marieke

6 manieren om uw website SEO-proof te maken

Tegenwoordig onmisbaar voor ieder bedrijf: het ontwikkelen van een website waarmee u uw onderneming ook online goed op de kaart zet. Maar met een mooie site alleen bent u er niet, want u kunt nog zo'n mooi ontwerp (laten) maken, als u er te weinig bezoekers mee trekt schiet u er zakelijk gezien weinig mee op. In deze checklist leest u hoe een website online beter vindbaar wordt: 6 manieren om zelf uw website SEO-proof te maken.

1. Betere webteksten

Er zijn genoeg specialisten op het gebied van zoekmachinemarketing die uw zakelijke website op het gebied van SEO (Search Engine Optimization) onder handen kunnen nemen, maar waarom zou u er eerst niet zelf naar de webteksten kijken? Google baseert haar eigen 'hitlijst' voor een groot deel op basis van woorden en zinnen. Op iedere tabblad min of meer dezelfde tekst plaatsen is uiteraard niet de bedoeling.

Wie weinig inspiratie heeft om voor ieder onderdeel een andere pakkende webtekst te schrijven, kan hiervoor een gespecialiseerde (freelance) tekstschrijver inhuren. Al wil een blik in eerder uitgegeven folders, brochures en speeches over uw bedrijf ook nog wel eens helpen. Denk er in dat geval aan dat u de tekst kort en bondig houdt en laat ook overbodige reclameleuzen achterwege. Daar heeft een potentiële klant of opdrachtgever namelijk geen boodschap aan.

2. Het belang van titels en tussenkoppen

Is het u wel eens opgevallen dat webteksten die hoog in Google staan altijd zijn voorzien van duidelijke titels en concrete tussenkoppen? Dat kan kloppen, want dit zijn voor de zoekmachine juist twee van de belangrijkste ankerpunten bij het vinden van relevante content. Een webtekst is simpelweg niet compleet zonder een duidelijke kop en tussenkoppen. Laat een originele en grappig bedoelde titel die de lading van het artikel niet goed dekt dus achterwege als u hoger wilt scoren in Google.

Bedenk liever een passende titel die overeenkomt met de inhoud van de hele tekst, bij voorkeur met één of twee woorden waarop gebruikers veel zoeken. De tussenkopjes zijn eveneens van groot belang. Niet alleen omdat jouw tekst zo leesbaarder wordt, Google beschouwt de tekst tussen de h2- en h3-codes in het cms als belangrijke passages en laat ze bij de ranking dus zwaarder meewegen.

3. Kijk uit met PDF-bestanden

Het kan visueel nog zo mooi zijn, voor Google is een tekst op een webpagina een stuk makkelijker te indexeren (en daardoor interessanter) dan een geüpload PDF-bestand. Dit komt omdat bij deze bestanden een interne linkstructuur ontbreekt. Het is gebruiksvriendelijk en kan uiteraard geen kwaad om een downloadbaar PDF-bestand als ondersteunend document toe te voegen aan bepaalde content op de site, maar wat SEO betreft heeft u er waarschijnlijk meer aan om de tekst uit het PDF-bestand over te typen en als platte tekst online te zetten.

4. Maak gebruik van social media

Publiciteit op de bekende social media-platforms heeft meerdere voordelen: het vergroot de naamsbekendheid van uw bedrijf in uw netwerk, vergroot de kans op het vinden van nieuwe klanten en/of opdrachtgevers en maakt ook nog eens indruk op zoekmachines. Zo krijgen bedrijfsnamen die vaak worden genoemd op Twitter van Google een hogere waardering. Datzelfde geldt voor het aanmaken (en vervolgens actief onderhouden) van een Facebook-pagina en het initiëren van discussies op LinkedIn.

5. De kracht van link building

Uw bedrijf is zo sterk als de zwakste schakel in uw netwerk. Deze regel is ook zeker online van toepassing. Link building, dat wil zeggen het genereren van inkomende links vanaf externe webpagina's naar uw eigen website, speelt hierbij een essentiële rol. Hoe meer linkjes naar uw site verwijzen, des te hoger de ranking in Google en andere zoekmachines. Dit kunt u onder andere bereiken door voormalige (tevreden) klanten en collega's te vragen op hun website naar uw bedrijf te verwijzen of door op internetfora een reactie te plaatsen waarin u een link naar uw website plaatst.

6. Ontdek Google Mijn Bedrijf

Heeft u al van Google Mijn Bedrijf gehoord? De meeste ondernemingen opereren binnen een straal van circa vijftig kilometer. Hier vinden zij het gros van hun klanten. Met de komst van Google Mijn Bedrijf heeft de Gouden Gids er online een serieuze concurrent bij gekregen.

Vul bij Google Mijn Bedrijf uw zakelijke gegevens zo volledig mogelijk in en gebruik bij de bedrijfsomschrijving zoveel mogelijk relevante zoekwoorden. Zo verschijnt bij een inwoner uit Joure die op zoek is naar een stukadoor bij hem in de buurt uw bedrijf als een van de eerste hits op zijn computerscherm. Het gebruik van is gratis; het enige dat u hiervoor nodig heeft, is een Google-account.

Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen

Als ondernemer wilt u dat uw zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Met de vele mogelijkheden bij de Rabobank is er altijd wel een zakelijke rekening die bij uw situatie past. Lees hier meer informatie over al onze zakelijke rekeningsvormen en van welke startersvoordelen u daarbij kunt profiteren. Hier kunt u ook direct een aanvraag indienen tot het openen van een zakelijke rekening.

Gepubliceerd op:
09-02-2012

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.