marieke

5 tips voor een goede elevator pitch

Startende ondernemers die op zoek zijn naar (aanvullende) financiering voor hun bedrijf, moeten hun ideeën geregeld presenteren aan potentiële investeerders. Maar een idee goed kunnen pitchen is een vak apart. Jos van Essen, co-organisator van de Nederlandse editie van The Founder Institute, gaf onlangs op ondernemersplatform Sprout toekomstige starters advies: 5 tips voor een goede elevator pitch.

1. Houd de elevator pitch kort maar krachtig

De definitie van een succesvolle elevator pitch is niet voor niets dat u in ongeveer vijf zinnen kunt uitleggen wat u doet (of wilt gaan doen). De aandachtspan van potentiële investeerders is doorgaans niet al te lang (uw voorstel is vaak niet het eerste en/of enige idee dat ze die dag onder ogen krijgen), u moet dus vanaf het eerste moment hun interesse weten te wekken. Bereid dus een zo kort mogelijke pitch voor, waardoor u de rest van de tijd kunt besteden aan het beantwoorden van vragen of toelichten van details. Tip: oefen de toekomstige pitch in eerste instantie zo veel mogelijk op familieleden, vrienden, een potentiële medeoprichter, oftewel: mensen die graag horen waaru mee bezig bent, maar wellicht geen zin hebben om naar een verhaal van veertig minuten te luisteren waarin u ze alle voordelen van uw nieuwe product of dienst uitlegt.

2. Oefening baart…

… Inderdaad: kunst. Hoe vaker u de pitch oefent, des te beter u de tekst in uw hoofd heeft zitten en hoe spontaner u hierover kunt vertellen. Van Essen adviseert starters om regelmatig feestjes en borrels te bezoeken waar zij kunnen praten over hun startup. Op die manier kunt u niet alleen leuke nieuwe mensen ontmoeten, maar krijgt u dankzij de input van andere aanwezigen ook de kans om uw ideeën te laten groeien. Het herhaaldelijk kunnen oefenen van uw elevator pitch op wildvreemden is daarnaast natuurlijk altijd goed.

3. Leer van eventuele feedback

Indien u bij uw startup de zogenaamde Lean Startup-methode (hierbij wordt vooral de nadruk gelegd op wat klanten willen) toepast, kunt u de pitch ook gebruiken voor het vergaren van feedback op uw product, dienst of onderneming in het algemeen. Wellicht staat u met uw pitch wel eens voor een volle zaal. In het publiek zitten dan vast mensen die in de toekomst mogelijk ook klant bij u kunnen worden. Maak van deze mogelijkheid gebruik door de toehoorders uitgebreid om input te vragen, terwijl u ondertussen probeert uit te vinden of er een kans bestaat om hen als (eerste) klant(en) binnen te halen.

4. Durf uw idee te pitchen

Er zijn mensen die een hele tijd in het 'geheim' bezig zijn aan een project, stelt Van Essen in het artikel. Vaak zijn dat ook projecten waar men later überhaupt nooit meer iets van heeft gehoord.

Sommige ondernemers pitchen liever niet, omdat ze bang zijn dat de concurrentie er dan straks misschien met hun idee vandoor gaat. Die angst is volgens Van Essen echt niet nodig.

Een goede pitch demonstreert volgens hem ook hoeveel voorsprong u heeft opgebouwd rondom uw idee.

Of, zoals Ikgastarten-blogger Daan Weddepohl van Peerby in deze blog zelf zegt: "Er is altijd wel iemand op de wereld die op hetzelfde moment ongeveer hetzelfde idee heeft. Als dat niet zo is, is het waarschijnlijk geen goed idee of heb je niet goed genoeg gezocht."

5. Een goede pitch is uw visitekaartje

Een goede pitch is niet alleen een manier om uw plannen te presenteren, maar geeft uw idee in feite een eigen gezicht. Als u meerdere bijeenkomsten bijwoont en de pitch ook herhaaldelijk op overtuigende wijze weet te brengen, zullen mensen u (en uw idee) op den duur gaan herkennen. En dat opent uiteindelijk ook deuren. Kortom: een goede pitch is ook een goede binnenkomer. Een beter eerste visitekaartje kunt u zich eigenlijk niet wensen.

Lees ook

5 tips om nieuwe klanten te signaleren
4 tips voor een overtuigende offerte
7 goede cold calling-tactieken
8 manieren om uw salesbereik te vergroten
Acquisitie voor ZZP'ers: hoe vindt u uw klanten?

Gepubliceerd op:
28-09-2012

Wat vind je van dit artikel?

x1
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.