marieke

Checklist: nieuwsbrief maken

E-mailmarketing, doorgaans ook wel nieuwsbrief genaamd, is een effectieve marketingtool, mits deze op de juiste manier wordt ingevuld en onder de aandacht wordt gebracht. Indien goed uitgevoerd spreekt een nieuwsbrief de beoogde doelgroep aan en leidt deze ertoe dat de ontvanger overgaat tot actie. In deze checklist leest u hoe u voor uw bedrijf het maximale kunt halen uit e-mailmarketing: een goede nieuwsbrief maken doet u zo.

1. Hoe vaak verstuur ik de nieuwsbrief?

Startende ondernemers staan vaak bekend om hun onmetelijke enthousiasme, maar om uw doelgroep dagelijks of meerdere keren per week te berichten over het sluiten van een laatste deal met een nieuwe klant of het organiseren van een speciale kortingsactie voor uw trouwe nieuwsbriefabonneers is weer een beetje teveel van het goede. U moet in ieder geval proberen te vermijden dat ontvangers uw mailings gaan zien als SPAM.

Plaats dagelijkse updates liever op de zakelijke website of uw social media-profielen en probeer de juiste frequentie te vinden voor het verzenden van de nieuwsbrief, waarin u in één keer alle relevante ontwikkelingen kunt vermelden. Dat kan ook prima één keer per kwartaal zijn. Bedrijven kiezen er vaak voor om hun nieuwsbrieven op vaste dagen en tijdstippen te versturen, bijvoorbeeld rond de lunch of aan het einde van de werkdag. De kans dat een ontvanger de nieuwsbrief opent en actie onderneemt zou op die momenten aanzienlijk groter zijn.

2. Hoe moet ik de mailing opstellen?

Als startende of kleine ondernemer kunt u er natuurlijk voor kiezen om in eerste instantie handmatig een nieuwsbrief op te stellen en deze (bijvoorbeeld) als PDF-bestand te versturen. Dit is vaak de meest voordelige optie, die je vaak terugziet bij kleinschalige sportverenigingen, die via een nieuwsbrief hun leden op de hoogte stellen van ontwikkelingen binnen de vereniging. U krijgt echter een professionelere uitstraling door een abonnement te nemen op speciale nieuwsbrief software.

In vrijwel alle systemen die online beschikbaar zijn, kunt u de opzet helemaal zelf bepalen. Ook is het mogelijk om de lay-out een persoonlijk tintje te geven, zodat deze overeenkomt met de huisstijl van uw bedrijf. Tip: Bij veel grote aanbieders, waaronder YMLP, is het mogelijk om de nieuwsbrief in het begin kosteloos te versturen naar een kleine groep ontvangers.

3. Wat zet ik in de nieuwsbrief?

Bepaal van tevoren welke onderwerpen u de eerste keer wilt meenemen in de nieuwsbrief en houd in het vervolg een vaste structuur aan. Bijvoorbeeld: u begint met twee actuele berichten, plaatst daaronder een stukje over een nieuwe product of dienst en weer daaronder een toelichting op een speciale kortingsactie. Het vermelden van een tevreden reactie van een klant (indien relevant) kan ook van toepassing zijn. Een vaste opbouw vergroot de herkenbaarheid voor de ontvangers en kan een positieve invloed hebben op het aantal kliks, evenals het toevoegen van duidelijke en 'teasende' kopjes aan de berichten.

4. Welke titel gebruik ik?

Zoals de onderwerpregel van een zakelijke e-mail doorslaggevend kan zijn voor het wel of niet openen van het bericht, geldt dit ook zeker voor de titel die u meegeeft aan de nieuwsbrief. De onderwerpregel is namelijk het eerste wat abonnees zien en bestaat uit de afzender van de nieuwsbrief (bijvoorbeeld de website of het bedrijf waarvan de nieuwsbrief afkomstig is) en de onderwerpregel. Die laatste verwijst in de meeste gevallen naar de inhoud. Maak van tevoren de afweging welke boodschap het interessantst is voor uw ontvangers en verwijs bij twijfel naar het eerste artikel uit de nieuwsbrief.

Onderschat het effect van met name de onderwerpregel niet: deze is zichtbaar in de inbox van abonnees en bepaalt in hoge mate of zij de mail openen of deze linea recta (ongelezen welteverstaan) naar de prullenbak verplaatsen. Kies het belangrijkste of meest spectaculaire onderdeel uit de nieuwsbrief en bedenk hiervoor een licht prikkelende titel, zodat u de ontvanger doeltreffend verleidt om het bericht te openen en uiteindelijk op uw website terechtkomt om de rest van het verhaal te lezen.

5. Zijn de resultaten meetbaar?

Ja, wel als u gebruikmaakt van professionele software. Bij een groot deel van de aanbieders kunt u per verstuurde mailing inzicht krijgen in het aantal 'opens' (ontvangers die het bericht in hun inbox hebben geopend) en kliks (de keren dat ontvangers daadwerkelijk op links in de nieuwsbrief klikken). Deze gegevens komen met name in het begin goed van pas als u nog zoekende bent naar de juiste vorm en tone of voice. U kunt namelijk per verzonden nieuwsbrief zien welke boodschap wel of niet goed aankomt bij de doelgroep en welke links uw abonnees daadwerkelijk hebben aangeklikt.

6. Kan ik de nieuwsbrief doorplaatsen op mijn website?

Hoewel afhankelijk van het type content management systeem (cms) waarmee u werkt, zal het doorplaatsen van een online versie van de meest recente nieuwsbrief in de meeste gevallen weinig problemen opleveren. Maak bij voorkeur een aparte pagina aan waarop u de nieuwsbrieven promoot of laat dit door uw websitebouwer doen. Plaats daaronder ook een kleine oproep waarmee u bezoekers overhaalt om zich aan te melden voor uw nieuwsbrief. Deze online versie kunt u uiteraard ook promoten op de bekende sociale media-platforms, waaronder Twitter, Facebook, Google+ en LinkedIn.

7. Hoe vergroot ik mijn bereik?

De groei van uw abonneebestand hangt af van verschillende factoren, maar u kunt de mailings wel op allerlei manieren promoten om het bereik te vergroten. Onder meer door het vermelden van de eerder genoemde online versie op social media, maar u kunt bijvoorbeeld ook een apart blokje (laten) plaatsen op de homepage van de zakelijke website.

8. Hoe zit het met aan- en afmeldingen?

Of u straks nou gebruikmaakt van professionele mailingsystemen of liever uw nieuwsbrieven zelfstandig opstelt: houd er rekening mee dat u altijd verplicht bent om in al uw mailings een afmeldmogelijkheid moet aanbieden. U bent namelijk wettelijk verplicht om in iedere zending een duidelijk zichtbare afmeldlink te vermelden. Daarnaast is het niet toegestaan om iemand een nieuwsbrief te sturen indien u daar van tevoren niet eerst nadrukkelijk toestemming voor hebt gevraagd (en gekregen).

Lees ook

Maak een eigen website in 7 stappen
Checklist: webshop starten
6 online betaalopties voor ondernemers
De 8 beste zakelijke apps van 2012
6 SEO-tips die inmiddels achterhaald zijn
Checklist: bedrijfsnaam bedenken
5 vragen en antwoorden over het ontwerpen van een bedrijfslogo
Checklist: klanten winnen voor uw webshop

Gepubliceerd op:
30-05-2013

Wat vind je van dit artikel?

x2
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.