Voor een elevator pitch heb je soms wat inspiratie nodig. Daarom delen we in dit artikel een paar succesvolle strategieën om je sales pitch op te poetsen. Maar we dagen je ook uit om zelf openingen te schrijven en te testen.
Met korte schrijfopdrachten werk je vier openingen voor een elevator pitch uit. Zo prikkel je je eigen creativiteit en maak je straks de beste eerste indruk! Alle antwoorden kun je na afloop bewaren en naar jezelf mailen. Later kun je er eventueel alsnog aan tweaken tot je helemaal tevreden bent met het eindresultaat.
Direct meer lezen over een specifieke schrijfopdracht of onderwerp? Klik dan op één van onderstaande links:
Opbouw elevator pitch
Eerst even wat theorie. Een killer elevator pitch heeft vaak een hele strakke opbouw:
- Je benoemt een probleem
- Je vertelt over jouw oplossing
- Je laat zien dat jij precies weet welke klanten echt op jou zitten te wachten
- Je vertelt over jouw waardepropositie: wat maakt jou uniek?
- Je doet een call to action: 'bel me', 'mail me', 'investeer in dit bedrijf'
Zorg voor een knallende opening
Om te zorgen dat je publiek bij punt 5 echt geprikkeld is om in actie te komen, is een knaller bij punt 1 essentieel. Beginnen met het probleem dat je wilt oplossen is niet voor niets een klassieker. Je voorkomt hiermee het dodelijke 'product in search of a problem'-gevoel bij investeerders.
Het is dus slim om uit te gaan van de traditionele 'probleemstart', maar we dagen je uit om hem op vier manieren te testen. Met deze vier invulopdrachten ga je zelf aan de slag. Je kunt de vier elevator pitches opslaan en onderaan het artikel naar jezelf mailen!
Elevator pitch #1: jouw persoonlijke, herkenbare probleem
Iedereen kent ze: TEDTalks die beginnen met een o-zo-herkenbaar voorval uit het leven van de spreker. Ze beginnen hun elevator pitch met een persoonlijke anekdote die meteen laat zien dat het probleem bestaat en universeel is. Met deze methode maak je een marktbehoefte heel concreet én toon je je gedrevenheid om er iets van te maken. Zo sla je twee vliegen in één klap.
Een paar voorbeelden:
- Merijn Everaarts, oprichter van Dopper, vertelt vaak hoe hij op de bank zat en diep geraakt werd door een film over de plastic soep.
Hij zegt: "Ik stond op het strand in Zandvoort en ik dacht: ik kan helemaal niets bijdragen aan dit wereldwijde probleem. Dat is zo groots, wat kan ik daar nou aan veranderen? Maar toen ik thuis die film zag, wist ik: ik kan tóch iets doen, ik kan mijn eigen omgeving inspireren! Zo gezegd, zo gedaan." De schade door wegwerpflesjes inspireerde hem tot zijn succesvolle product. - Als je diensten verkoopt in de hoek van persoonlijke ontwikkeling, zou je een nog persoonlijker aanpak kunnen kiezen.
Bijvoorbeeld: "Ik ben [naam], en ik hou van mijn comfortzone. Die voelt veilig, warm en lekker vertrouwd. Maar ik kwam erachter dat mijn comfortzone een probleem was. Ik ontwikkelde niet als mens, en als ik zo zou doorgaan zou ik nooit alles uit mezelf kunnen halen. Dus, ik moest iets doen… en dat heb ik gedaan! Ik ga je uitleggen wat dat is en hoe het ook jou kan helpen."
Opdracht 1
- Tip: Ga je deze opening meer diepte geven? Koppel je persoonlijke anekdote na de opening dan aan cijfers of andere statistische gegevens die bewijzen dat jij niet de enige bent die dit probleem ziet.
Elevator pitch #2: de yell-pitch
De elevator yell is de verkorte versie van de elevator pitch. Bij de elevator yell vermijd je problemen, maar ga je voor enthousiast, snel en stellig. Zo'n snelle elevator pitch is bijvoorbeeld goed voor speeddates met investeerders. In een elevator yell vertel je heel concreet wat je doet en wat het grote voordeel voor de klant is.
Eventueel leg je ook uit hoe je dat doet, maar dat hoef je niet direct te onderbouwen. Die aanpak levert vaak een leuk nagesprek op.
Een paar voorbeelden:
- "Ik help professionals hun boodschap beter te communiceren. Door trainingen en coaching leer ik ze hoe ze anderen aan het luisteren krijgen. Zo kunnen ze hun opdracht binnenhalen en zo omarmen anderen hun ideeën.
- "Ik help bedrijven bij het beter vindbaar maken van hun websites in Google."
- "Ik kan de productiekosten van biologische fruittelers met 30% terugbrengen."
- Denk ook aan hele stellige commercials, zoals 'Nooit meer vuile vaat!'
Het schrijven van een elevator yell is een goede oefening in het krachtig neerzetten van je boodschap. Zorg er ook voor dat je een fantastisch antwoord hebt als iemand vraag wat jouw strategie voor Google dan precies inhoudt of hoe jij tot die 30% komt.
Opdracht 2
- Tip: past deze vorm goed bij je? Bedenk dan ook stellige, goed onderbouwde zinnen voor je USP (unique selling point).
Elevator pitch #3: de jij-vorm
Nog een goede manier om te zorgen dat je publiek betrokken is bij wat je vertelt: de jij-vorm. Je kunt bij deze vorm van de elevator pitch ingrediënten uit de vorige onderdelen gebruiken. Waar het om gaat is dat je je verplaatst in je toehoorder.
Om daarin te slagen moet je research doen en erachter komen waar de interesses van de investeerder liggen. Welk probleem ziet en ervaart hij of zij ook? Zo toon je oprecht interesse in de prospect. Je kunt zo'n elevator pitch ook op maat maken voor je toehoorder.
Verken je markt en doe onderzoek naar je doelgroep. Wat speelt er precies? Waar is behoefte aan? En bedenk hoe je dat vervolgens kunt vertalen naar een originele pitch.
Een paar voorbeelden:
- "Ken je dat? Je staat voor het stoplicht te wachten op groen en je gedachten nemen je mee naar een andere wereld. Een wereld zonder files en overvolle knooppunten. Een plek waar niet iedereen minimaal 2 uur per dag aan het forenzen is."
- "Je hebt het vast weleens gezien: billboards en bushokjes met slecht gekozen boodschappen. Reclamemakers zoekend naar aandacht van hun doelgroep. Maar lukt het ze? Lukt het jou om jouw doelgroep te bereiken?"
- "Heb jij weleens nagedacht over...?"
Opdracht 3
- Tip: verdiep je echt in de problemen van je potentiële klanten, zo wordt het ook gemakkelijker om echt prikkelende vragen te stellen. Lees ook: Klantinzicht in 6 échte gesprekken
Elevator pitch #4: storytelling (met cliffhanger!)
Je kunt een elevator pitch ook op een verhalende manier beginnen en een buurman of ander personage opvoeren dat 'het probleem' ervaart. Het is een bewezen effectieve manier om mensen je verhaal in te trekken. Maak daarbij gebruik van kleine cliffhangers: "Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt..."
Houd er wel rekening mee dat je niet te enthousiast bent en het hele verhaal wilt vertellen. Een elevator pitch hoort natuurlijk vooral kort en krachtig te zijn. Probeer met je verhaal dus vooral te prikkelen en nieuwsgierigheid op te wekken, maar houd het wel bondig. Je moet daarna in ongeveer vijf zinnen kunnen uitleggen wat je doet.
Een voorbeeld:
- "Mag ik je voorstellen aan Kees? Kees heeft gisteren zijn laptop uit het raam gegooid omdat zijn opslagruime wéér vol zat." (Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen.)
- "Megan is verdwaald in een voor haar onbekende stad. Ze heeft geen idee waar ze naartoe moet, en begint zich langzaam zorgen te maken. Plotseling ziet ze een vriendelijk persoon op haar afkomen en die haar vraagt wat er aan de hand is. Ze legt uit dat ze verdwaald is en niet waar ze naar toe moet. Hij glimlacht, vertelt hoe het hem ook is overkomen en hoe hij uiteindelijk de weg terugvond door…"
Opdracht 4
- Tip: De kracht van goede corporate storytelling is natuurlijk dat de anekdote authentiek en herkenbaar is. Zorg dus dat je je verhaal wel kunt staven. Hier bestaat het gevaar dat je een klantprobleem verzint bij je product.
Hoe nu verder met je elevator pitch?
Je bent nu een beetje warmgedraaid en hebt vier ideeën voor de opening tot je beschikking. Wil je verder met de vier pitches die je nu hebt beschreven? Mail ze naar jezelf en ga er mee aan de slag!
Ging dit nog niet zo vlot? Misschien helpt het als je eerst begint met Routekaart naar succes: een strak plan. Dit artikel helpt je om de kracht van je plan in kaart te brengen. Of ga terug naar het begin en bekijk je ondernemings- en marketingplan nog eens grondig.
Leer jezelf als ondernemer beter kennen en sta stil bij vragen als:
- Wat doe ik?
- Voor wie doe ik dat?
- Waarom doe ik dat?
- Wat levert dat de klant op?
- Welk probleem los ik op voor mijn klanten? Ga je juist lekker met deze openingen en wil je verder met de rest?
Ga dan aan de slag met de opdrachten bij het artikel killer elevator pitch.
5 inspirerende voorbeelden
Klanten, investeerders en banken hebben vaak maar weinig tijd over om te luisteren naar wat je te vertellen hebt. Deze 5 ondernemers halen het maximale uit de tijd.
1. Pitch Eline Leijten - Plugify
Eline Leijten won in 2017 het NK Pitchen met haar persoonlijke verhaal en een introductie met lef.
2. Pitch Joeri Schoemaker - Shake-on
Joeri Schoemaker heeft maar één minuut nodig om zijn publiek te overtuigen. Hij stelt een vraag aan het publiek om ze te betrekken bij zijn verhaal.
3. Pitch Julian Jagtenberg - Somnox
Julian Jagtenberg heeft zijn product meegenomen en demonstreert met humor hoe zijn zachte robot korte metten maakt met slapeloze nachten.
4. Pitch Lucas van der Meulen - Surprise dinner
Lucas van der Meulen gebruikt vragen en humor en herkenbare situatieschetsen om zijn publiek te prikkelen.
5. Pitch Gad Baruch Hinkis - Polyjamer
Deze muzikale pitch is wat langer dan gemiddeld, maar wel een van de meest orginele die we ooit hebben gezien.
7. Veelgestelde vragen
- Hoe schrijf je een elevator pitch?
Aan de hand van dit artikel over het schrijven van een elevator pitch werk je zelf vier openingen voor een elevator pitch uit. Deze korte schrijfopdrachten prikkelen je creativiteit, zodat je moeiteloos een originele pitch op papier zet. Alle antwoorden die je het ingevuld, kun je na afloop bewaren en naar jezelf mailen. - Uit welke onderdelen bestaat een elevator pitch?
Een killer elevator pitch bestaat vaak uit de volgende opbouw: je benoemt een probleem, je vertelt over jouw oplossing, je laat zien dat jij precies weet wie er op jou zitten te wachten, je vertelt over jouw waardepropositie: 'Wat maakt jou uniek?', je doet een 'call to action'. - Hoe werkt storytelling in een elevator pitch?
In dit artikel over het schrijven van een elevator pitch staat beschreven hoe je relaas op een verhalende manier kunt beginnen door een buurman of ander personage op te voeren dat 'het probleem' ervaart. Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen. Het is een bewezen effectieve manier om mensen in je verhaal te trekken: gebruik kleine cliffhangers: 'Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt..