De gemiddelde extra omzet die via websites wordt gegenereerd bedraagt 22.500 euro. Van de Nederlandse ZZP'ers die meewerkten aan het onderzoek heeft 95 procent dan ook een eigen site waarop ze diensten of producten aanbieden. De kosten in tijd en geld die de respondenten eraan besteden zijn relatief gering: op jaarbasis komt dat neer op zo’n driehonderd euro en zestien uur.
Grotere online zichtbaarheid
Dat een zakelijke website relatief snel meer business kan opleveren, hebben de meeste Nederlandse zelfstandigen dus wel door. Toch is online verkoop maar voor een klein deel een belangrijk doel van de site (30 procent).
Bij de meeste ZZP’ers ligt de nadruk op het vergroten van de online vindbaarheid (91 procent) of het aantonen van expertise, versterken van de geloofwaardigheid en genereren van meer bereik (alledrie rond de 85 procent).
Verschillen onderling
Uit het onderzoek blijkt verder dat de mogelijkheden die een zakelijke website ondernemers biedt in de ene branche beter worden benut dan in de andere. Zo is de extra omzet binnen de handel (34.250 euro) en bouw (28.600 euro) beduidend hoger dan die in de verzorging, ICT en zakelijke dienstverlening (nog geen 8.000 euro). Daarnaast is de meerwaarde voor starters (tot vijf jaar actief) beduidend lager dan die van meer ervaren ZZP’ers (8.950 versus 25.000 euro).
Eigen website maken
Een goede zakelijke website maken is een vak apart. Als je het vanaf het begin echt professioneel wilt aanpakken, kun je deze taak dan ook het beste uitbesteden aan een professioneel bureau. Zit dat laatste er budgettair gezien nog niet in? Dan kun je ook zelf een website maken. In dit artikel lees je hoe je dat doet: eigen website maken: zo pak je dat aan.
Bron: SIDN