marieke

5 tips om nieuwe klanten te signaleren

Als ondernemer of ZZP'er moet u eigenlijk altijd op zoek zijn naar nieuwe klanten en opdrachtgevers, zelfs wanneer u net aan een nieuwe klus bent begonnen. Immers: zonder klanten en opdrachtgevers heeft u ook geen inkomsten. Hieronder vindt u een paar veel voorkomende en minder gebruikte tactieken om uw klantenkring verder uit te breiden: 5 tips om nieuwe klanten te signaleren.

1. Onderscheid uzelf van de concurrentie

In gesprek gaan met potentiële klanten of opdrachtgevers is één ding, maar hoe overtuigt u hen ervan dat u (en niet uw concurrent) de juiste partij bent om mee in zee te gaan? 'Waarom zou ik voor u moeten gaan?' is bij verkoopgesprekken dan ook een veelgestelde vraag. Zorg ervoor dat u een kordaat antwoord paraat heeft; kort maar krachtig is in dit geval het sleutelwoord. Bent u goedkoper? Of levert u een specifiek product? Als u meer dan drie minuten nodig heeft om uw kernkwaliteiten te benadrukken, luistert een potentiële klant nog maar half. U kunt uzelf verder onderscheiden van gelijkwaardige bedrijven in uw sector door het aanbieden van, bijvoorbeeld, een speciale kortingsactie.

2. Maak een professionele indruk

'Fake it until jou make it' is een bekend Amerikaans gezegde. Startende ondernemers en ZZP'ers beschikken in veel gevallen nu eenmaal nog niet over dezelfde middelen als grote ondernemingen. Maar ook als starter kunt u al snel een professionele indruk maken; dit doet u onder meer door ervoor te zorgen dat al uw communicatie-uitingen tot in de puntjes verzorgd zijn: website, nieuwsbrief, visitekaartjes en de algemene huisstijl dienen er bijvoorbeeld tiptop uit te zien. En maak uw LinkedIn-profel zo compleet mogelijk; eventuele referenties van eerdere opdrachtgevers kunt u vervolgens doorplaatsen op uw eigen site. Ook al heeft u misschien nog niet zoveel ervaring als zelfstandige professional, wat betreft het uitbreiden van uw klantenkring kunt u er op deze manier toch in slagen om de concurrentie een stapje voor te blijven.

3. Steel van uw eigen klanten/opdrachtgevers en concurrenten

Het klinkt misschien niet zo netjes, maar zakelijk gezien kan het behoorlijk lucratief uitpakken om eens een kijkje te nemen op de websites en portfolio's te bekijken van zowel uw bestaande klanten als uw concurrenten. Hier zult u vaak bedrijven en cliënten tegenkomen die ook voor u interessant zouden kunnen zijn om te benaderen. Let op: als u besluit zo'n potentiële opdrachtgever via deze manier te benaderen, doet u er verstandig aan wel op subtiele wijze te vermelden dat u ook zaken doet met zijn klant. En dat het geen slimme zet is om deze klant hierbij te vermelden als referentie, spreekt uiteraard voor zich.

4. Volg ontwikkelingen bij directies op de voet

De kans dat u direct zaken doet met een van de directieleden van een bedrijf is niet zo heel groot, maar toch is het raadzaam om eventuele verandering in de hoogte bestuurslaag in de gaten te houden. Wanneer u bijvoorbeeld op een netwerkbijeenkomst hoort dat er bij een bepaald bedrijf in uw sector zojuist een nieuwe marketingdirecteur is aangesteld, is het tijd voor actie. Nieuw management wil namelijk vaak zijn eigen stempel drukken op de bedrijfsvoering en staat dus sneller open voor nieuwe proposities. Misschien kunnen jullie juist op dit moment iets voor elkaar betekenen.

5. Maak bladwijzers van vacaturesites

Ongeveer in dezelfde lijn als de vorige tip: het kan ook zeker lonen om verschillende vacaturesites in de gaten te houden. Niet om te kijken of uzelf in aanmerking komt voor een functie, maar omdat u hiermee de bedrijven signaleert die ook in de huidige tijd in staat zijn om nieuw personeel aan te nemen. Wanneer een onderneming bijvoorbeeld op zoek is naar een extra inkoopmanager, kunt u ervan uitgaan dat er bij een dergelijke nieuwe aanstelling ook ruimte ontstaat voor het succesvol aanbieden van uw producten of diensten.

Tip: zakelijk bankieren zonder zorgen

Als ondernemer wilt u dat uw zakelijkse betalingsverkeer altijd tot in de puntjes geregeld is. Met de vele mogelijkheden bij de Rabobank is er altijd wel een zakelijke rekening die bij uw situatie past. Lees hier meer informatie over al onze zakelijke rekeningsvormen en van welke startersvoordelen u daarbij kunt profiteren. Hier kunt u ook direct een aanvraag indienen om een zakelijke rekening te openen.

Lees ook

6 manieren om klanten te vinden
Acquisitie voor ZZP'ers: hoe vindt u uw klanten?
Checklist: klanten winnen voor uw webshop
5 netwerktips voor ZZP'ers

Gepubliceerd op:
26-04-2012

Wat vind je van dit artikel?

x0
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.