marieke

5 tips voor een krachtige PowerPoint-presentatie

Een PowerPoint presentatie is meer dan alleen een manier om uw case te ondersteunen, maar kan echt het verschil maken tussen het geven van een standaard verkooppraatje of het daadwerkelijk overtuigen van een potentiële klant of opdrachtgever. Maar hoe maakt u hiermee nou echt indruk? Dat leest u in onderstaand artikel: 5 tips voor een krachtige PowerPoint presentatie.

Tip 1: Vertel een verhaal

Een goede PowerPoint-presentatie is eigenlijk net een soort roman. Er moet een duidelijk maar beknopt begin zijn, waarin de case of het probleem - de zogenaamde hoofdvraag - wordt geïntroduceerd (bijvoorbeeld: de hoeveelheid pitjes die wordt gevonden in een gemiddelde supermarktmandarijn). Daarna volgt een uitgebreider middenstuk, waarin u de resultaten van bijvoorbeeld een recent onderzoek uitlicht met de oplossing voor een bestaand probleem (u heeft in Portugal een regio gevonden waar relatief goedkope en pitloze mandarijnen worden geproduceerd) en deze koppelt aan de hoofdvraag.

U eindigt met een concreet slot, waarin u de oplossing tot het bestaande probleem (pitloze mandarijnen die evenveel kosten en minder irritatie veroorzaken bij de klant) nogmaals benadrukt en hiermee uw publiek definitief overtuigt. In feite is een presentatie een soort verhaal en bent u de 'verteller': met een PowerPoint-presentatie kunt u dit verhaal visueel versterken.

Tip 2: Less is more

In sommige gevallen kan een ingewikkelde visuele presentatie een manier zijn om extra indruk te maken op een publiek, maar bij een PowerPoint-presentatie werken ingewikkeld ogende en overvolle slices juist averechts. Dit leidt namelijk de aandacht af van wat u zegt, en dat is het uiteindelijk het belangrijkst. Een vrijwel lege slice met een paar losse steekwoorden of korte slogan maakt meer indruk dan een slice vol tekst en afbeeldingen. Het gebruik van bullet points, al dan niet bijster origineel, heeft vaak ook het juiste effect. Zorg er alleen wel voor dat u per 'bullet' nooit meer dan één zin tekst nodig heeft.

Tip 3: Optimaliseer de lay-out

Maak in uw presentaties gebruik van dezelfde huisstijl als de stijl op uw website en in uw media-uitingen, zoals persberichten, brochures en nieuwsbrieven. Zo komt u niet alleen georganiseerd over, maar legt u in de presentatie ook meteen de nadruk op het merk waarover u spreekt. Voeg om diezelfde reden uw bedrijfslogo toe aan iedere slice en gebruik hiervoor hetzelfde lettertype en kleuraccenten. Overigens is het raadzaam om voor presentaties op een groot scherm een donkere achtergrond met een lichtere kleur letter te gebruiken. Uit onderzoek is gebleken dat het voor mensen minder fijn is om lang naar een witte achtergrond met zwarte letters te kijken.

Tip 4: Animeer met mate

Het ziet er misschien leuk uit om de tekst met een zwierige zwaai op het scherm te doen verschijnen, maar zo leidt u wederom de aandacht af van wat u aan het vertellen bent. Daarnaast gaan dergelijke trucjes snel vervelen. Het kan helemaal geen kwaad om de opvallende animatiemogelijkheden van PowerPoint af en toe te gebruiken, maar doe dit met mate en alleen op momenten dat het geoorloofd is.

Tip 5: Houd de focus bij uzelf

PowerPoint is en blijft een hulpmiddel tijdens het geven van een presentatie. Het is aan de spreker om de aandacht van zijn publiek te krijgen (en vast te houden) en hen te inspireren. Het is daarom nooit slim om als spreker teveel op de presentatie te leunen; u bent uiteindelijk diegene die het product of merk moet verkopen. Wat als de techniek u onverhoopt in de steek laat en u de presentatie zonder computer of beamen moet doen? Een PowerPoint-presentatie is daarom in eerste instantie bedoeld om uw verbale standpunten aan te vullen en te verduidelijken; beide middelen moeten elkaar niet vervangen, maar juist versterken.

Geoefende sprekers lijken altijd precies te weten waar ze het over hebben en doen de presentatie uit het hoofd. Het bij de hand houden van een vel papier met steekwoorden kan bij minder ervaren sprekers desalniettemin wel een geruststelling zijn voor het geval u tijdens de presentatie even de draad kwijt mocht kwijtraken. Maar indien u zich van tevoren goed heeft voorbereid en de presentatie een aantal maal hebt doorgenomen, is de kans op een black-out relatief klein. Tijdens de presentatie richt u zich op de kernpunten van uw case; eventuele aanvullende documenten met cijfers en gegevens kunt u beter uitprinten en onder het publiek laten verspreiden.

Lees ook:
4 tips voor het maken van reclame voor startups
5 tips om de media te overtuigen

Gepubliceerd op:
12-04-2012

Wat vind je van dit artikel?

x3
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.