is) is een intensieve en tijdrovende klus en meestal niet iets wat u in een paar uurtjes brainstormen voor elkaar krijgt. Begin met het opschrijven van de kernkwaliteiten van uw bedrijf, product, dienst of merk: waarin blinkt uw organisatie uit? Is dat een uniek of innoverend product? Of juist uw uitgebreide klantenservice? Wat maakt datgene wat u aanbiedt onmisbaar en wat is het voordeel voor de klant? Waarin streeft u uw concurrenten voorbij? Over het algemeen kunt u een marketingboodschap onderverdelen in vier elementen:

  • Hoe helpt u met uw bedrijf, merk of product/dienst de klant of opdrachtgever?
  • Voor welk probleem biedt u de oplossing?
  • Hoe gaat u dit probleem oplossen?
  • Wat levert deze oplossing uw klanten en/of opdrachtgevers op?

2. Breng een actieve boodschap

Probeer bovenstaande kwaliteiten in een aantal treffende steekwoorden samen te vatten. Met deze steekwoorden gaat u vervolgens aan de slag om een pakkende marketingboodschap samen te stellen. Het opschrijven van relevante steekwoorden is ook relevant wanneer u voor de campagne een professioneel bureau wilt inhuren, omdat u dan zelf al een goed idee krijgt van wat u wilt en samen met de professionals een geschikte vorm en inhoud kunt bepalen.

Met het juiste woordgebruik kunt u in veel gevallen een concretere boodschap uitdragen dan u misschien zou denken. Een goede slogan roept namelijk op tot actie. Hiervoor geldt vaak: hoe korter de boodschap, des te sneller en beter deze zal blijven hangen bij de ontvanger. Streep bij de beoogde boodschap bijvoeglijke naamwoorden indien mogelijk weg, zodat u een korte doch duidelijke en triggerende zin overhoudt. En probeer de zinnen zo kort mogelijk te houden. Hoe meer komma's, des te sneller de gemiddelde ontvanger zijn interesse zal verliezen.

Afhankelijk van uw specifieke sector en doelgroep scoort creativiteit doorgaans ook goed. Vermijd in dat geval liever dooddoeners als 'beste' en 'grootste' en ga voor een originele leus of woordspeling. Maar als u bijvoorbeeld een discountwinkel heeft geopend, scoren juist weer de klassieke marketingboodschappen, zoals 'kwaliteitsmerken tegen bodemprijzen' en 'op = op!', vaak nog het best.

3. Creëer een positief beeld

Met woorden kunt u in een marketingboodschap dus veel bereiken, maar de kracht van beeld moet uiteraard ook niet worden onderschat. Opvallend genoeg kunt u met de juiste tekstuele boodschap een mooi beeld oproepen bij de ontvanger dat ook nog eens goed blijft hangen. Verkoopt u in uw webshop populaire streekproducten uit uw regio of provincie? Dan roepen de reclamekreten 'rechtstreeks uit de natuur' en 'ambachtelijk gemaakt' bij de consument al snel het plaatje op van zonovergoten akkers, boomgaarden of graanvelden.

Levert u een duurzame dienst of houdt uw stichting zich actief bezig met Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)? Dan kunt u marketingtechnisch gezien ook op dat gebied 'punten scoren' bij de doelgroep. Wanneer u op de verpakking melding maakt van het feit dat uw bedrijf het product in samenwerking met boeren of andere lokale ondernemers in de derde wereld heeft gemaakt, zijn sommige klanten geneigd om eerder uw product te kopen dan dat van uw concurrent. U moet uiteraard wel ervoor zorg dragen dat u de idealen die u nastreeft ook daadwerkelijk realiseert of deze oprecht probeert te verwezenlijken. Bij het verkondigen van een loze marketingboodschap valt u vroeg of laat door de mand en dat is natuurlijk dodelijk voor uw reputatie.

4. Zet een objectieve bril op

Klaar? Laat dan nog niet meteen een stapel brochures, visitekaartjes of billboards afdrukken en online advertenties ontwerpen, maar neem alsnog een paar dagen de tijd om met een objectieve en kritische blik naar het eindresultaat te kijken en te bepalen of u de boodschap nog moet 'finetunen'. Dit is altijd aan te raden, ook wanneer u voor het samenstellen van de campagne een professioneel bureau heeft ingehuurd.

Probeer naar de marketingboodschap te kijken met een blik van een potentiële klant die nog niet eerder van uw bedrijf of merk heeft gehoord. Komt u woorden of omschrijvingen tegen die voor deze persoon niet in één keer volstrekt duidelijk zijn of zelfs enige verwarring oproepen? Probeer hiervoor dan een vervangende term te bedenken of - vaak nog beter - streep deze woorden gewoon helemaal weg. Zo'n controle neemt vaak wel enige tijd in beslag - kostbare uren die u wellicht liever aan andere werkzaamheden had besteed - maar een goede marketingboodschap kan jaren meegaan en uw naamsbekendheid onder de kerndoelgroep aanzienlijk vergroten. Zie het aanscherpen van deze boodschap daarom ook vooral als een langdurige investering in de identiteit van uw nieuwe bedrijf en de markt waarin u zich begeeft.

Lees ook

7 tips voor een goed marketingplan
4 marketingtips voor starters
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
8 manieren om branche- en marktonderzoek te doen
4 marketingboeken die je leven verrijken

Gepubliceerd op:
20-08-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.