marieke

Bedrijven besteden cold calling vaak uit

De meeste bedrijven hebben de voordelen van cold calling als verkooptechniek nog niet ontdekt. Over het algemeen worden deze taken nog altijd uitbesteed aan callcenters, waardoor ondernemingen miljoenen euro's aan omzet kunnen mislopen. Dat zegt Daniel Francès, auteur van het recent verschenen The Cold Call Bible, in een interview met NUzakelijk.nl.

In dit boek geeft Francès 34 tips over hoe bedrijven cold calling, het spontaan opbellen en werven van nieuwe klanten, effectief kunnen inzetten. De auteur stelt in het interview dat bedrijven het binnenhalen van deals beter niet kunnen uitbesteden: "Je zadelt het bedrijf zo op met dubbele kosten. Daarnaast is het onverstandig om een onderbetaalde callcentermedewerker een product of dienst van een paar ton te laten verkopen, omdat hij geen kennis van zaken heeft."

Interactie

Een betere aanpak zou zijn om verkooppersoneel intern op te leiden tot goede cold callers, zodat er beter kan worden ingespeeld op de behoeften van de klant. "Bel je voor product X, maar heeft de persoon die je belt duidelijk behoefte aan dienst Y? Geen probleem, dan bied je Y aan. Kortom: er is sprake van interactie met de klant en niet van eenzijdig zenden zoals in reclames gebeurt."

Follow-up

De belangrijkste elementen van een effectief cold calling-gesprek zijn volgens Francès: nooit in discussie gaan met de klant, het plannen van een follow-up, bij twijfel niet snel opgeven en voor een goede voorbereiding en administratie zorgen. En: ga altijd van het ergste uit. "Ik denk altijd: niemand is geïnteresseerd om met mij te praten", legt hij uit. "Dus: hoe zorg ik ervoor dat de andere partij wil luisteren naar het voordeel dat ik hem of haar te bieden heb?"

Lees het hele interview met Francès op NUzakelijk.nl.

Ook interessant: Checklist voor effectief cold calling

Gepubliceerd op:
26-07-2011

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.288 ondernemers zijn al sterker gestart

Created with Sketch.

Welkom op IkGaStarten!

Mogen wij je een aantal korte vragen stellen?

We horen graag wat je van IkGaStarten vindt en wat nog beter kan.
 

 Start hier   >


Deelname duurt niet langer dan 2 minuten.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.