Acquisitie

5 acquisitievalkuilen die je wilt vermijden

Zoek je nieuwe klanten als startende zzp'er of mkb'er? Trap niet in deze acquisitie-valkuilen en maak een vliegende start met je sales. 

1. Een rol spelen

Het staat volgens de KvK op 1 in de lijst van zaken waar zzp'ers wakker van liggen: klanten vinden. Het vervelende is: stress over sales helpt je niet bij het contact met klanten. 

Een belangrijke acquisitie-valkuil is om dingen te gaan doen die niet bij je passen. Of: om sales te vermijden omdat het 'niet je ding' is. 

Welke acquisitie stijl past bij jou?

Zoek uit welke stijl van acquisitie bij jou past. Een introverte ondernemer is misschien wel een kei in een inhoudelijk adviesgesprek waarbij de klant echt voelt dat hij of zij in goede handen is. Een extraverte starters maken misschien indruk met een vlammende binnenkomer. 

2. De energie (en het contact) verliezen 

Stel: je hebt een periode intensief acquisitie gepleegd: mailtjes gestuurd, je killer elevator pitch gedaan en misschien een iets heel verrassends verstuurd met kerst. En toch... het blijft stil. 

Laat het initiatief niet bij de potentiële klant of opdrachtgever liggen. Verzin nieuwe manieren om in contact te komen.

Tip! Verstuur je een aanbieding per e-mail? Zet dan nooit onderaan dat de klant contact met je kan opnemen als hij interesse heeft. Zeg liever: "Ik neem volgende week graag even contact met je op om dit verder te bespreken."

3. Niet luisteren

In goed klantgesprek gaat het niet over de details en voorwaarden van jouw product of de dienst. Sterker nog, dat werkt vaak verwarrend voor een potentiële klant - hij of zij is op dit moment vooral geïnteresseerd in wat jij voor zijn bedrijf kan betekenen.

En dat betekent dat jij erachter moet komen wat zijn of haar voornaamste behoeftes zijn. Kijk waar jouw product echt aansluit bij wat je klant nodig heeft. 

4. Te vriendelijk doen

Wanneer je een product of dienst wilt verkopen, kun je in feite niet vriendelijk en spontaan genoeg zijn, toch? Dat valt tegen.

Stel jezelf eens voor dat je door iemand wordt gebeld die je nooit eerder gesproken hebt en die vervolgens allerlei persoonlijke vragen gaat stellen. Dan is het misschien niet zo moeilijk meer om te begrijpen dat een te amicale houding naar potentiële klanten of opdrachtgevers juist averechts kan werken.

Onthoud dat je met een prospect niet binnen vijf minuten een hechte band kunt creëren. Het opbouwen van een vertrouwensband kost tijd en valt niet zomaar af te dwingen. Stel je dus vriendelijk en begripvol op, maar blijf altijd professioneel.

5. Te weinig lef tonen

Welk type ondernemer je ook bent: daag jezelf uit. Bij tip 1 heb je jouw stijl bepaald. De valkuil is dat je vervolgens alleen nog maar in je comfortzone blijft.

  • Doe regelmatig dingen die wel bij je passen, maar die je nog nooit gedaan hebt (en misschien spannend vindt).
  • Doe bijvoorbeeld de StouteSchoenenCheck. Heb jij ze (nog) aan?

Bijgewerkt op: 21-10-2019

Wat vind je van dit artikel?

x3
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.