4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch

4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch

Als je nagaat dat iemand bij een kennismaking binnen een paar seconden een indruk over jou vormt, komt het bij een verkooppitch erop aan dat je beschikt over een sterke binnenkomer. Hoe maak je een elevator pitch die blijft hangen? Met deze 4 verschillende openingen trek je vast en zeker de aandacht van je investeerder of zakenrelatie.

Je weet wat voor product of dienst je aan de man wil brengen. Waarschijnlijk heb je ook al nagedacht over wat jij in jouw pitch gaat vertellen. Maar voordat je verder leest: leg het verkoopelement even naast je neer.

Stel je daarentegen eens voor dat je op een willekeurig feest iemand ontmoet die jou - waarschijnlijk puur uit beleefdheid, niet omdat hij serieus interesse toont in jouw zakelijke ambities - het volgende vraagt: "Wat doe jij eigenlijk voor werk?"

Je kunt dan iets algemeens zeggen over dat je net voor jezelf begonnen bent in branche x en naar mogelijkheden zoekt om de naamsbekendheid van jouw dienst of product te vergroten, maar dat je wel trots bent op wat je nu al hebt bereikt.”

Best een aardig antwoord, maar grote kans dat de gedachten van je gesprekspartner al na de eerste zin afdrijven.

Op een informeel feestje is het al moeilijk om iemands aandacht vast te houden, maar dat geldt al helemaal voor een business angel, investeerder of netwerkrelatie die dagelijks pitches van startende ondernemers voor zijn kiezen krijgt.

Het is dus essentieel dat je iemands aandacht in de eerste zin weet te vangen.

Terug naar het feestje. Maak jouw antwoord op zo'n standaard 'Wat doe jij'-vraag kort, sprankelend en tegelijkertijd intrigerend, zodat jij je gesprekspartner aan het denken zet en de volgende vervolgvraag uitlokt: "Wat interessant, leg eens uit!"

Hieronder lees je hoe je dat voor elkaar kunt krijgen.

Begin met een anekdote: zo maak je jouw elevator pitch net even wat persoonlijker. 

Opening #1: de anekdote

Net zoals op feestjes kan een anekdote ook op zakelijke bijeenkomsten een goede blikvanger zijn. Een anekdote is persoonlijk en gaat per definitie over jou: op deze manier vertel je een prospect automatisch niet alleen iets over jouw product, maar ook over jezelf. Zo sla je mogelijk twee vliegen in een klap.

Kijk wel of je in het aanleidende eerste deel al wel een link kunt leggen met de aard van jouw product en staaf dit met cijfers of andere statistische gegevens. Wat je vertelt in de openingsanekdote moet namelijk wel kloppen met de rest van je verhaal.

Opening #2: de yell-pitch

De yell is niet voor niets populair onder sporters. Deze vorm van pitchen is een stellige binnenkomer en appelleert aan een behoefte van jouw doelgroep waarmee je met product wil inspelen. 

Met een yell-pitch gooi je hoge ogen op netwerkbijeenkomsten.

Je start jouw elevator pitch dan door de USP (unique selling point) te verkondigen. Bijvoorbeeld: "Ik help bedrijven bij het beter vindbaar maken van hun websites in Google." Of: "Ik kan de productiekosten van biologische fruittelers met 30% terugbrengen."

Met zo'n stellige binnenkomer willen veel mensen graag wil weten wat jouw strategie voor Google dan precies inhoudt of hoe jij tot die 30% komt. 

Goed om te weten: de yell-pitch variant doet het vooral goed op netwerkbijeenkomsten waar je veel mensen kort spreekt en hetzelfde verhaal vaak meerdere keren moet vertellen.

Opening #3: de jij-vorm

De jij-vorm gaat uit van het principe dat je weet voor wie je pitcht. Deze elevator pitch-vorm is dus misschien wat minder geschikt voor netwerkevents, maar kan wel heel goed werken bij een niet geplande pitch voor een investeerder.

Als jij gericht pitcht, heb je waarschijnlijk al de nodige research gedaan en weet je waar de interesses en mogelijkheden van de investeerder liggen. Verwerk die kennis in het begin van je speech. Zo toon je oprecht interesse in de prospect. 

Durf je gesprekspartner te verrassen, maar neem hem/haar nooit in de maling. Voorbeelden van openingszinnen die je in dit geval kunt gebruiken zijn:

  • Is het je wel eens opgevallen dat…
  • Ik zal nooit vergeten hoe jij een paar maanden geleden zei dat…
  • Je weet hoe het is gesteld met…
  • Is het niet zo dat…

Met een storytelling-pitch overtuig je een investeerder door een goed verhaal te vertellen.

Opening #4: de storytelling-vorm

Een gemiddelde elevator pitch duurt korter dan een minuut, dus de storytelling-variant stelt je voor de grote uitdaging dat je in die korte tijd wel je hele verhaal moet doen. 

Toch is het schetsen van een situatie door een mooi verhaal te vertellen ook een prima manier om de aandacht van een investeerder te trekken. De volgende drie stappen helpen jou op weg bij het samenstellen van een vlammende storytelling-pitch: 

  1. De huidige situatie: beschrijf het probleem van de prospect of de uitdagingen op zijn/haar markt
  2. Het effect: welke gevolgen heeft deze marktontwikkeling voor zijn/haar bedrijf? Denk aan het ingaan op financiële resultaten, klantloyaliteit, marktaandeel etc.
  3. De oplossing: leg uit hoe jij het probleem gaat oplossen. Tip: ga hier vooral in de voordelen die het hem/haar oplevert en laat uitgebreide promotie van jouw product of dienst hier achterwege (dat komt in een eventueel vervolggesprek wel aan bod).

Een voorbeeld van zo’n storytelling pitch zou er als volgt kunnen uitzien:

"Merkt u ook dat werknemers moeite hebben met Prezi of PowerPoint? Dit heeft zakelijk gezien meer consequenties dan u denkt - langdradig gepresenteerde verkoopvoorstellen die worden afgeschoten, onduidelijke ideeën van marketingafdelingen die worden genegeerd en talloze uren die worden gestoken in het maken van slides die ook aan de ontwikkeling of uitvoering van strategieën had kunnen worden besteed. Mijn bedrijf kan uw werknemers laten zien hoe zij in minder tijd meer uit Prezi of PowerPoint kunnen halen: zodat zij hun ideeën sneller, mooier en duidelijker presenteren en er meer tijd overblijft voor andere projecten."

Meer weten over de elevator pitch?

Naar aanleiding van dit artikel heb je vast inspiratie gekregen om voor jouw eigen pitch een sterk begin te bedenken. Maar hoe maak je de rest van jouw presentatie net zo sterk?

Dat lees je in dit artikel: wat is het geheim van een succesvolle elevator pitch?

Tips van de redactie

Zo maak je een goede eerste indruk 
7 netwerkvalkuilen voor starters
Zo versterk je jouw onderhandelingspositie
Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat
Zo maak je van een cold call een lead

Gepubliceerd op:
13-04-2017

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Gratis voorbeeldplannen

Ondernemingsplan voorbeeld

Op zoek naar een goed voorbeeld om naast je eigen ondernemingsplan te leggen? Op Rabobank.nl kun je diverse voorbeeldplannen gratis downloaden.

Bekijk de voorbeeldplannen

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Troef je concurrent af

Zo stel je een concurrentieanalyse op

Een concurrentieanalyse geeft inzicht in de markt (en laat zien wat jouw belangrijkste concurrenten doen).

Maak een analyse

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.