Killer elevator pitch

Dit is een doe-artikel uit de gratis tool voor starters: de Startversterker. Sla inzichten op, vink lijstjes af en test jezelf.

Naar de Startversterker

4 vlammende openingen voor jouw elevator pitch

Wat doe jij met de kostbare eerste 20 seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

In dit artikel werk je vier openingen voor je pitch uit. Met vier korte schrijfopdrachten prikkel je je creativiteit, zodat je straks de beste eerste indruk maakt. Je kunt alles bewaren en er later aan tweaken.

Een killer elevator pitch bestaat vaak uit een hele strakke opbouw: 

  1. Je benoemt een probleem
  2. Je vertelt over jouw oplossing 
  3. Je laat zien dat jij precies weet welke klanten echt op jou zitten te wachten
  4. Je vertelt over jouw waardepropositie: wat maakt jou uniek?
  5. Je doet een call to action: bel me, mail me, investeer in dit bedrijf

Om te zorgen dat je publiek bij punt vijf echt geprikkeld is om in actie te komen, is een knaller bij punt één essentieel. Beginnen met het probleem dat je wilt oplossen is niet voor niets een klassieker. Je voorkomt hiermee het dodelijke 'product in search of a problem'-gevoel bij investeerders.

Ofwel: jij bent verliefd op je product of plan, maar heb je wel nagedacht of iemand er op zit te wachten?

Het is dus slim om uit te gaan van de traditionele 'probleemstart', maar wij dagen je uit om hem op vijf manieren te  testen.  

Opdracht #1: jouw persoonlijke, herkenbare probleem

Iedereen kent ze: TEDTalks die beginnen met een o zo herkenbaar voorval uit het leven van de spreker. Merijn Everaerts, directeur van de Dopper (het populaire hervulbare waterflesje) vertelt vaak hoe hij op de bank zat en diep geraakt werd door een film over de plastic soep. De schade door wegwerpflesjes inspireerde hem tot zijn succesvolle product.

Persoonlijke anekdote in je pitch

Begin je pitch met een persoonlijke anekdote waarmee je meteen laat zien dat het probleem bestaat en universeel is. Je maakt de marktbehoefte zo heel concreet én je toont je gedrevenheid om er iets van te maken. Zo sla je twee vliegen in een klap.

Schrijf hieronder een persoonlijke opening. Niet te lang nadenken, gewoon schrijven. Schaven kan later. 

Oefening


Tip: Ga je deze opening verder uitwerken? Kijk dan of je jouw persoonlijke anekdote na de opening kunt koppelen aan cijfers of andere statistische gegevens die bewijzen dat jij niet de enige bent die dit probleem ziet. 

Opdracht #2: de yell-pitch

Bij een yell-pitch ga je voor enthousiast, snel en stellig. Beginnen met een probleem lijkt dan niet logisch, tenzij je direct je oplossing erbij vertelt. Denk aan hele stellige commercials ('Nooit meer vuile vaat').  Zo'n snelle pitch is bijvoorbeeld goed voor speeddates met investeerders.

Bovendien is het schrijven ervan een hele goede oefening in krachtig je boodschap neerzetten. Sla deze dus zeker niet over en daag jezelf uit om je belofte in een klap neer te zetten.

Oefening


Tip: ga je verder met deze? Bedenk dan ook stellige, goed onderbouwde zinnen voor je USP (unique selling point). 

Bijvoorbeeld: "Ik help bedrijven bij het beter vindbaar maken van hun websites in Google." Of: "Ik kan de productiekosten van biologische fruittelers met 30% terugbrengen."

Je hoeft de onderbouwing niet direct te noemen, want dit levert ook vaak een leuk nagesprek op. Zorg dat jij een fantastisch antwoord hebt als iemand vraag wat jouw strategie voor Google dan precies inhoudt of hoe jij tot die 30% komt. 

Opdracht #3: de jij-vorm

Een topmanier om te zorgen dat je publiek betrokken is bij wat je vertelt: de jij-vorm. 'Ken je dat...?'', "Je hebt het al gezien...", "Heb jij weleens nagedacht over...?"  Je kunt zo'n opening ook op maat maken voor je toehoorder.

Doe research en kijk waar de interesses van de investeerder liggen. Welk probleem ziet en ervaart hij of zij ook? Zo toon je oprecht interesse in de prospect. 


Tip: verdiep je echt in de problemen van je potentiele klanten, zo wordt het ook gemakkelijker om echt prikkelende vragen te stellen. Lees ook: Klantinzicht in 6 échte gesprekken

Opdracht #4: storytelling (met cliffhanger!)

'Mag ik je voorstellen aan Kees? Kees heeft gisteren zijn laptop uit het raam gegooid omdat zijn opslagruime wéér vol zat'. Je kunt ook een korte pitch op een verhalende manier beginnen en een buurman of ander personage opvoeren dat 'het probleem' ervaart.

Trek mensen in je verhaal

Je hint dat het helemaal is misgegaan of dat jij zo gaat vertellen hoe het allemaal nog goed kan komen. Het is een bewezen effectieve manier om mensen in je verhaal te trekken: gebruik kleine cliffhangers: 'Ik ga je zo een oplossing geven voor een probleem dat je elke ochtend hebt...'.


Tip: De kracht van goede corporate storytelling is natuurlijk dat het authentiek en herkenbaar is. Zorg dus dat je je verhaal wel kunt staven. Ook hier bestaat het gevaar dat je een klantprobleem verzint bij je product. 

Wat je vandaag ook nog kunt doen...

Je bent nu een beetje warmgedraaid en hebt vier ideeën uitgewerkt voor je opening. Ging dit nog niet zo vlot? Misschien helpt het als je eerst begint met Routekaart naar succes: een strak plan. Dit artikel helpt je om de kracht van je plan in kaart te brengen.

Ga je juist lekker met deze openingen en wil je verder met de rest? Ga dan aan de slag met de opdrachten bij het artikel killer elevator pitch.

 

Bijgewerkt op: 14-08-2019

Startversterker

Jouw grote doel

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x6
x14

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.