marieke

Adverteren en sponsoren

Als je een winkel opent of een bedrijf opricht die zich richten op een bepaalde (vaak regiogebonden) doelgroep, kan het interessant zijn om al op korte termijn te beginnen met het sponsoren van een lokale sport- of cultuurvereniging. Kleine verenigingen vragen geen torenhoge sponsorbedragen en jouw vermelding kan zo onder de ogen van veel potentiële klanten komen.

Je kunt ook evenementen gaan sponsoren, of goede doelen. Het hangt maar net af van wat je aat doen, en wie je met de sponsoring wilt bereiken (lees: of zo'n investering nut heeft). Dit geldt eigenlijk net zo voor adverteren. Als je wilt gaan adverteren om met jouw onderneming meer in de picture te komen bij de doelgroep, denk dan eerst goed na wáár je dat gaat doen.

Advertentiebeleid

Werk jij straks voornamelijk lokaal of landelijk? Richt jij je op de rijkere of juist armere medemens? Op hoog- of laagopgeleiden? Mannen of vrouwen? Ouderen of jongeren? Stem jouw advertentiebeleid zoveel mogelijk af op de beoogde doelgroep. Probeer het ook vooral niet te groot te zoeken in het begin; dat kost veel geld en het levert je waarschijnlijk weinig of niets op.

Business Club

In bepaalde gevallen is het ook slim om wat geld te investeren in het lidmaatschap van een Business Club of ondernemersplatform uit jouw branche. Dit geeft jou de mogelijkheid om met collega-ondernemers op een ontspannen manier samen te komen (en te netwerken). Dergelijke bijeenkomsten leiden meer dan eens tot gunnen en dát - we herhalen het nog maar eens - is nog altijd een belangrijke factor in het zakendoen.

Gepubliceerd op:
19-03-2014

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.