Maak een eigen website in 7 stappen

Maak een eigen website in 7 stappen

Bij een succesvolle start van jouw bedrijf mag een goede zakelijke website  niet ontbreken. Idealiter huur je hiervoor een professioneel bureau in, maar wie zelf aan de slag wil, kan ook prima zelfstandig een (simpele) bedrijfssite maken.

Stap 1: de voorbereiding

Een bedrijf start je niet zomaar en ook voor een website dien je de nodige voorbereidingen te treffen. En dan bedoelen we niet zozeer het regelen van de hosting of domeinnaam (dat komt later), maar eerder dat je inzichtelijk krijgt wat voor soort website je wilt gaan maken.

Hoe gaat de site eruitzien, wat voor informatie wil je erop kwijt en vooral: wat wil je hiermee bereiken? Gaat het vooral om het creëren van een online platform waarmee je de vindbaarheid en naamsbekendheid wilt vergroten? Of ga je er ook een webshop aan koppelen om jouw producten en diensten aan te bieden?

Zet daarom vooraf jouw plannen en wensen op papier, zodat je weet wat je wil en je de indeling van de website in je hoofd hebt zitten als je eenmaal toe bent aan de volgende stap: het kiezen van een goede domeinnaam.

Stap 2: het kiezen van een domeinnaam

De domeinnaam, ook wel internetadres of url genaamd, is een belangrijk onderdeel van een website. Probeer hierin als het kan jouw bedrijfsnaam te verwerken, omdat dit de online vindbaarheid in zoekmachines ten goede komt en klanten ook sneller zal aanspreken.

Stel: je bent hovenier en plaatst op de site een blog waarin je tips geeft over het winterklaar maken van de tuin. Een url als 'www.hovenier.nl/zo-maakt-u-uw-tuin-winterklaar' zegt een potentiële bezoeker waarschijnlijk meer dan 'www.firmabruinsma.nl/zo-maakt-u-uw-tuin-winterklaar'.

Het kan natuurlijk gebeuren dat jouw gewenste domeinnaam niet meer beschikbaar is. In dat geval kun je er ook voor kiezen een combinatie te maken van de branche of het vakgebied waarin je opereert.

Tot slot moet je nadenken over de extensie: ga je voor een .nl-adres, of is een andere extensie meer van toepassing? Als je verwacht (in de toekomst) ook internationaal te gaan opereren, is het verstandig ook meteen een .com- of .eu-adres te registreren. Is dat niet zo, dan kun je in de meeste gevallen volstaan met een .nl-extensie.

Stap 3: het registreren van de domeinnaam

Als je eenmaal de goede domeinnaam hebt gevonden, moet je controleren of deze nog beschikbaar is. De controle én registratie gebeurt bij de Stichting Internet Domeinregistratie Nederland (SIDN). Dit doe je niet zelf, maar gaat via een registrar. Doorgaans is dit het bedrijf waarbij je het hostingpakket regelt - de registratiekosten van de domeinnaam zitten in het maandelijkse bedrag inbegrepen.

Stap 4: het kiezen van een goed cms-systeem

Met de gewenste url op zak kun je op zoek naar een geschikt cms, voluit content management systeem genaamd. Dit is een programma om de informatie op jouw website mee te beheren, ook wel bekend als de 'achterkant van de website'.

Denk hierbij aan het plaatsen van een nieuwsartikel of het toevoegen van een nieuwe pagina. Ook hierbij heb je de keuze uit talloze systemen. Je moet wederom zelf bepalen of je genoeg hebt aan een goedkoop (simpel) systeem of dat je een professioneel bureau inschakelt die een uitgebreid cms-systeem op maat maakt.

Ook wanneer je bij het horen van webtermen als FTP of html al flink achter de oren moet krabben, loont het zeker om voor het bouwen van de website een professional in te huren.

Mocht je niet meer nodig hebben dan een standaard website en technisch aardig onderlegd zijn, kun je in de meeste gevallen ook prima uit de voeten met een kosteloze cms-oplossing. Er zijn diverse systemen waarvan je gebruik kunt maken. Om maar eens drie bekende systemen te noemen: Wordpress, Joomla en Drupal.  De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wilt.

De gebruiksvriendelijkheid van de installatiemenu's loodsen je vrij soepel door het proces heen. Dan heb je misschien nog geen volledige website gebouwd, maar de basis staat al wel. Mocht je er alsnog niet uitkomen, dan levert een zoekopdracht op Google of YouTube al snel een lange lijst aan tips op. 

Stap 5: een goede lay-out en huisstijl kiezen

Als het goed is, heb je bij de voorbereiding al nagedacht over hoe de website eruit moet komen te zien. Want net zoals bij de inhoud kun je ook wat betreft de lay-out alle kanten op. Waar wil je bijvoorbeeld de menubalk tonen op het scherm? En wil je de homepage zo simpel mogelijk houden of hier juist meteen zoveel mogelijk tekstvakken plaatsen?

Als je een bureau hebt ingeschakeld, kun je deze wensen stap voor stap bespreken. Maar ook als je zelf aan het bouwen bent geslagen, zijn er voldoende mogelijkheden. Houd er echter wel rekening mee dat je in eerste instantie enigszins afhankelijk bent van de standaard templates - dit is een sjabloon voor een bepaald stuk code - die beschikbaar zijn.

Selecteer de template die het meest overeenkomt met jouw wensen en vul deze alvast zoveel mogelijk in, zodat je direct een goed beeld krijgt van het eindresultaat. Het is overigens mogelijk om deze template later nog aan te passen, maar het scheelt veel tijd als je het in één keer goed doet. In vrijwel ieder cms-systeem kun je werken met kleuren, zodat je bijvoorbeeld de menubalken van de website kunt inrichten in dezelfde huisstijl als die van jouw bedrijf.

Startersvoordeel ZZP

Start je als ZZP’er?

Dan komt er veel op je af. Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor starters het eerste jaar gratis. 

Meer weten

Stap 6: de website verrijken

Het mooie van een website is dat je het ontwerp en de functionaliteit eindeloos kunt aanpassen. Indien je de site door professionals hebt laten bouwen, kun je verdere aanpassingen door het bureau laten uitvoeren. Je kunt echter ook zelf functionaliteiten toevoegen om de website te verrijken en nog aantrekkelijker te maken voor bezoekers. Denk aan het toevoegen van een speciaal inloggedeelte voor jouw klanten of opdrachtgevers en het toevoegen van plugins, zoals social media buttons.

Stap 7: de hosting regelen

De website is nu klaar om de (digitale) lucht in te gaan. Het enige wat je nog moet regelen, is de hosting: de huur van de ruimte op de server. De verschillen in hostingkosten hebben vooral te maken met de hoeveelheid serverruimte die je nodig hebt. Als je veel foto’s en video’s wilt plaatsen, moet je dus meer serverruimte inhuren. De prijzen beginnen voor een basic site al vanaf 5 euro per maand.

Als startende ondernemer die een zakelijke website wil opstellen (met professionele uitstraling) kun je uitgaan van een bedrag van zo'n tien euro per maand, inclusief de kosten voor de domeinnaam. De maandelijkse kosten lopen op bij uitbreiding, zoals ondersteuning van een helpdesk en extra serverruimte. 

Naschrift
Zoals ook in de comments onder dit artikel is te lezen, is het voor de meeste ondernemers gebruikelijk om het maken van een website uit te besteden. Zoals we ook in het artikel hebben geschreven is iedere ondernemer echter vrij om hierin een eigen keuze te maken.

Dit artikel is dan ook vooral bedoeld om de ondernemers die zelf een website willen bouwen, op weg te helpen. Al is het voor ondernemers die hun website uitbesteden zeker ook verstandig om een aantal hierboven beschreven punten in het achterhoofd te houden.  

Tips van de redactie

Zo ontwikkel je een goede huisstijl
Alle betaalmethoden voor ondernemers
Checklist: scoren met SEO
Wat je moet weten over Google Analytics
8 tips om beter te scoren met jouw website

Bijgewerkt op: 10-07-2016

Wat vind je van dit artikel?

x5
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Webshops zijn razend populair. Van elektronica tot meubilair en van vakanties tot streekproducten: je kunt het zo gek niet bedenken of het is tegenwoordig online verkrijgbaar. Dat biedt kansen voor ondernemers. Ga je een webwinkel starten?

Een webshop beginnen: wat heb je nodig?
Een webshop beginnen: wat heb je nodig?

Eigen website

Een bedrijf starten zonder daaraan meteen een nieuwe zakelijke website te koppelen? Dat is in dit digitale tijdperk haast ondenkbaar. Potentiële klanten en opdrachtgevers vinden jouw product of dienst vandaag de dag nu eenmaal sneller online dan per telefoon of via mond-tot-mondreclame.

Met die wetenschap weet je wat je als starter te doen staat: een goede website (laten) bouwen. Op deze pagina's vind je informatie en tips over de ontwikkeling en het analyseren van de online vindbaarheid van jouw website. Daarbij kun je denken aan:

  1. Zo haal je het meest uit zoekmachineoptimalisatie (SEO)
  2. Weten hoe je een website via Google Analytics continu optimaliseert
  3. Het opstellen van een Google Adwords-campagne
  4. Webshop beginnen: zo maak je een goede start

​Ga je zelf aan de slag? Lees dan hier hoe je op eigen houtje een website bouwt (en lanceert).

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.