5 tips voor een goede elevator pitch

4 min  leestijd
4.515
Image

Startende ondernemers die op zoek zijn naar (aanvullende) financiering voor hun bedrijf, moeten hun ideeën geregeld presenteren aan potentiële investeerders. Maar een idee goed kunnen pitchen is een vak apart. Jos van Essen, co-organisator van de Nederlandse editie van The Founder Institute, gaf op ondernemersplatform Sprout toekomstige starters advies: 5 tips voor een goede elevator pitch.

1. Houd de elevator pitch kort maar krachtig

De definitie van een succesvolle elevator pitch is niet voor niets dat u in ongeveer vijf zinnen kunt uitleggen wat u doet (of wilt gaan doen). De aandachtspan van potentiële investeerders is doorgaans niet al te lang (uw voorstel is vaak niet het eerste en/of enige idee dat ze die dag onder ogen krijgen), u moet dus vanaf het eerste moment hun interesse weten te wekken. Bereid dus een zo kort mogelijke pitch voor, waardoor u de rest van de tijd kunt besteden aan het beantwoorden van vragen of toelichten van details. Tip: oefen de toekomstige pitch in eerste instantie zo veel mogelijk op familieleden, vrienden, een potentiële medeoprichter, oftewel: mensen die graag horen waaru mee bezig bent, maar wellicht geen zin hebben om naar een verhaal van veertig minuten te luisteren waarin u ze alle voordelen van uw nieuwe product of dienst uitlegt.

2. Oefening baart…

… Inderdaad: kunst. Hoe vaker u de pitch oefent, des te beter u de tekst in uw hoofd heeft zitten en hoe spontaner u hierover kunt vertellen. Van Essen adviseert starters om regelmatig feestjes en borrels te bezoeken waar zij kunnen praten over hun startup. Op die manier kunt u niet alleen leuke nieuwe mensen ontmoeten, maar krijgt u dankzij de input van andere aanwezigen ook de kans om uw ideeën te laten groeien. Het herhaaldelijk kunnen oefenen van uw elevator pitch op wildvreemden is daarnaast natuurlijk altijd goed.

3. Leer van eventuele feedback

Indien u bij uw startup de zogenaamde Lean Startup-methode (hierbij wordt vooral de nadruk gelegd op wat klanten willen) toepast, kunt u de pitch ook gebruiken voor het vergaren van feedback op uw product, dienst of onderneming in het algemeen. Wellicht staat u met uw pitch wel eens voor een volle zaal. In het publiek zitten dan vast mensen die in de toekomst mogelijk ook klant bij u kunnen worden. Maak van deze mogelijkheid gebruik door de toehoorders uitgebreid om input te vragen, terwijl u ondertussen probeert uit te vinden of er een kans bestaat om hen als (eerste) klant(en) binnen te halen.

4. Durf uw idee te pitchen

Er zijn mensen die een hele tijd in het 'geheim' bezig zijn aan een project, stelt Van Essen in het artikel. Vaak zijn dat ook projecten waar men later überhaupt nooit meer iets van heeft gehoord.

Sommige ondernemers pitchen liever niet, omdat ze bang zijn dat de concurrentie er dan straks misschien met hun idee vandoor gaat. Die angst is volgens Van Essen echt niet nodig.

Een goede pitch demonstreert volgens hem ook hoeveel voorsprong u heeft opgebouwd rondom uw idee.

Of, zoals Ikgastarten-blogger Daan Weddepohl van Peerby in deze blog zelf zegt: "Er is altijd wel iemand op de wereld die op hetzelfde moment ongeveer hetzelfde idee heeft. Als dat niet zo is, is het waarschijnlijk geen goed idee of heb je niet goed genoeg gezocht."

5. Een goede pitch is uw visitekaartje

Een goede pitch is niet alleen een manier om uw plannen te presenteren, maar geeft uw idee in feite een eigen gezicht. Als u meerdere bijeenkomsten bijwoont en de pitch ook herhaaldelijk op overtuigende wijze weet te brengen, zullen mensen u (en uw idee) op den duur gaan herkennen. En dat opent uiteindelijk ook deuren. Kortom: een goede pitch is ook een goede binnenkomer. Een beter eerste visitekaartje kunt u zich eigenlijk niet wensen.

Voorbeeld ondernemingsplan

  • Vergroot je kansen op een succesvolle start
  • Een compleet plan met handige tips
Download gratis voorbeeld

Lees ook

5 tips om nieuwe klanten te signaleren
4 tips voor een overtuigende offerte
7 goede cold calling-tactieken
8 manieren om uw salesbereik te vergroten
Acquisitie voor ZZP'ers: hoe vindt u uw klanten?

Meer over netwerken

Meer over netwerken