marieke

6 slimme verkooptechnieken voor starters

Een van de belangrijkste doelstellingen van een startende ondernemer is het vinden van een minimum aantal klanten. Want: zonder voldoende inkomsten wordt het knap lastig om een goede start van uw onderneming te realiseren. Sales is echter een vak apart. Hieronder vindt u een paar tips om klanten en opdrachtgevers te overtuigen van uw kwaliteiten: 6 slimme verkooptechnieken voor starters.

1. Ga doelbewust te werk

Ga niet meteen in het rond schieten met het promoten van uw product of dienst en andere aanbiedingen, maar selecteer in het begin liever circa vijf potentiële klanten en opdrachtgevers die u doelbewust en actief gaat benaderen, bijvoorbeeld via uw netwerk of cold calling. Als u eenmaal met een of meerdere van deze opdrachten aan de slag bent en vaststelt dat u in uw planning nog wat ruimte over heeft, kunt u uw zoektocht naar prospects verder uitbreiden. Datzelfde geldt uiteraard als u bij de eerste vijf bedrijven van uw keuze weinig succes heeft gehad.

2. Geef altijd (en snel) antwoord

Komt de prospect naar aanleiding van uw recente telefoontje of een speciaal aanbod op uw website later bij u terug met vragen en/of opmerkingen? Zorg dan ervoor dat u de potentiële relatie altijd antwoord geeft - ook als het gaat om een verzoek waaraan u niet direct kunt voldoen - en het liefst zo snel mogelijk. Wie weet komt de klant (of relaties uit zijn of haar netwerk) in een later stadium wel bij u terug.

3. Neem de juiste werknemers aan

Wellicht bent u voor uw startup vanaf de allereerste dag wel deels afhankelijk van goed personeel. Of bent u ooit alleen begonnen, maar komt u er dankzij een snel stijgend aantal opdrachten nu achter dat een extra paar handen niet zal misstaan om die nieuwe klussen ook tot een goed einde te brengen.

Hoe dan ook, als u werk moet gaan delegeren en daarvoor personeel wilt aannemen, doet u er verstandig aan naar personen te zoeken die net zoveel hart voor de zaak zullen hebben als uzelf. Een baan aannemen bij een jong bedrijf is nu eenmaal niet zonder risico; in wezen legt de sollicitant het lot van zijn carrière in uw handen. Zorg ervoor dat er sprake is van een sterke motivatie bij de potentiële werknemers en jullie een wederzijdse klik hebben; soms zal niet de jarenlange ervaring, maar juist iemands persoonlijkheid de doorslag geven.

4. Weet wie u benadert

Of u nu een prospect voor het eerst telefonisch benadert of naar een afspraak op diens kantoor gaat om de case te bespreken: weet wie u belt en wees altijd voorbereid op lastige vragen. Vroeg of laat in het gesprek zal naar voren komen dat u 'nog maar' een startende ondernemer bent; wees dus voorbereid om op vragen te reageren als: "Waarom zou ik het risico nemen om met u in te zee te gaan als ik ongeveer dezelfde deal kan krijgen bij een meer ervaren concurrent?" Zorg ervoor dat u in dat geval uw antwoord klaar heeft - denk aan het bieden van flexibelere levertijden - en hiermee de potentiële klant alsnog weet te overtuigen.

5. Blijf niet teveel aandringen

Als de aanbieder van uw product of dienst bent u zelf uiteraard razend enthousiast over de mogelijkheden. Maar voor uw prospects bent u wellicht de zoveelste aanbieder die ze die dag aan de telefoon krijgen. U hoeft bij een eerste afwijzing niet direct op te geven, maar wees wel voorzichtig met aandringen. Grotere bedrijven zijn vaak allergisch voor verkopers die niet van ophouden weten. U snijdt zichzelf alleen maar in de vingers wanneer u maar met alternatieven of nieuwe aanbiedingen blijft komen. Accepteer liever dat het nu niet gaat lukken en vraag de gesprekspartner of u op een later moment opnieuw contact mag opnemen.

6. Een mondelinge ja is nog niet definitief

Op het eerste gezicht is er op het gebied van sales niets erger dan dat een prospect afwijzend reageert op uw aanbod, nietwaar? Maar wat dacht u van het krijgen van een mondelinge toezegging - u heeft diezelfde dag al een klein feestje gevierd op kantoor - die vervolgens geen vervolg krijgt? Dat is zo mogelijk nog vervelender, maar u zou niet de eerste starter zijn die dit overkomt. Zorg er dus voor dat u ook na een eerste 'ja' contact blijft zoeken met het bedrijf, totdat er een contract of opdrachtovereenkomst op tafel ligt dat kan worden ondertekend.

Lees ook

6 tips voor het maken van een goede eerste indruk
5 netwerktips voor ZZP'ers
7 goede cold calling-tactieken
5 tips voor een goede elevator pitch
8 manieren om uw salesbereik te vergroten
6 tips voor succesvol ondernemen in crisistijd

Gepubliceerd op:
16-11-2012

Wat vind je van dit artikel?

x2
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.