marieke

7 slimme social media tools voor ondernemers

U kent inmiddels aardig de weg op Twitter en Facebook, maar de ontwikkelingen in de wereld van social media staan allesbehalve stil. Twijfelt u wel eens of u wel alles uit social media haalt wat erin zit? In dit artikel vindt u tools om uw zakelijke gebruik van deze platforms optimaal te benutten: 7 slimme social media tools voor ondernemers.

1. TweetReach

TweetReach komt van pas als u in de gaten wilt houden hoe ver een door uw bedrijf geplaatste tweet op Twitter komt. Zo kunt u met deze tool het aantal reacties in de gaten houden en zien hoeveel keer en wanneer de boodschap of hashtag in kwestie wordt geretweet. TweetReach is met name handig als u nog aan het kijken bent naar de tone of voice van uw berichtgeving en als u onderzoek doet op wat voor soort tweets mensen sneller klikken. Is een 'catchy' zin de trigger geweest, of juist eerder het promoten van een nieuwe actie?
http://tweetreach.com/

2. Hootsuite voor iPad-gebruikers

Als u in het bezit bent van een iPad, kunt u nu ook op dit apparaat op de hoogte blijven van alles wat er op Twitter gebeurt. Daarnaast kunt u met deze app via Foursquare op plaatsen inchecken, verzendtijden meegeven aan mailberichten, statistieken bekijken en URL's inkorten met een ingebouwde Owl.ly-tool.
http://hootsuite.com/

3. TweetLevel

Alweer een tool om tweets te analyseren? Jawel, want met TweetLevel kunt u specifieke informatie vergaren over hashtags en deze vervolgens koppelen aan uw eigen tweets. Bovendien krijgt u zo ook inzicht in welke personen relevant zijn voor uw bedrijf om te volgen. Misschien is dat wel een marketingexpert met talrijke volgers die - wanneer deze u eenmaal terug volgt - wel eens een van producten promoot of een tweet hierover retweet. Deze tool komt daarnaast van pas bij het evalueren van een voorgaande reclamecampagne en geeft inzicht in gemaakte fouten (en hoe deze in de toekomst vermeden kunnen worden).
http://tweetlevel.edelman.com/

4. ReFollow

Met ReFollow kunt u uw relaties op Twitter makkelijk en op overzichtelijke wijze beheren. Het zorgt ervoor dat u in contact blijft staan met uw volgers en de mensen en bedrijven die u zelf volgt. Daarnaast kan de tool op basis van profielinformatie en voormalige tweets een berekening maken met welke volgers u het meest gemeen heeft. Dat kan er idealiter toe leiden dat u zo een bepaalde volger, met wie u in eerste instantie maar weinig contact had, terugvindt en - na het sturen van een direct massage - met deze persoon een betekenisvolle zakelijke relatie opbouwt. ReFollow is met name een aanrader voor ondernemers die wel veel volgers hebben (kwantiteit), maar hier weinig voordeel uit halen (kwaliteit).
http://refollow.com/refollow/index.html

5. TwitterSearch

De meeste Twitteraars hebben inmiddels wel eens van TwitterSearch gehoord, maar maken nog geen optimaal gebruik van deze social media tool. Zo kunt u heel handige informatie vinden over uw concurrenten. Als u bijvoorbeeld zoekt op to:[vul hier de naam in van de concurrerende partij], krijgt u een waslijst van recente tweets over de concurrentie. Zo krijgt u sneller een beeld van wat mensen over concurrerende ondernemingen zeggen en kunt u daarop vervolgens met uw bedrijf inspelen.
http://twitter.com/#!/search-home

6. Traackr

Het is voor startende ondernemers altijd aan te bevelen om invloedrijke mensen in hun vakgebied en branche goed in de gaten te houden. Maar hoe vindt u al deze experts? Nou, bijvoorbeeld met Traackr. Deze tool kan de autoriteiten in uw sector voor u vinden. Daarnaast krijgt u dankzij Traackr beter inzicht in hoe leidende personen op de bekende social media-platofrms reageren op de content die namens uzelf of uw bedrijf wordt aangezwengeld. Zo kan Traackr bijvoorbeeld een uitkomst zijn voor een reclamebureau dat op zoek is naar een geschikt boegbeeld om een bepaalde campagne van de grond te krijgen.
http://traackr.com/

7. SocialBro

SocialBro is een fijne tool met actuele en verregaande statistieken over uw Twitter-account, uw volgers en de mensen en instellingen die u volgt. Zo kunt u vaststellen op welke tijden van de dag uw volgers het meest actief zijn, in welke werelddelen, landen en steden u de meeste volgers heeft en wat hen de afgelopen dagen heeft bezig gehouden. Als u de markt aan het onderzoeken bent en echt alles over uw doelgroep te weten wilt komen, is SocialBro een erg handig hulpmiddel.
http://www.socialbro.com/

Lees ook

5 tips om meer te halen uit sociale netwerksites
Vijf tips voor succesvol zakelijk twitteren
6 tips voor zakelijk succes op Facebook
10 LinkedIn-tips voor startende ondernemers

Gepubliceerd op:
08-03-2012

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.