De start van Google

7 min  leestijd
1.733
Auteur: Marieke Leijnen

Zomaar wat feitjes over Google: de zoekmachine is wereldwijd beschikbaar in 88 talen, het genereren van zoekresultaten duurt minder dan een halve seconde en googelen wordt in de Van Dale omschreven als 'zoeken naar informatie op internet'. We kunnen ons geen wereld meer voorstellen zónder Google. Hoe wisten oprichters Larry Page en Sergey Brin deze felbegeerde positie in de internetwereld te bereiken?

Om wie gaat het?

Larry Page en Sergey Brin.

Wanneer werden zij geboren?

Page werd geboren op 26 maart 1973 in de Amerikaanse stad Lansing. Brin zag het levenslicht op 21 augustus 1973 in de huidige Russische hoofdstad Moskou.

Om welk bedrijf gaat het?

Google Inc.

Sinds wanneer bestaat Google?

Page en Brin ontmoetten elkaar in 1995 op de Amerikaanse universiteit Stanford. Page overwoog om na zijn afstuderen aan de Universiteit van Michigan een vervolgopleiding te doen op Stanford en Brin was gevraagd om hem rond te leiden op de campus. Het verhaal gaat dat de twee het in eerste instantie niet zo goed met elkaar konden vinden, maar een gedeelde fascinatie voor de opbouw en structuur van het toenmalige wereldwijde web, schepte alsnog een band.

In de jaren '90 groeide de hoeveelheid informatie op internet explosief, maar voor het sorteren en rangschikken van de beschikbare data bestond lange tijd nog geen eenduidig systeem. Page was van mening dat het belang van zogenaamde backlinks, een wederzijdse verwijzing (link) tussen twee webpagina's die ieder vanuit een ander domein werken, ondergeschikt was in de werkwijze van toenmalige grote zoekmachines zoals Yahoo! en Lycos. Hij redeneerde dat de relevantie van een website toeneemt naarmate er vaker door andere vergelijkbare sites naar wordt verwezen.

In 1996 creëerden Page samen met Brin, nu beiden postdocstudenten Informatica, de voorloper van Google, BackRub, en begonnen met het verzamelen en structureren van online beschikbare informatie. Hiervoor maakten zij gebruik van het door hen ontwikkelde PageRank, waarmee ze de gevonden webpagina's ordenden naar belangrijkheid. PageRank (en het belang van backlinks) speelt vandaag de dag nog altijd een sleutelrol bij de gevonden resultaten die Google als meest relevant ziet.

Page en Brin kwamen in 1997 tot de conclusie dat BackRub goed werkte, maar dat de naam van de zoekmachine wel wat spannender kon. Na wat uurtjes brainstormen kozen ze voor Google, een woordspeling die afstamt van de wiskundige term googol (het cijfer 1 met honderd nullen). In de zomer van 1998 investeerde Andy Bechtolsheim, ooit medeoprichter van Sun Microsystems, honderdduizend dollar in de toen nog op te richten onderneming Google Inc. Die oprichting was een maand later een feit, toen Page en Brin op 4 september 1998 hun bedrijf voor de staat Californië lieten registeren als naamloze vennootschap.

Wat was Google's missie?

Het zorgvuldig organiseren van de ogenschijnlijk oneindige hoeveelheid informatie op internet. Het eerder genoemde PageRank speelt een cruciale rol in dit zoekproces.

Wat was de doorbraak van Page en Brin?

De investering van Bechtolsheim gaf het duo Page en Brin het laatste zetje om van Google een wezenlijk bedrijf te maken, de unieke zoekwijze deed de rest. Ook bleek het al even revolutionaire advertentiemodel een heel slimme zet. Inkomsten worden door Google namelijk voornamelijk gegenereerd met Google AdWords, de advertentieverkoop. Daarnaast kunnen websites tegen betaling gebruikmaken van de bestaande zoektechniek, zodat wanneer mensen binnen de omgeving van een website naar een artikel zoeken, Google deze informatie voor hen vindt en rangschikt.

Financiering

Geld nodig?

Als startende ondernemer heb je vaak aanvullende financiering nodig. De Rabobank biedt starters mogelijkheden om een bedrijf te financieren.

Bekijk de mogelijkheden

In eerste instantie hadden Page en Brin de volledige leiding over hun bedrijf, tot Eric Schmidt in 2001 in dienst kwam bij Google als CEO. Hij hield zich in deze functie voornamelijk bezig met de verdere ontwikkeling van marketing, sales en de algemene groei van de onderneming. In datzelfde jaar ging Google over de grens en kon het eerste buitenlandse kantoor (in Tokyo) haar deuren openen. Ook steeds meer mensen buiten Amerika begonnen de wondere wereld van Google te waarderen.

Een andere reden voor het succes van Google is dat het bedrijf nooit achterover is gaan leunen en blijft innoveren. Dit gaat in veel gevallen goed (Google News, Gmail, Google Maps), soms ook niet (Google Wave, Google Answer), maar Google zorgt er op deze manier wel voor dat ze niet snel achterop zullen raken bij de concurrentie. Dit gebeurde ooit toen Google met Google Video het succes van YouTube wilde evenaren. Dit lukte niet, waarna de zoekmachinegigant uiteindelijk niet anders kon dan de videosite overkopen (voor maar liefst 1,65 miljard dollar).

Maar dit soort inschattingsfouten komen bij Google zelden voor. Zo reageerde het bedrijf vrij snel op de succesvolle iPhone van Apple door in 2005 het technologische bedrijf Android over te nemen en een eigen besturingssysteem voor smartphones te ontwikkelen. Het nieuwste wapenfeit heet echter Google+, waarmee het bedrijf de concurrentie wil aangaan met de populaire social media-website Facebook. De site ziet er op het eerste gezicht goed uit en over de functionaliteiten is 'des Googles' nagedacht, maar of het imperium van Page en Brin met dit project een nieuw juweeltje in handen heeft... De tijd zal het leren.

Hoe staat Google er nu voor?

Met een jaaromzet van 29,32 miljard dollar en een winst van 8,5 miljard dollar in 2010 mag Google niet klagen. Het grootste deel van de omzet haalt het bedrijf nog steeds uit haar eigen diensten, zoals de zoekmachine en YouTube. Er werken wereldwijd zo'n 24.000 mensen voor het bedrijf en sinds 2004 is Google ook te vinden op de beurs (Nasdaq). Larry Page is sinds begin 2011 naast oprichter ook CEO van Google, afgelopen januari nam hij het stokje over van Schmidt. Sergey Brin is ook nog steeds nauw betrokken bij Google, maar hij bemoeit zich vooral met de technische aspecten van het bedrijf.

Werken voor het geld hoeven Page en Brin in ieder geval nooit meer: het vermogen van beide heren wordt geschat op 19,8 miljard dollar per persoon. Vooralsnog lijkt de zoekmachine Google onaantastbaar. In mei 2011 doorbrak het aantal maandelijks unieke Google-bezoekers zelfs de astronomische grens van één miljard. Van zulke bezoekersaantallen kunnen concurrenten als Bing en Yahoo voorlopig alleen nog maar dromen.

Wat heeft Google toch met 1 april?

Sinds 2000 haalt Google op iedere 'April Fools Day' een ludieke grap uit. Wie op deze dag aan het googelen slaat, kan iets raars verwachten. Zo werd op die bewuste 1 april in 2000 het baanbrekende MentalPlex-systeem aangekondigd, waarmee Google beweerde de gedachten van bezoekers te kunnen scannen. Oftewel: denk aan een hamburger en als bij toverslag verschijnt op Google een lijst met de dichtstbijzijnde fastfoodrestaurants. Dit bericht was natuurlijk klinkklare onzin, maar de reacties waren dermate positief dat Google besloot om deze grappige traditie erin te houden.

Zo kwam het bedrijf in 2002 met het serieuze bericht dat bij het genereren van zoekresultaten gebruik werd gemaakt van duiven en was Google in 2004 van plan om een nieuwe onderzoeksbasis, het zogenaamde Googlunaplex, te openen op de maan. Een overzicht van alle 1 aprilgrappen tot nu toe en screenshots van hoe de Google-site er op die dagen uit zag, vindt u hier op de site van de International Business Times.

Inspirerende quote

Larry Page: "Als de vraag naar jouw product supersnel toeneemt, zit je goed."

Videos

De eerste tien jaar van Google in twee minuten:

Deel 1 van de documentaire 'Google Behind The Screen':

Klik hier voor een overzicht van alle delen van de documentaire.

Meer over eigen website

Meer over eigen website
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten