5 acquisitievalkuilen die je wilt vermijden

Bijgewerkt op 19 december 2019
3 min  leestijd
0
Image
Acquisitie

Zoek je nieuwe klanten als startende zzp'er of mkb'er? Trap niet in deze acquisitie-valkuilen en maak een vliegende start met je sales. 

Het staat volgens de KvK op 1 in de lijst van zaken waar zzp'ers wakker van liggen: klanten vinden. Stress over sales helpt je niet bij het contact met klanten, dus helpen we je graag bij je acquisitie.

Zorg bijvoorbeeld dat je deze vijf beginnersfouten voorkomt. 

1. Een rol spelen

Een belangrijke acquisitie-valkuil is om dingen te doen die echt niet bij je passen. Bijvoorbeeld op mensen afstappen met een gelikt verkooppraatje.

Je merkt dan al snel dat je gesprekspartners afhaken en je voelt je ongemakkelijk. Misschien ga je sales uiteindelijk wel vermijden omdat het 'niet je ding' is. 

Test type ondernemer

Test: welk type ondernemer ben jij?

Doe de test en je weet het binnen 1 minuut!

Start de test

Welke acquisitie-stijl past bij jou?

Sales hoort bij ondernemerschap, dus het gaat niet om of maar hoe je ermee  bezig bent. Zoek uit welke stijl van acquisitie bij jou past.

Een introverte ondernemer is misschien wel een kei in een inhoudelijk adviesgesprek waarbij de klant echt voelt dat hij of zij in goede handen is.

Een extraverte starters maken misschien indruk met een vlammende binnenkomer. 

2. De energie (en het contact) verliezen 

Stel: je hebt een periode intensief acquisitie gepleegd: mailtjes gestuurd, je killer elevator pitch gedaan en misschien een iets heel verrassends verstuurd met kerst

En toch... het blijft stil. 

Laat het initiatief niet bij de potentiële klant of opdrachtgever liggen. Verzin nieuwe manieren om in contact te komen. 

TipSluit je mail niet af met: "Neem gerust contact op als je interesse hebt". Hou liever het initiatief.

3. Niet luisteren

In goed klantgesprek gaat het niet over de details en voorwaarden van jouw product of de dienst.

Sterker nog, dat werkt vaak verwarrend voor een potentiële klant - hij of zij is op dit moment vooral geïnteresseerd in wat jij voor zijn bedrijf kan betekenen.

Behoefte van je klant

En dat betekent dat jij erachter moet komen wat zijn of haar voornaamste behoeftes zijn. Kijk waar jouw product echt aansluit bij wat je klant nodig heeft.

Gebruik bijvoorbeeld het Influence Framework, waarbij je onder andere de pains en gains in kaart brengt die je kunt benutten voor je marketingstrategie. 

4. Te vriendelijk doen

Wanneer je een product of dienst wilt verkopen, kun je in feite niet vriendelijk en spontaan genoeg zijn, toch? Dat valt tegen.

TipNoteer leuke persoonlijke details over je relaties, zodat je volgende keer op een natuurlijke manier het ijs kunt breken. 

Iedereen kent het voorbeeld van de helpdeskmedewerker die zo vaak je naam zegt, dat het ongemakkelijk voelt. Een te amicale houding naar potentiële klanten of opdrachtgevers kan averechts werken.

Wees oprecht geinteresseerd en onthou wat je prospect of klant je vertelt, ook over privézaken. Bouw vervolgens rustig aan de vertrouwensband.  

5. Te weinig lef tonen

De eerste vier tips gaan echt over het zoeken naar jouw natuurlijke, professionele stijl. De valkuil is dat je vervolgens alleen nog maar in je comfortzone blijft.

Welk type ondernemer je ook bent: daag jezelf altijd uit.

  • Doe regelmatig dingen die wel bij je passen, maar die je nog nooit gedaan hebt (en misschien spannend vindt). Ga bijvoorbeeld naar netwerkbijeenkomsten. 
  • En doe de StouteSchoenenCheck. Heb jij ze (nog) aan?

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over marketing en verkoop

Meer over marketing en verkoop
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.

Sluiten