4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch

Bijgewerkt op 09 juni 2022
10 min  leestijd
57.325
Image
Elevator pitch

Wat doe jij met de kostbare eerste 20 seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

In dit artikel werk je vier openingen voor een elevator pitch uit. Met vier korte schrijfopdrachten prikkel je je creativiteit, zodat je straks de beste eerste indruk maakt en zonder problemen een originele pitch op papier zet.

Je kunt alles bewaren, naar jezelf mailen en er later aan tweaken.

Opbouw elevator pitch

Een killer elevator pitch bestaat vaak uit een hele strakke opbouw: 

  1. Je benoemt een probleem
  2. Je vertelt over jouw oplossing 
  3. Je laat zien dat jij precies weet welke klanten echt op jou zitten te wachten
  4. Je vertelt over jouw waardepropositie: wat maakt jou uniek?
  5. Je doet een call to action: bel me, mail me, investeer in dit bedrijf

Om te zorgen dat je publiek bij punt vijf echt geprikkeld is om in actie te komen, is een knaller bij punt één essentieel. Beginnen met het probleem dat je wilt oplossen is niet voor niets een klassieker. Je voorkomt hiermee het dodelijke 'product in search of a problem'-gevoel bij investeerders.

Ofwel: jij bent verliefd op je product of plan, maar heb je wel nagedacht of iemand er op zit te wachten?

Het is dus slim om uit te gaan van de traditionele 'probleemstart', maar wij dagen je uit om hem op vier manieren te testen. Met deze vier invulopdrachten ga je zelf aan de slag. Je kunt de vier elevator pitches opslaan en onderin het artikel naar jezelf mailen! 

Opdracht #1: jouw persoonlijke, herkenbare probleem

Iedereen kent ze: TEDTalks die beginnen met een o zo herkenbaar voorval uit het leven van de spreker. Merijn Everaerts, directeur van de Dopper (het populaire hervulbare waterflesje) vertelt vaak hoe hij op de bank zat en diep geraakt werd door een film over de plastic soep. De schade door wegwerpflesjes inspireerde hem tot zijn succesvolle product.

Persoonlijke anekdote in je opening pitch

Begin je creatieve pitch met een persoonlijke anekdote waarmee je meteen laat zien dat het probleem bestaat en universeel is. Je maakt de marktbehoefte zo heel concreet én je toont je gedrevenheid om er iets van te maken. Zo sla je twee vliegen in een klap.

  • Tip: Ga je deze opening verder uitwerken? Kijk dan of je jouw persoonlijke anekdote na de opening kunt koppelen aan cijfers of andere statistische gegevens die bewijzen dat jij niet de enige bent die dit probleem ziet. 

Opdracht #2: de yell-pitch

Bij een yell-pitch ga je voor enthousiast, snel en stellig. Beginnen met een probleem lijkt dan niet logisch, tenzij je direct je oplossing erbij vertelt. Denk aan hele stellige commercials ('Nooit meer vuile vaat'). Zo'n snelle elevator pitch is bijvoorbeeld goed voor speeddates met investeerders. Bovendien is het schrijven ervan een hele goede oefening in krachtig je boodschap neerzetten.

  • Tip: ga je verder met deze? Bedenk dan ook stellige, goed onderbouwde zinnen voor je USP (unique selling point). 

Bijvoorbeeld: "Ik help bedrijven bij het beter vindbaar maken van hun websites in Google." Of: "Ik kan de productiekosten van biologische fruittelers met 30% terugbrengen."

Je vertelt in je creatieve pitch dus heel concreet wat je doet en wat het grote voordeel voor de klant is. Eventueel kun je ook nog vertellen hoe je dat doet, maar je hoeft de onderbouwing niet direct te noemen. Dat levert ook vaak een leuk nagesprek op.

Zorg dat jij een fantastisch antwoord hebt als iemand vraag wat jouw strategie voor Google dan precies inhoudt of hoe jij tot die 30% komt. 

Opdracht #3: de jij-vorm

Een topmanier om te zorgen dat je publiek betrokken is bij wat je vertelt: de jij-vorm. 'Ken je dat...?'', "Je hebt het al gezien...", "Heb jij weleens nagedacht over...?" Je kunt zo'n opening pitch ook op maat maken voor je toehoorder.

Doe research en kijk waar de interesses van de investeerder liggen. Welk probleem ziet en ervaart hij of zij ook? Zo toon je oprecht interesse in de prospect. 

Verken je markt en doe onderzoek naar je doelgroep. Wat speelt er precies? Waar is behoefte aan? En bedenk hoe je dat vervolgens kunt vertalen naar een originele pitch. Ga brainstormen om nog meer pitch ideeën te bedenken.

  • Tip: verdiep je echt in de problemen van je potentiële klanten, zo wordt het ook gemakkelijker om echt prikkelende vragen te stellen. Lees ook: Klantinzicht in 6 échte gesprekken

Opdracht #4: storytelling (met cliffhanger!)

'Mag ik je voorstellen aan Kees? Kees heeft gisteren zijn laptop uit het raam gegooid omdat zijn opslagruime wéér vol zat'. Je kunt ook een korte elevator pitch op een verhalende manier beginnen en een buurman of ander personage opvoeren dat 'het probleem' ervaart.

Trek mensen in je verhaal

Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen. Het is een bewezen effectieve manier om mensen in je verhaal te trekken: gebruik kleine cliffhangers: 'Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt...'.

Houd er wel rekening mee dat je niet te enthousiast bent en het hele verhaal wilt vertellen. Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet.

  • Tip: De kracht van goede corporate storytelling is natuurlijk dat het authentiek en herkenbaar is. Zorg dus dat je je verhaal wel kunt staven. Ook hier bestaat het gevaar dat je een klantprobleem verzint bij je product. 

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening: 5 voordelen!

Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?

Bekijk de 5 voordelen

Wat je vandaag ook nog kunt doen...

Je bent nu een beetje warmgedraaid en hebt vier ideeën uitgewerkt voor je opening. Ging dit nog niet zo vlot? Misschien helpt het als je eerst begint met Routekaart naar succes: een strak plan. Dit artikel helpt je om de kracht van je plan in kaart te brengen.

Of ga terug naar het begin en bekijk je ondernemings- en marketingplan nog eens grondig. Leer jezelf als ondernemer beter kennen en sta stil bij vragen als:

  • Wat doe ik?
  • Voor wie doe ik dat?
  • Waarom doe ik dat?
  • Wat levert dat de klant op?
  • Welk probleem los ik op voor mijn klanten?

Ga je juist lekker met deze openingen en wil je verder met de rest? Ga dan aan de slag met de opdrachten bij het artikel killer elevator pitch.

Wil je verder met de vier pitches die je nu hebt beschreven? Mail ze naar jezelf en ga er mee aan de slag!

Meer over bedrijf starten

Meer over bedrijf starten
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.

Sluiten