marieke

Dit moet u niet doen in een verkoopgesprek

Uw product of dienst aan de man brengen is nog niet zo simpel. Leer van andermans blunders.

# 1. Spiegelen

Alleen als je er door en door in getraind bent, kan het effectief zijn om de gesprekspartner te spiegelen. In alle andere gevallen loopt u vooral het risico onbewust negatieve emoties te kopiëren of ergernis op te wekken. Dat bevordert het gesprek uiteraard niet.

#2. Tegenspreken

De klant is koning is niet hetzelfde als de klant heeft altijd gelijk. Laat zien dat u verstand van zaken heeft door op de juiste momenten tegengas te geven. Niet alles wat de klant denkt te willen is de beste keuze. Beargumenteer waarom hij voor iets anders moet kiezen

#3. Non-argumentatie

Denkt u echt dat uw de klant overtuigt met de argumentatie dat ubetrouwbaar bent en kwaliteit levert? Niets is minder waar, want de concurrent roept precies hetzelfde. Zoek de punten waarin u écht het verschil maakt met de concurrentie en geef die argumenten één voor één prijs.

#4. Niet luisteren

Ondanks dat u beter denkt te weten wat de klant wil, kunt u maar beter wel luisteren. Want alleen als je de echte problemen en wensen van de klant kent, kun je een gericht aanbod doen. En een klant die zich serieus genomen voelt, zal eerder zaken met je doen.

#5. Het ijs breken

Hoe goed bedoeld ook, een standaardopmerking om het ijs te breken kan heel verkeerd uitpakken. Bijvoorbeeld omdat die ‘leuke foto van zijn vrouw’ zijn recent overleden moeder blijkt te zijn. Zoek liever een onderwerp wat u beiden raakt, zoals de reden van uw komst.

#6. Pushen

Als deze klant vandaag nog zijn handtekening zet, haalt u nog net die gewenste target. Leuk voor u, maar daar heeft de klant geen boodschap aan. Voorkom dat u met pushgedrag de klant in de gordijnen jaagt, Geef hem de bedenktijd die hij nodig heeft, maar vraag wel om de order!

#7. De klant het gesprek laten bepalen

Wat wilt u bereiken met dit gesprek? Als dat doel niet helder voor ogen staat, gaat de klant met u aan de haal. Gevolg, het gesprek leidt nergens naar en u blijft met een lege agenda achter. Dat kunt u voorkomen door aan het eind van het gesprek altijd een concrete afspraak te maken. Al is het maar een belafspraak.

Gepubliceerd op:
06-06-2013

Wat vind je van dit artikel?

x5
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Goed netwerken is een vak apart. Maar wel een vak dat je kunt leren. Krijg je kramp in je buik bij het vooruitzicht te moeten netwerken op een grote bijeenkomst? Alle begin is moeilijk en oefening baart kunst.

Zzp
96% starters wil groeien
96% starters wil groeien

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.