marieke

4 slimme tips voor een betere binding met uw webshopklant

Klanten vinden voor uw webshop is één ding, maar van hen terugkerende klanten maken is - zeker gezien de grote concurrentie online - vaak een ander verhaal. Een band opbouwen met klanten is voor veel startende ondernemers juist belangrijk, omdat uw investeringen in marketing (advertenties, social media etc.) zich pas echt uitbetalen wanneer klanten regelmatig bij u bestellingen plaatsen: 4 tips voor een betere binding met uw webshopklant.

1. Maak naam met uw webwinkel

Om te kunnen bouwen aan een trouwe klantenkring, moet uw potentiële klandizie natuurlijk wel van uw bestaan afweten. Zorg dus ervoor dat u uw webwinkel eerst bij de juiste doelgroep onder de aandacht brengt. Niet iedere potentiële klant zal uw webshop uit zichzelf weten te vinden: u zult de eerste stap moeten zetten naar contact. En dit kunt u op meerdere manieren doen. Afhankelijk van uw budget kunt u ervoor kiezen om te adverteren in lokale media en bij zoekmachines zoals Google en Bing en op uw website te investeren in zoekmachineoptimalisatie, zodat uw webshop bijvoorbeeld op Google eerder bij de bovenste zoekresultaten verschijnt.

Ook adverteren op social media is een goede manier om meer klanten te bereiken. Zo kunt u kiezen voor een 'promoted Tweet' op Twitter of heel gericht een advertentie plaatsen op Facebook. Ook adverteren via de populaire videosite YouTube kan zijn vruchten afwerpen. Als een gebruiker op deze site zoekt op (en een filmpje aanklikt over) 'biologisch geteelde koffiebonen' en vervolgens een advertentie te zien krijgt die afkomstig is van uw koffie-webshop, is de kans groter dat deze bezoeker uw naam zal onthouden of zelfs op de advertentie klikt om direct naar uw website te gaan. In dit artikel leest u alles over deze online advertentiemogelijkheden: 3 nieuwe manieren om te adverteren op social media.

2. Wees servicegericht

Wanneer een klant eenmaal een bezoek heeft gebracht aan uw webshop en een bestelling plaatst, is het natuurlijk zaak om dit goed af te handelen. Zorg er dus voor dat u het product of de dienst op tijd levert en dat deze van goede kwaliteit zijn. Tot slot moet u bij eventuele klachten over bijvoorbeeld de levering (het kan altijd een keer gebeuren dat het product onderweg breekt of bij bezorging onvolledig blijkt te zijn) snel en accuraat.

Zie zo'n eerste contactmoment echter ook als het startpunt om een goede onderlinge relatie met uw klant op te bouwen. Als u toestemming krijgt om hem of haar in de toekomst met relevante aanbiedingen te benaderen, kunt u dat eens in de zoveel tijd doen (overdrijf het niet) door een nieuwsbrief te verzenden met daarin het laatste nieuws en eventuele kortingsacties, maar ook tips die van pas komen bij het gebruik van uw product. Verkoopt u bijvoorbeeld online cosmetica- en verzorgingsproducten? Dan kunt u een artikel maken met tips over welke zonnebrandcrème het meest geschikt is voor de verschillende huidtypen. Het gaat er in ieder geval om dat u de ontvanger nieuwsgierig maakt naar andere producten of diensten die u via uw webshop aanbiedt.

3. Maak van uw klanten ambassadeurs

Met langdurige investeringen in online marketing en social media zult u een heel eind komen, maar uiteindelijk gaat er nog altijd niets boven mond-tot-mondreclame. Iemand die een bepaald bedrijf of merk aanbeveelt bij zijn familie, collega's en vrienden, is vaak de beste reclame die een ondernemer zich kan wensen. Het is daarom verstandig om bezoekers van uw webshop de mogelijkheid te geven om hun ervaringen eenvoudig en snel te delen via hun favoriete social media-platforms.

Alle grote platforms, waaronder Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIN, bieden zogenaamde 'share'-buttons aan die u op diverse plekken op uw eigen site kunt plaatsen, zodat klanten uw dienst of product altijd met één muisklik onder de aandacht kunnen brengen - dit kan overigens zowel in positieve als negatieve berichtgeving resulteren - op hun social media-profielen. Uw naamsbekendheid onder de gewenste doelgroepen kan hierdoor in rap tempo toenemen.

4. Geef een persoonlijk tintje aan uw product of dienst

Of u nou ambachtelijke streekproducten of auto-onderdelen aanbiedt in uw webshop: een persoonlijk verhaal geeft vrijwel altijd een meerwaarde aan uw 'online verkooppraatje'; de beschrijving bij uw producten en diensten. Daarmee vergroot u de kans op betrokkenheid van de klant. Plaats bijvoorbeeld op uw website een filmpje waarin u laat zien hoe dat ambachtelijke product wordt gemaakt of beschrijf hoe het importeren van al die auto-onderdelen precies in zijn werk gaat. Biedt u biologisch geteelde koffiebonen aan? Laat dan via een kaartje zien uit welk gebied deze bonen komen en vertel op diezelfde pagina iets persoonlijks over de familie die de koffieplantage in kwestie beheert.

U kunt het ook groter aanpakken en de klant een rol laten spelen in het productieproces. Een voorbeeld hiervan is Chocstar van Annefrid Imenkamp, de winnares van The Next Entrepreneur 2012. Bij deze webshop kunnen bezoekers zelf hun favoriete chocoladereep samenstellen. Maar ook grote bedrijven streven naar een goede band met hun klanten en passen deze strategie regelmatig toe. Zo kunt u tegenwoordig bij Coca-Cola een gepersonaliseerd flesje of blikje cola laten maken en hierop de naam van een vriend laten drukken. En bij sportmerk Nike is het zelfs mogelijk om uw eigen schoenen te ontwerpen. Hierdoor leren bestaande klanten een merk of product weer op een geheel nieuwe manier kennen.

Lees ook

Checklist: webshop starten
Checklist: klanten winnen voor uw webwinkel
6 online betaalopties voor ondernemers
Een eigen webshop in 9 stappen
6 SEO-tips die inmiddels achterhaald zijn
Maak een eigen website in 7 stappen

Gepubliceerd op:
06-08-2013

Wat vind je van dit artikel?

x0
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.