Checklist - scoren met SEO in 2015

Checklist: scoren met SEO in 2015

Zoekmachineoptimalisatie - vaak afgekort tot SEO - speelt ook dit jaar een belangrijke rol bij het behalen van een hoge Google-ranking. Hoe zorg je ervoor dat jouw website ‘seo-wise’ straks weer up-to-date is? In deze checklist zetten we uiteen hoe jij (of jouw medewerker) een seo-optimalisatieslag kan doorvoeren. Zo blijft jouw site ook in 2015 aantrekkelijk voor Google én bezoekers.

Let op: Dit artikel is verouderd. Er staat een up-to-date artikel voor je klaar met 6 manieren om je website SEO-proof te maken.

Naar het up-to-date artikel

1. Wees selectief met onderwerpen en trefwoorden

Vroeger kon je Google nog overtuigen van de waarde van jouw website of -pagina door hierop zo veel mogelijk trefwoorden te vermelden die (enigszins) samenhingen met het onderwerp. Deze tijden lijken voorbij te zijn. Anno 2015 lijk je sneller indruk te maken op zoekmachines wanneer jij je specifieker durft te richten op onderwerpen die affiniteit hebben met jouw vak of sector

Een bloemist die een blog op haar website plaatst over frustaties omtrent haar pensioenopbouw zal in Google dus niet zo snel een hoge ranking bereiken. Met een artikel over de laatste trends op het gebied van bloemschikken zal zij online daarentegen wel sneller hoge ogen gooien. 

Het sleutelwoord is dus relevantie. Dat geldt ook voor de mate waarin je trefwoorden gebruikt om de tekst te optimaliseren. Zorg ervoor dat je belangrijke trefwoorden goed laat verweven in de paginatitels, header, tussenkopjes en de platte tekst. Je hoeft het wat dat betreft niet bij één trefwoord te houden. Integendeel, door synoniemen te gebruiken zul je de tekst alleen maar sterker maken.

2. Intern linken blijft van belang

Intern linken, dus dat je jouw bezoeker binnen je eigen website-omgeving doorverwijst naar andere relevante pagina’s, is nog steeds een prima manier om gebruikers langer op jouw website te houden. Daarmee bewijs je zowel de bezoeker als jezelf een dienst, want zo vindt de bezoeker niet alleen meer goede informatie op dezelfde website, maar zal hij ook eerder geneigd zijn om verder door te klikken en zal het algehele websitebezoek langer duren. 

En het creëren van meer ‘engagement’ is juist weer iets wat Google graag ziet. Een goed voorbeeld van een website met zo'n sterke linkstructuur is Wikipedia. Probeer maar eens lukraak iets te googelen. Negen van de tien keer zul je Wikipedia in de top drie van zoekresulaten zien staan. Nu is 'de nieuwe Wikipedia worden' voor de meeste startups allicht iets te hoog gegrepen, maar met het toevoegen van interne links (let op: deze links moeten wel relevant zijn!) kun je de toegevoegde waarde van een webpagina aanzienlijk vergroten.

3. Content is meer dan alleen tekst

Bij het geven van goede informatie over een product, dienst of - iets breder getrokken - de branche waarin het bedrijf functioneert, denk je als ondernemer al snel aan een webtekst. Dat is nog altijd een prima manier om de bezoeker informatie te verschaffen, maar er zijn meer manieren denkbaar waarop je dit kunt doen.

Heb jij een technische startup opgericht en werk je aan de ontwikkeling van een specifiek innoverend product? Dan zou je bijvoorbeeld een instructievideo kunnen (laten) maken, waarin je uitlegt hoe dit werkt en wat de bezoeker hieraan heeft. Online video is een krachtig medium waarmee je niet alleen de content op jouw website verrijkt, maar dat ook inzetbaar is op meerdere kanalen (YouTube, Vimeo etc.). En als het een beetje meezit, kan zo'n filmpje viral gaan op social media en bereik je in één klap een veel grotere doelgroep dan verwacht. 

4. Ga voor beschrijvende urls

Met een beschrijvende url laat je Google direct zien waar de informatie op de betreffende pagina globaal over gaat. Ook internetgebruikers letten steeds meer op hoe een link is opgebouwd. ’www.bouwbedrijfjansen.nl/1223465655.aspx’ zegt een potentiële bezoeker (of zoekmachine) niet zoveel, terwijl ‘www.bouwbedrijfjansen.nl/verbouwen-welke-aannemer-past-bij-jou' direct een betere indicatie geeft van de inhoud. Onderschat de waarde van de URL-opbouw niet; dit is voor zoekmachines een steeds belangrijker element geworden om webpagina's te indexeren. 

Als je daarnaast ook nog een beschrijvende en samenvattende metatag toevoegt, vergroot je de kans op een hogere indexering nog meer. Houd er wel rekening mee dat deze informatie en actueel waarheidsgetrouw moet zijn. Ga dus in de metamag geen exclusieve korting beloven wanneer je de bezoeker op de pagina zelf alleen maar iets vertelt over de materialen waarmee je werkt. Daarnaast is het goed om te onthouden dat een goed beveiligde website (in de url staat dan ‘https’ in plaats van ‘http’) ook sneller een hogere ranking oplevert.

5. Maak gebruik van de juiste tags

Als je zelf werkt met een cms (of hiervoor een geoefende tekstschrijver inhuurt), heb je vast al eens gekeken hoe websiteteksten er aan de achterkant uitzien. Om een idee te krijgen van wat een zoekmachine ziet, moet je voor de lol in het tekstvak maar eens 'source' klikken. Dan zul je al snel tekens als H2 of H3 zien staan. Dat is niet voor niets zo, want het toevoegen van dergelijke 'heading tags' dragen bij aan een snellere indexering en identificatie van de pagina. 

De belangrijkste zijn H1 (koptekst 1), H2 (koptekst 2) en H3 (koptekst 3). Via deze headings kun je bepaalde (zoek)termen benadrukken; deze woorden zullen door de zoekmachine dan nadrukkelijker worden meegenomen bij de ranking. Overleg met jouw redacteur of je websitebouwer of hiermee op jouw website al rekening mee gehouden is. Goed om te weten: bij veel populaire cms-systemen, waaronder Wordpress en HubSpot, zijn dergelijke tags vaak al verwerkt in de achtergrond.

6. Zorg voor een goede mobiele versie

Deze ontwikkeling is iets van de laatste jaren, maar eigenlijk kunnen we mobiel internetgebruik al geen trend meer noemen. Steeds meer mensen gebruiken hum smartphone of tablet om op internet te zoeken naar informatie en het lijkt er sterk op dat deze stijgende lijn aanhoudt in 2015. 

Dat betekent dus dat je er verstandig aan doet om jouw website zo spoedig mogelijk responsive te maken, zodat de informatie op verschillende devices goed zal worden weergegeven. Dat ook Google hier steeds strenger naar kijkt, blijkt wel uit de ‘mobielvriendelijke test’-tool van de zoekmachinegigant. Hier kun je checken hoe waardevol Google jouw website acht voor mobiele gebruikers.  

7. Snel, sneller, snelst

Waarschijnlijk erger jij je zelf ook blind aan websites die (te) traag laden. En het geduld van internetgebruikers anno 2015 wordt er niet beter op: sterker nog, bezoekers willen simpelweg niet meer wachten. Als jouw website (voor hun gevoel) te traag laadt, zullen zij het gevoel krijgen dat de site 'blijft hangen' en zoeken vervolgens hun heil ergens anders (misschien wel bij de concurrent).

Dit resultaat wil jij uiteraard zo veel mogelijk voorkomen. Weet in ieder geval dat de laadsnelheid van een website ook een rol speelt bij het bepalen van je ranking. Je ergert met een trage site dus in feite niet langer alleen de bezoeker, maar ook zoekmachines. Test daarom, desnoods samen met jouw websitebouwer, om de zoveel tijd de snelheid van jouw website.

Is de huidige webserver in staat om drukke pieken van bezoek te dragen? Zo niet, dan is het wellicht verstandig om te kijken naar mogelijkheden om de laadsnelheid te verbeteren. Dit zou je bijvoorbeeld kunnen bereiken door eens kritisch te kijken naar ingesloten media, foto’s of vertragende plugins.

8. Schrijf niet voor Google

Deze laatste tip klinkt wellicht een beetje paradoxaal, maar je website en teksten zodanig inrichten dat je alleen doet wat Google graag zou willen, kan uiteindelijk het tegenovergestelde effect hebben. Natuurlijk is het goed om bij te houden welke zaken bij zoekmachines een rol spelen bij het produceren en optimaliseren van content, maar beter is het om uit te gaan van de wens van de bezoeker die jij wilt bereiken.

Plaats jezelf eens in de schoenen van een gemiddelde bezoeker en probeer te achterhalen waarom deze jouw website heeft gezocht. Waarop heeft hij precies gezocht en waar is hij terechtgekomen? Waarom juist deze webpagina? En is het een zachte landing (vindt de bezoeker hier de informatie waarnaar hij op zoek is en verwijs je hem indien nodig door naar andere relevante pagina's of externe sites) of wordt de bezoeker aan zijn lot overgelaten en moet hij verder zelf zijn weg maar vinden. 

Het is en blijft ingewikkeld om in het hoofd te kijken van internetgebruikers (en zoekmachines zoals Google of Bing), maar een goede leidraad bij het maken van relevante content is doorgaans dat je juist die informatie brengt die jij zelf (of de doelgroep) ook zou willen lezen en delen op social media. Tot slot: deelbare content heeft in 2015 nog altijd een streepje voor bij zoekmachines: checklists, stappenplannen, infographics, wistjedat-lijstjes zijn slechts enkele voorbeelden waarmee je jouw website inhoudelijk kunt verrijken. 

Heb jij nog meer SEO-tips? Laat dan een reactie achter onder dit artikel en deel jouw kennis met andere starters! 

Tips van de redactie

Dit zijn de belangrijkste social media trends voor 2015
Hoe maak je van jouw webshop een succes?
Wat je moet weten over Google Analytics
Checklist: zo ontwikkel je een goede huisstijl
Nieuwe Google Analytics-versie voor webwinkeliers

Gepubliceerd op:
20-01-2015

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

"Mijn inlog veranderen? Ik gebruik altijd hetzelfde wachtwoord. Dan kan ik het ook niet vergeten!" Misschien wel makkelijk, maar zeker niet veilig! Lees hoe je een veilig wachtwoord kiest en cybercriminelen buiten de deur houdt.

Cyber security - wachtwoord kiezen
Cyber security - wachtwoord kiezen

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.