Acquisitie

5 acquisitievalkuilen die je wilt vermijden

Zoek je nieuwe klanten als startende zzp'er of mkb'er? Trap niet in deze acquisitie-valkuilen en maak een vliegende start met je sales. 

Het staat volgens de KvK op 1 in de lijst van zaken waar zzp'ers wakker van liggen: klanten vinden. Stress over sales helpt je niet bij het contact met klanten, dus helpen we je graag bij je acquisitie.

Zorg bijvoorbeeld dat je deze vijf beginnersfouten voorkomt. 

1. Een rol spelen

Een belangrijke acquisitie-valkuil is om dingen te doen die echt niet bij je passen. Bijvoorbeeld op mensen afstappen met een gelikt verkooppraatje.

Je merkt dan al snel dat je gesprekspartners afhaken en je voelt je ongemakkelijk. Misschien ga je sales uiteindelijk wel vermijden omdat het 'niet je ding' is. 

Welke acquisitie-stijl past bij jou?

Sales hoort bij ondernemerschap, dus het gaat niet om of maar hoe je ermee  bezig bent. Zoek uit welke stijl van acquisitie bij jou past.

Een introverte ondernemer is misschien wel een kei in een inhoudelijk adviesgesprek waarbij de klant echt voelt dat hij of zij in goede handen is.

Een extraverte starters maken misschien indruk met een vlammende binnenkomer. 

2. De energie (en het contact) verliezen 

Stel: je hebt een periode intensief acquisitie gepleegd: mailtjes gestuurd, je killer elevator pitch gedaan en misschien een iets heel verrassends verstuurd met kerst

En toch... het blijft stil. 

Laat het initiatief niet bij de potentiële klant of opdrachtgever liggen. Verzin nieuwe manieren om in contact te komen. 

TipSluit je mail niet af met: "Neem gerust contact op als je interesse hebt". Hou liever het initiatief.

3. Niet luisteren

In goed klantgesprek gaat het niet over de details en voorwaarden van jouw product of de dienst.

Sterker nog, dat werkt vaak verwarrend voor een potentiële klant - hij of zij is op dit moment vooral geïnteresseerd in wat jij voor zijn bedrijf kan betekenen.

Behoefte van je klant

En dat betekent dat jij erachter moet komen wat zijn of haar voornaamste behoeftes zijn. Kijk waar jouw product echt aansluit bij wat je klant nodig heeft.

Gebruik bijvoorbeeld het Influence Framework, waarbij je onder andere de pains en gains in kaart brengt die je kunt benutten voor je marketingstrategie. 

4. Te vriendelijk doen

Wanneer je een product of dienst wilt verkopen, kun je in feite niet vriendelijk en spontaan genoeg zijn, toch? Dat valt tegen.

TipNoteer leuke persoonlijke details over je relaties, zodat je volgende keer op een natuurlijke manier het ijs kunt breken. 

Iedereen kent het voorbeeld van de helpdeskmedewerker die zo vaak je naam zegt, dat het ongemakkelijk voelt. Een te amicale houding naar potentiële klanten of opdrachtgevers kan averechts werken.

Wees oprecht geinteresseerd en onthou wat je prospect of klant je vertelt, ook over privézaken. Bouw vervolgens rustig aan de vertrouwensband.  

5. Te weinig lef tonen

De eerste vier tips gaan echt over het zoeken naar jouw natuurlijke, professionele stijl. De valkuil is dat je vervolgens alleen nog maar in je comfortzone blijft.

Welk type ondernemer je ook bent: daag jezelf altijd uit.

Bijgewerkt op: 19-12-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.485 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.