Tijdens het lezen van dit artikel werk je zelf vier openingen voor een elevator pitch uit. Deze korte schrijfopdrachten prikkelen je creativiteit, zodat je straks moeiteloos een originele pitch op papier zet.
Alle antwoorden kun je na afloop bewaren en naar jezelf mailen. Later kun je er eventueel alsnog aan tweaken tot je helemaal tevreden bent met het eindresultaat.
Direct meer lezen over een specifieke schrijfopdracht of onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:
- Opbouw van een elevator pitch
- Opdracht 1
- Opdracht 2
- Opdracht 3
- Opdracht 4
- Wat je ook nog kunt doen...
- Veelgestelde vragen
1. Opbouw elevator pitch
Een killer elevator pitch bestaat vaak uit de volgende opbouw:
- Je benoemt een probleem;
- Je vertelt over jouw oplossing;
- Je laat zien dat jij precies weet welke klanten echt op jou zitten te wachten;
- Je vertelt over jouw waardepropositie: wat maakt jou uniek?;
- Je doet een call to action: 'bel me', 'mail me', 'investeer in dit bedrijf'.
Om te zorgen dat je publiek bij punt vijf echt geprikkeld is om in actie te komen, is een knaller bij punt één essentieel. Beginnen met een pakkende beschrijving van het probleem dat je wilt oplossen, is daarom de eerste opdracht.
2. Opdracht 1: jouw persoonlijke, herkenbare probleem
Begin je creatieve pitch met een persoonlijke anekdote waarmee je meteen laat zien dat het probleem bestaat en universeel is. Je maakt de marktbehoefte zo heel concreet én je toont je gedrevenheid om er iets van te maken. Zo sla je twee vliegen in een klap.
- Tip: Ga je deze opening verder uitwerken? Kijk dan of je jouw persoonlijke anekdote na de opening kunt koppelen aan cijfers of andere statistische gegevens die bewijzen dat jij niet de enige bent die dit probleem ziet.
3. Opdracht 2: de yell-pitch
Bij een yell-pitch ga je voor enthousiast, snel en stellig. Beginnen met een probleem lijkt dan niet logisch, tenzij je direct je oplossing erbij vertelt. Denk aan hele stellige commercials ('Nooit meer vuile vaat'). Zo'n snelle elevator pitch is bijvoorbeeld goed voor speeddates met investeerders. Bovendien is het schrijven ervan een hele goede oefening in krachtig je boodschap neerzetten.
- Tip: ga je verder met deze? Bedenk dan ook stellige, goed onderbouwde zinnen voor je USP (unique selling point).
Bijvoorbeeld: "Ik help bedrijven bij het beter vindbaar maken van hun websites in Google." Of: "Ik kan de productiekosten van biologische fruittelers met 30% terugbrengen."
Je vertelt in je creatieve pitch dus heel concreet wat je doet en wat het grote voordeel voor de klant is. Eventueel kun je ook nog vertellen hoe je dat doet, maar je hoeft de onderbouwing niet direct te noemen. Dat levert ook vaak een leuk nagesprek op.
Zorg er daarom vooraf wel voor dat jij een fantastisch antwoord hebt wanneer iemand vraagt wat jouw strategie voor Google precies inhoudt, of hoe jij tot die 30% komt.
4. Opdracht 3: de jij-vorm
Een mooie manier om je publiek te betrekken bij wat je vertelt, is het gebruiken van de jij-vorm: ''Ken je dat...?'', "Je hebt het al gezien...", "Heb jij weleens nagedacht over...?"...
Je kunt zo'n opening pitch ook op maat maken voor je toehoorder. Doe in dat geval onderzoek en ontdek de interesses van de potentiële investeerders. Welk probleem ziet en ervaart hij of zij bijvoorbeeld ook?
Verken je markt dus en doe onderzoek naar je doelgroep. Wat speelt er precies? Waar is behoefte aan? Bedenk hoe je dat vervolgens kunt vertalen naar een originele pitch. Ga brainstormen om nog meer pitch ideeën te bedenken.
- Tip: verdiep je echt in de problemen van je potentiële klanten, zo wordt het ook gemakkelijker om echt prikkelende vragen te stellen. Lees ook: Klantinzicht in 6 échte gesprekken
5. Opdracht 4: storytelling (met cliffhanger!)
'Mag ik je voorstellen aan Kees? Kees heeft gisteren zijn laptop uit het raam gegooid omdat zijn opslagruime wéér vol zat'. Je kunt ook een korte elevator pitch op een verhalende manier beginnen en een buurman of ander personage opvoeren dat 'het probleem' ervaart.
(Be)trek mensen in je verhaal
Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen. Het gebruik van kleine cliffhangers is een bewezen effectieve manier om mensen in je verhaal te (be)trekken: 'Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt...'.
Houd er wel rekening mee dat je niet te enthousiast bent en het hele verhaal wilt vertellen. Een elevator pitch hoort vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het bondig. Je moet in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet.
- Tip: De kracht van goede corporate storytelling is natuurlijk dat de anekdote authentiek en herkenbaar is. Zorg dus dat je je verhaal wel kunt staven. Hier bestaat het gevaar dat je een klantprobleem verzint bij je product.
6. Wat je óók nog kunt doen...
Je bent nu een beetje warmgedraaid en hebt vier ideeën uitgewerkt voor je opening. Ging dit nog niet zo vlot? Misschien helpt het als je eerst begint met het lezen van deze Routekaart naar succes: een strak plan. Dit artikel helpt je om de kracht van je plan in kaart te brengen.
Of ga terug naar het begin en bekijk je ondernemings- en marketingplan nog eens grondig. Leer jezelf als ondernemer beter kennen en sta stil bij vragen zoals:
- Wat doe ik?
- Voor wie doe ik dat?
- Waarom doe ik dat?
- Wat levert dat de klant op?
- Welk probleem los ik op voor mijn klanten?
Ben je juist lekker op dreef met het bedenken en omschrijven van deze openingen, en wil je verder met de rest van je pitch? Ga dan aan de slag met de opdrachten bij het artikel killer elevator pitch.
Wil je liever verder schaven aan de vier openingen voor pitches die je nu hebt geschreven? Mail ze dan naar jezelf en blijf schrijven en schrappen tot je tevreden ben!
7. Veelgestelde vragen
- Hoe schrijf je een elevator pitch?
Aan de hand van dit artikel over het schrijven van een elevator pitch werk je zelf vier openingen voor een elevator pitch uit. Deze korte schrijfopdrachten prikkelen je creativiteit, zodat je moeiteloos een originele pitch op papier zet. Alle antwoorden die je het ingevuld, kun je na afloop bewaren en naar jezelf mailen. - Uit welke onderdelen bestaat een elevator pitch?
Een killer elevator pitch bestaat vaak uit de volgende opbouw: je benoemt een probleem, je vertelt over jouw oplossing, je laat zien dat jij precies weet wie er op jou zitten te wachten, je vertelt over jouw waardepropositie: 'Wat maakt jou uniek?', je doet een 'call to action'. - Hoe werkt storytelling in een elevator pitch?
In dit artikel over het schrijven van een elevator pitch staat beschreven hoe je relaas op een verhalende manier kunt beginnen door een buurman of ander personage op te voeren dat 'het probleem' ervaart. Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen. Het is een bewezen effectieve manier om mensen in je verhaal te trekken: gebruik kleine cliffhangers: 'Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt...