Nieuwsbrief maken

Een goede nieuwsbrief in 7 stappen

Een goede nieuwsbrief kan je doelgroep verbreden, nieuwe producten sneller onder de aandacht brengen en de verbondenheid van je klanten met je merk vergroten. Zo haal je het maximale uit deze eenvoudige en vaak voordelige vorm van marketing. 

1. Kies de perfecte frequentie

Zeker met de komst van de nieuwe privacywet AVG is het belangrijk dat je goed nadenkt over hoeveel mails je gaat sturen. Je moet dit namelijk aangeven bij het zogenaamde 'opt-in'-vinkje. Als klanten 'ja' zeggen tegen je nieuwsbrief, ben je verplicht om te zeggen hoe vaak je ze dan gaat mailen en waarvoor. Kies dus goed wat je wilt zenden en wat realistisch is. Komt er een dagelijkse tip of een maandelijkse update? Een wekelijks overzicht van aanbiedingen of tweewekelijks je beste blogs? 

Je ontvanger wil dus graag weten waar hij of zij aan toe is en voor jou is het ook fijn om vanaf het begin regelmaat in te bouwen. Uit onderzoek is gebleken dat veel bedrijven hun nieuwsbrief verzenden op dinsdag of donderdag rond de lunch of aan het einde van de werkdag. Dit zouden ook momenten zijn dat een nieuwbrief vaak geopend wordt.  

2. Kies goede, simpele software

Inloopmoment bij de Rabobank

Leuke events voor starters 

Bij de Rabobank kun je terecht voor inloopmomenten en workshops. Benieuwd naar wat er binnenkort plaatsvindt in jouw regio?

Bekijk de agenda

Er zijn programma's als Mailchimp en Laposta, waarmee je als startende ondernemer snel en voordelig een mooie e-mailing kunt maken. Vraag een ontwerper om eventueel een leuke template voor je te maken in jouw huisstijl. Doordat het format al helemaal geschikt is voor e-mail, is bij zo'n e-mailing de lees- en scanbaarheid groter dan als je zelf in je e-mailprogramma knutselt. Hij is meestal ook automatisch geschikt voor de smartphone, ofwel mobile friendly.

Groot voordeel van e-mailingsoftware is ook dat je vaak goed kunt monitoren hoe je nieuwsbrief gelezen wordt. Wat werkt? Welke links 'converteren' goed? Ofwel: waar doet de ontvanger ook echt mee wat jij voor ogen had? 

3. Zorg voor deze drie must-haves

Maak het jezelf gemakkelijk en maak een redactieformule voor de nieuwsbrief. Dit is een vaste formule waarmee je jouw nieuwsbrief vult. Bijvoorbeeld: altijd eerst een nieuwsbericht, dan een aanbieding, een poll, quote of een winactie.

Een vaste opbouw vergroot de herkenbaarheid voor de ontvangers. Zorg dat je in elk geval altijd deze drie ingredienten biedt:

  1. Insidergevoel. De ontvanger voelt zich insider: hij ontdekt dingen over jou merk of product exclusief in de nieuwsbrief. Bijvoorbeeld een tip, winactie of primeur (pre-sale, voorinschrijving, nieuwtje). Als de nieuwsbriefabonnee niet het gevoel heeft dat hij exclusieve content krijgt, meldt hij zich eerder af. 
  2. Interactie. Van een poll, vraag of verwijzing naar een Facebookdiscussie: betrek je nieuwsbriefabonnee's actief bij je merk. Dit is de harde kern van mensen die de moeite hebben genomen om hun gegevens achter te laten. Benut hun inzichten en mening.
  3. Een duidelijke call-to-action. Wat is het allerbelangrijkste doel met deze nieuwsbrief? En wat wil je dus dat de ontvanger doet? Bepaal iedere keer wat je doelen zijn en maak dit ook duidelijk in tekst en beeld. Bijvoorbeeld: 'Kom naar de exclusieve pre-sale'. 

4. De onderwerpregel ofwel 'subjectline'

De titel van een nieuwsbrief is het eerste wat abonnees zien bij ontvangst en bestaat uit de afzender van de nieuwsbrief (bijvoorbeeld de website waarvan de nieuwsbrief afkomstig is) en de onderwerpregel. Onderschat het effect van met name de onderwerpregel niet: die is zichtbaar in de inbox van abonnees en bepaalt in hoge mate of zij de mail openen of deze direct naar de prullenbak verplaatsen. 

Kies het belangrijkste of meest spectaculaire onderdeel uit de nieuwsbrief en bedenk hiervoor een licht teasende onderwerpregel, zodat de ontvanger voldoende wordt geprikkeld om het bericht te openen en uiteindelijk op je website of social media terechtkomt om het hele verhaal te lezen.

5. Meet de resultaten en stuur steeds bij

Welk percentage van de ontvangers opent de nieuwsbrief? Op welke links klikken ze? Hoeveel mensen melden zich af? En waarom?

Meten is weten, zeker bij nieuwsbrieven. Kijk regelmatig naar de statistieken van je nieuwsbrief en stuur tijdig bij als iets niet werkt.

6. Maak aanmelden aantrekkelijk en supersimpel

De groei van je abonneebestand hangt af van verschillende factoren. Je kunt de mailings online promoten. Heb je een webshop, koppel er dan bijvoorbeeld een korting aan. Ook kun je de nieuwsbrief promoten via je site of social media. Doe dit met een belofte over wat iemand kan verwachten. Hoe concreter, hoe beter. Dus liever 'elke week een exclusieve nieuwsbriefaanbieding' dan 'elke week nieuws'.

7. Check de privacywet AVG/GDPR

Je kunt niet zomaar gegevens van klanten opslaan en mailings versturen. Ook moet je bijvoorbeeld een duidelijke afmeldlink in je mailing zetten. Ook mag je niet elk emailadres dat je hebt gebruiken. Een klant die mailt met een vraag, kun je niet toevoegen aan het bestand van je nieuwsbrief. Lees ook: Privacywet AVG/GDPR: dit moet je weten.

Ten slotte: heb je writer's block? Deze tips voor social media kunnen je ook helpen om onderwerpen te verzinnen voor de nieuwsbrief. 

Bijgewerkt op: 05-02-2018

Wat vind je van dit artikel?

x6
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en verkoop

Je kunt nog zo'n mooi product (of goede dienst) leveren, maar zonder naamsbekendheid en genoeg klanten of opdrachtgevers zul je niet ver komen. Marketing en sales zijn dan ook een cruciaal aspect van het ondernemerschap. In deze categorie gaan we dieper in op het opstellen van een goede marketingstrategie. Hierbij komen onder andere de volgende zaken aan bod:

  1. Hoe zet ik een product of dienst in de markt?
  2. Moet ik een marketingplan schrijven? (en hoe pak ik dat aan?)
  3. Hoe bereik ik de juiste doelgroep?

Lees hier meer tips over starten met marketing en verkoop.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.