marieke

Bepaal de doelgroep

Een belangrijk deel van jouw businessplan gaat in op de doelgroep. Weet op wie jij je straks gaat richten, maar ontdek ook of deze groep wel voldoende aanwezig is in jouw regio en probeer zo nauwkeurig mogelijk uit te zoeken wat de behoeften zijn van deze klanten of opdrachtgevers. Het lijken stuk voor stuk open deuren, maar het is van wezenlijk belang voor het slagen van jouw onderneming. En het gaat nog (te) vaak fout.

Het bepalen van de doelgroep maakt vaak deel uit van het marketingplan. Zodra jij weet waaraan jouw beoogde doelgroep behoefte heeft, kun je hier met jouw product of dienst op inspelen. Dit proces noemen we ook wel het 'segmenteren van de markt', omdat het de markt opdeelt in duidelijk herkenbare en aanspreekbare groepen.

Bereikbare doelgroep

Allereerst moet jouw doelgroep natuurlijk groot genoeg zijn, zodat het de moeite loont en het een investering en het risico waard is. De doelgroep moet ook goed bereikbaar zijn. Als het niet haalbaar is om (bijvoorbeeld via de media) de aandacht van de doelgroep te trekken of als deze zich niet in de buurt van jouw bedrijfslocatie bevindt, is jouw onderneming al bijna tot mislukken gedoemd. 

Kenmerken

Om uit te vinden hoe jouw doelgroep eruit ziet, kun je beginnen met het samenstellen van een lijst, waarin je zoveel mogelijk kenmerken van jouw beoogde klanten omschrijft. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan kenmerken als leeftijd, geslacht, woonplaats, opleidingsniveau, en favoriete vrijetijdsbestedingen. Richt jij je straks puur op de zakelijke markt (b2b)? Dan is het de moeite waard om ook zaken als bedrijfsomvang, branche, type onderneming en de vestigingsplaats in kaart te brengen. 

Deelmarktmatrix

Marketeers hanteren vaak een zogeheten deelmarktmatrix om hun markt te definiëren. OP deze manier wordt de markt in kleine stukjes verdeeld, zodat zij vervolgens de doelgroep vrij specifiek kunnen bepalen. Met behulp van de deelmatrix kun jij als startende ondernemer dus ook vrij nauwkeurig bepalen op welke groep jij je in eerste instantie het best kunt richten.

Marktonderzoek

In veel gevallen is het ook raadzaam om - voordat je daadwerkelijk start - een marktonderzoekuit te voeren. Deze taak kun je natuurlijk uitbesteden aan een professioneel bureau, maar dat kan aardig in de kosten lopen. Je kunt in de aanloop naar de start van jouw onderneming natuurlijk ook zelf marktonderzoek doen. Dat is vaak op een kleinere schaal dan wanneer een marktonderzoekbureau het voor je zou doen, maar misschien wel des te effectiever. je spreekt zo zelf met jouw beoogde klanten en hoort precies waar zij wel en geen behoefte aan hebben. En nog een belangrijk voordeel: je bent al een beetje bekend bij jouw doelgroep als je begint.

Sympathie

Veel mensen vinden het bovendien sympathiek als jij je kwetsbaar durft op te stellen en gewoonweg komt vragen of jouw businessidee kans van slagen maakt in hun beleving. En je weet misschien al dat zakendoen voor een groot deel drijft op sympathie en gunnen.

Gepubliceerd op:
19-03-2014

Wat vind je van dit artikel?

x6
x3

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.