Personeel aannemen

De 3 elementen van een goede pitch

Bij een zakelijke kennismaking is de eerste indruk essentieel. Jouw zogenoemde elevator pitch is een korte samenvatting van wat jij als ondernemer te bieden heeft. Een potentiële klant of opdrachtgever kun je ook zomaar op straat of in de lift tegenkomen. Het is daarom belangrijk om altijd een pitch in je hoofd te hebben.

Een pitch is een praatje van maximaal drie minuten, waarin je kort en bondig vertelt waar jij en jouw bedrijf voor staan. Wie ben jij, wat doe je en waarom moet een klant of opdrachtgever voor jou kiezen? In principe bestaat een goede pitch uit drie hoofonderdelen:

1. De introductie

De pitch is qua inhoud afhankelijk van jouw publiek: aan een potentiële klant vertel je iets anders dan aan een nieuwe partner of opdrachtgever. Voor ieder van hen geldt wel dat je één opening kunt gebruiken, die vrijwel standaard in te vullen is, namelijk: "Ik ben [naam] van [naam bedrijf].

Wij zijn/Ik ben een [soort bedrijf] dat [product/dienst] levert, met het voordeel dat [voordelen]. Hierdoor werkt ons systeem beter dan [belangrijkste concurrent of concurrentgroep]." Hiermee geef je de luisteraar direct een overzicht van wie je bent, wat je levert en waarom ze meer van je zouden moeten willen weten.

2. Het vervolg

Wanneer je eenmaal hebt verteld wie je bent, zal al snel duidelijk zijn of de gesprekspartner geïnteresseerd is in jouw verhaal. Als dit niet zo is, praat dan ook niet door en informeer naar de ander. Is de luisteraar wel geïnteresseerd? Vul dan jouw verhaal aan met:

  • Jouw kijk op wat mist in de markt
  • De voordelen van jouw oplossing
  • Wie je bent en wat je kunt leveren

3. De afsluiting

Eindig jouw verhaal altijd met een vraag om het gesprek gaande te houden: informeer naar de luisteraar ("Wat doe jij?") of - als deze direct weg moet - overhandig dan jouw visitekaartje in het geval er serieuze interesse lijkt te zijn. Als de gesprekspartner zelf doorvraagt, kun je daar natuurlijk op antwoorden. Zorg wel dat er van jouw kant ook voldoende interesse is voor degene met wie je praat.

11 andere tips voor een sterke pitch

  1. Vertel niet meer dan nodig is, maar ook geen woord minder
  2. Gebruik niet meer dan driehonderd woorden
  3. Spreek in begrijpelijke taal. Vermijd in ieder geval vakjargon en afkortingen
  4. Vermijd twijfelwoorden (misschien, wellicht, eventueel etc.). Dit zwakt jouw pitch af
  5. Gebruik geen zinnen van meer dan tien woorden
  6. Wees beleefd
  7. Zorg dat je (positief) opvalt, dan blijft jouw naam meer hangen
  8. Wees enthousiast en sprankelend. Niets is vervelender dan het aanhoren van een saai en ingestudeerd standaardverhaal
  9. Spits de pitch toe op wat je kunt bieden
  10. Wees altijd eerlijk: schep geen verwachtingen die je niet kunt waarmaken
  11. Een goede pitch eindigt met het vragen naar het verhaal van de ander. Zo toon je ook interesse in de gesprekspartner

Bijgewerkt op: 06-10-2014

Wat vind je van dit artikel?

x8
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Ondernemen kun je leren, wordt wel eens gezegd. Hoewel ook hier oefening zeker kunst baart, helpt het wel als je over bepaalde karaktereigenschappen beschikt die het leven van een ondernemer makkelijker kunnen maken.

Zzp
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?
Beschik jij over waardevolle ondernemerskwaliteiten?

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.917 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.