Dit wist je nog niet over jouw lichaamstaal - home

6 dingen die je nog niet wist over lichaamstaal

Non-verbale communicatie speelt een grotere rol bij zakendoen dan je misschien denkt. Bewustwording van de houding van jouw lichaam is vaak de eerste stap naar een sterkere presentatie van jezelf. In dit artikel leggen we uit waarop je bewust kunt letten en geven we tips over hoe jij ook non-verbaal zo sterk mogelijk voor de dag komt.

1. Draag de juiste kleding

Leuke binnenkomer: bij een eerste ontmoeting zal jouw gesprekspartner al binnen dertig seconden een mening over je vormen, soms zelfs nog voordat je ook maar iets hebt kunnen zeggen. Als je dat weet, begrijp je ook dat het maken van een goede eerste indruk bij een zakelijke afspraak essentieel kan zijn voor het wel of niet binnenhalen van een opdracht.

In die eerste halve minuut - waarin je doorgaans weinig meer doet dan elkaar de hand schudden en antwoord geven op de vraag of je koffie of iets anders wilt drinken - maakt de prospect onbewust al een eerste inschatting van hoe zelfverzekerd jij overkomt en of je een extraverte persoonlijkheid hebt of niet. 

Jouw uiterlijk voert hierbij de boventoon. Daar valt dus aardig wat terrein mee te winnen. Je doet er dan ook verstandig om je voorafgaand aan zo'n gesprek goed te verdiepen in de bedrijfscultuur. Pas je kledingstijl vervolgens hierop aan - daarbij kan een overdressed stijl een evengrote blunder zijn als een underdressed kledingkeuze (trek dus alleen een pak aan als dit gangbaar is voor de rest van het personeel) - en ga altijd voor een verzorgde look.

2. Neem het initiatief

We blijven nog even bij de eerste kennismaking. In de meeste gevallen wordt het op prijs gesteld als jij de eerste stap zet (steek je hand uit naar de gesprekspartner) en een open houding aanneemt. Onthoud verder dat een slap handje doorgaans minder indruk maakt dan een korte doch stevige handdruk. De hand van de prospect hierbij fijn knijpen is dan natuurlijk weer het andere uiterste.

Zorg er ook voor dat je bij het kennismaken direct oogcontact maakt. Op deze manier meet je jezelf op natuurlijke wijze een zelfverzekerde houding aan. Maar overdrijf het niet. Oogcontact maken is niet hetzelfde als iemand aanstaren. Te lang iemand intens in de ogen kijken wordt in onze westerse cultuur door veel mensen als onprettig ervaren. Ga je naar het buitenland voor zaken? Zoek dan van te voren uit of op jouw gastland dezelfde culturele voorwaarden van toepassing zijn.

‘Aan iemands lichaamstaal valt veel af te lezen.’

3. Neem een open houding aan

Tijdens het gesprek moet je niet alleen luisteren naar wat jouw gesprekspartner te vertellen heeft, maar is het raadzaam om tegelijkertijd zijn/haar en jouw eigen houding in de gaten te houden. Aan iemands lichaamstaal valt veel af te lezen. Wanneer de prospect bijvoorbeeld met de armen over elkaar zit en zijn/haar lichaam iets heeft afgewend, heb je te maken met iemand die nog niet overtuigd is van wat jij hem/haar kunt bieden.  

Als het om jouw houding gaat, kun je jezelf onder meer aanleren om een tikje voorover te leunen. Zo kom je geïnteresseerd over. De gesprekspartner zal het gevoel krijgen dat je aandachtig luistert en dat dit gesprek om zijn/haar wensen draait. Ook hier geldt echter weer: blijf subtiel. Te ver voorover leunen ziet er raar uit en zal juist een averechts effect hebben. Tip: probeer ook de neiging te onderdrukken om herhaaldelijk je gezicht aan te raken. Dit leidt af en komt nerveus over.  

4. Leer spiegelen

Het is jou vast ook wel eens overkomen: tijdens een goed gesprek kom je er ineens achter dat je tijdens het luisteren naar iemands verhaal onbewust dezelfde houding hebt aangenomen. Iets wat bij face-to-face veelal onbewust gebeurt, maar je kunt deze ‘truc’ ook bewust (en met mate) op bepaalde momenten inzetten tijdens een zakelijk gesprek. 

Is bijvoorbeeld de tijd gekomen om de kostprijs of het uurtarief voor de te leveren producten of diensten? Probeer dan in eerste instantie een open houding aan te nemen om eventuele spanningen tussen jullie weg te nemen. Dit kun je proberen door rechtop te gaan zitten en jouw armen in een open houding voor je op tafel te leggen. Als je dit met enige nadruk doet, is de kans groot dat je gesprekspartner op den duur deze ontspannen en open houding zal overnemen. Dat is een mooi moment om die ene precaire vraag te stellen.

5. Let op je voeten

Als je aan tafel zit, speelt meestal jouw bovenlichaam zowel verbaal als non-verbaal de hoofdrol bij het voeren van een gesprek. Dat wil echter niet zeggen dat je het voetenwerk zomaar moet vergeten. De positie van jouw onderlichaam beïnvloedt uiteindelijk namelijk je hele houding

Laat beide voeten tijdens het gesprek lekker onder tafel, maar zorg er wel voor dat je ze stevig op de grond zet. Dat voorkomt onnodig gewiebel en de indruk dat je niet lekker zit. Helemaal een no-no: jouw ene been op de knie van het andere laten rusten. Dit komt al snel arrogant over en dat is waarschijnlijk nou net de indruk die je níet wilt achterlaten bij een oriënterend gesprek. 

‘Fronsen geeft de indruk dat je het ergens niet mee eens bent.’

6. Controleer je gezichtsuitdrukking

Als je het lastig vindt om jouw gezichtsuitdrukkingen voldoende te beheersen, valt straks iedere emotie van je gezicht af te lezen. En dat kan op zijn minst onhandig zijn in een verkoopgesprek. Beter is om te voorkomen dat jouw gezicht telkens verraadt hoe jij ergens over denkt.

Het is in een zakelijke omgeving dus zaak om jouw gezichtsuitdrukkingen enigszins te leren controleren. Voor sommige mensen een behoorlijk lastige opgave, maar het goede nieuws is dat oefening kunst baart. Let er bijvoorbeeld op dat je niet te snel en te vaak fronst. Dit geeft de ander namelijk de indruk dat jij het oneens bent met wat er wordt gezegd of letterlijk je bedenkingen hebt over zijn/haar verhaal.

Ook belangrijk is om te beseffen wat voor gezicht je trekt wanneer je diep over iets aan het nadenken bent. Mensen die intens geconcentreerd zijn hebben nogal eens de neiging om boos of chagrijnig te kijken (zonder dat dit hun bedoeling is). Probeer op dit soort momenten jezelf dus een neutralere uitdrukking te laten aannemen door de gezichtspieren actief te ontspannen. 

Aan de andere kant kun je met gecontroleerde uitdrukkingen ook indruk maken op je prospect. Zo is af en toe glimlachen (mits goed getimed!) een vrijblijvende en makkelijke manier om de ander een goed gevoel te geven. Zoals een oud gezegde luidt: "Men vangt eerder vliegen met stroop dan met azijn." Een open en vriendelijke houding is vaak nog steeds de eerste stap naar een succesvolle samenwerking met een nieuwe klant, opdrachtgever of leverancier.

Tips van de redactie

Zo maak je van een cold call een lead
4 TED Talks die je gezien moet hebben
Hoe geef je een goede speech?
De 7 schoonheden van succesvolle ondernemers
Ontwijk deze 5 valkuilen als startende ondernemer

Gepubliceerd op:
09-07-2015

Wat vind je van dit artikel?

x0
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.