Dit is een doe-artikel uit de gratis tool voor starters: de Startversterker. Sla inzichten op, vink lijstjes af en test jezelf.
Naar de Startversterker4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch
Wat doe jij met de kostbare eerste 20 seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.
In dit artikel werk je vier openingen voor je pitch uit. Met vier korte schrijfopdrachten prikkel je je creativiteit, zodat je straks de beste eerste indruk maakt. Je kunt alles bewaren en er later aan tweaken.
Een killer elevator pitch bestaat vaak uit een hele strakke opbouw:
- Je benoemt een probleem
- Je vertelt over jouw oplossing
- Je laat zien dat jij precies weet welke klanten echt op jou zitten te wachten
- Je vertelt over jouw waardepropositie: wat maakt jou uniek?
- Je doet een call to action: bel me, mail me, investeer in dit bedrijf
Om te zorgen dat je publiek bij punt vijf echt geprikkeld is om in actie te komen, is een knaller bij punt één essentieel. Beginnen met het probleem dat je wilt oplossen is niet voor niets een klassieker. Je voorkomt hiermee het dodelijke 'product in search of a problem'-gevoel bij investeerders.
Ofwel: jij bent verliefd op je product of plan, maar heb je wel nagedacht of iemand er op zit te wachten?
Het is dus slim om uit te gaan van de traditionele 'probleemstart', maar wij dagen je uit om hem op vijf manieren te testen.
Opdracht #1: jouw persoonlijke, herkenbare probleem
Iedereen kent ze: TEDTalks die beginnen met een o zo herkenbaar voorval uit het leven van de spreker. Merijn Everaerts, directeur van de Dopper (het populaire hervulbare waterflesje) vertelt vaak hoe hij op de bank zat en diep geraakt werd door een film over de plastic soep. De schade door wegwerpflesjes inspireerde hem tot zijn succesvolle product.
Persoonlijke anekdote in je pitch
Begin je pitch met een persoonlijke anekdote waarmee je meteen laat zien dat het probleem bestaat en universeel is. Je maakt de marktbehoefte zo heel concreet én je toont je gedrevenheid om er iets van te maken. Zo sla je twee vliegen in een klap.
Schrijf hieronder een persoonlijke opening. Niet te lang nadenken, gewoon schrijven. Schaven kan later.
Oefening
Tip: Ga je deze opening verder uitwerken? Kijk dan of je jouw persoonlijke anekdote na de opening kunt koppelen aan cijfers of andere statistische gegevens die bewijzen dat jij niet de enige bent die dit probleem ziet.
Opdracht #2: de yell-pitch
Bij een yell-pitch ga je voor enthousiast, snel en stellig. Beginnen met een probleem lijkt dan niet logisch, tenzij je direct je oplossing erbij vertelt. Denk aan hele stellige commercials ('Nooit meer vuile vaat'). Zo'n snelle pitch is bijvoorbeeld goed voor speeddates met investeerders.
Bovendien is het schrijven ervan een hele goede oefening in krachtig je boodschap neerzetten. Sla deze dus zeker niet over en daag jezelf uit om je belofte in een klap neer te zetten.
Oefening
Tip: ga je verder met deze? Bedenk dan ook stellige, goed onderbouwde zinnen voor je USP (unique selling point).
Bijvoorbeeld: "Ik help bedrijven bij het beter vindbaar maken van hun websites in Google." Of: "Ik kan de productiekosten van biologische fruittelers met 30% terugbrengen."
Je hoeft de onderbouwing niet direct te noemen, want dit levert ook vaak een leuk nagesprek op. Zorg dat jij een fantastisch antwoord hebt als iemand vraag wat jouw strategie voor Google dan precies inhoudt of hoe jij tot die 30% komt.
Opdracht #3: de jij-vorm
Een topmanier om te zorgen dat je publiek betrokken is bij wat je vertelt: de jij-vorm. 'Ken je dat...?'', "Je hebt het al gezien...", "Heb jij weleens nagedacht over...?" Je kunt zo'n opening ook op maat maken voor je toehoorder.
Doe research en kijk waar de interesses van de investeerder liggen. Welk probleem ziet en ervaart hij of zij ook? Zo toon je oprecht interesse in de prospect.
Tip: verdiep je echt in de problemen van je potentiele klanten, zo wordt het ook gemakkelijker om echt prikkelende vragen te stellen. Lees ook: Klantinzicht in 6 échte gesprekken
Opdracht #4: storytelling (met cliffhanger!)
'Mag ik je voorstellen aan Kees? Kees heeft gisteren zijn laptop uit het raam gegooid omdat zijn opslagruime wéér vol zat'. Je kunt ook een korte pitch op een verhalende manier beginnen en een buurman of ander personage opvoeren dat 'het probleem' ervaart.
Trek mensen in je verhaal
Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen. Het is een bewezen effectieve manier om mensen in je verhaal te trekken: gebruik kleine cliffhangers: 'Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt...'.
Tip: De kracht van goede corporate storytelling is natuurlijk dat het authentiek en herkenbaar is. Zorg dus dat je je verhaal wel kunt staven. Ook hier bestaat het gevaar dat je een klantprobleem verzint bij je product.
Wat je vandaag ook nog kunt doen...
Je bent nu een beetje warmgedraaid en hebt vier ideeën uitgewerkt voor je opening. Ging dit nog niet zo vlot? Misschien helpt het als je eerst begint met Routekaart naar succes: een strak plan. Dit artikel helpt je om de kracht van je plan in kaart te brengen.
Ga je juist lekker met deze openingen en wil je verder met de rest? Ga dan aan de slag met de opdrachten bij het artikel killer elevator pitch.
9 voordelen van een zakelijke rekening
Zakelijke rekening nodig of twijfel je nog?