Checklist - Klanten vinden

Dit is een doe-artikel uit de gratis tool voor starters: de Startversterker. Sla inzichten op, vink lijstjes af en test jezelf.

Naar de Startversterker

De juiste doelgroep bepalen doe je zo

Wie zit echt op jouw product op oplossing te wachten? En wie kan en wil er ook genoeg voor betalen? En mik je niet op een te grote of juist kleine groep? Gebruik deze checklist om jouw doelgroep te bepalen. 

#1 Durf te specificeren

Stel dat jouw bedrijf kantoormeubilair maakt en verkoopt. Dan moet je eerst inzichtelijk maken voor wie je deze producten maakt. Zijn dat kleine ondernemers en particulieren die een (thuis)kantoor op maat willen inrichten? Of zijn het grote bedrijven die een order van vijftig identieke bureaus plaatsen?

De vervolgvraag is of je de capaciteit hebt om grote bedrijven van dienst te zijn. Een bekende valkuil voor startende ondernemers is dat zij het liefst iedereen van hun producten willen voorzien. Beter is om te specificeren.

Met andere woorden: durf te kiezen. Een onderneming heeft meer kans van slagen als je je op (enkele) specifieke doelgroep(en) richt.

Check

Ik heb mijn doelgroep gespecificeerd
Ik mik niet te laag. Lees ook: 5 x beter: upgrade je doelgroep

#2 Segmenteer de markt

Het bepalen van de doelgroep wordt ook wel het segmenteren van de markt genoemd, omdat je de markt opdeelt in herkenbare groepen.

  • Mannen of vrouwen?
  • Ouderen of jongeren?
  • Carrièremakers of op veilig spelende middenklassers?
  • Inwoners van alleen de provincie Utrecht of het hele land?

Segmenteren is een belangrijk deel van het marketingplan. Je kunt daarbij denken aan opleiding, woonplaats, geloof en sociaal-economische achtergrond.

De doelgroep moet wel groot genoeg zijn om de investering in de ontwikkeling van een product of dienst te kunnen terugverdienen. Denk ook aan verdienmodellen die passen bij het segment. 

Check

Ik weet op welke segmenten ik me ga richten

#3 Maak een klantenanalyse

Je kunt het inzicht in de doelgroep verder vergroten door de klanten in kaart te brengen via het opstellen van een klantenanalyse.

Het voornaamste doel hierbij is om te ontdekken wie jouw potentiële klanten zijn en hoe je hen kunt bereiken.

Probeer in deze analyse in ieder geval de volgende vragen te beantwoorden:

  • Wat zijn de algemene kenmerken van mijn doelgroep(en)?
  • Wie zijn mijn potentiële klanten en welke behoeften hebben ze?
  • Hoe waarderen bestaande klanten mijn product en de daarbij horende service?
  • En hoe trouw zijn klanten aan mijn product?

Check

Ik heb minimaal 6 echte gesprekken gevoerd met (potentiële) klanten 
Ik ken de cijfers en trends in mijn branche 

#4 Voer een marktonderzoek uit

Het opstellen van een marketingplan en het uitvoeren van een marktonderzoek zijn onmisbare schakels bij het bepalen van de doelgroep. Een marktonderzoek kun je zo groot en uitgebreid maken als je zelf wilt.

Het belangrijkste is: probeer je klanten te leren kennen en pas daar je strategie op aan. Een professionele marketeer of een bureau kan je daar natuurlijk bij helpen. Je zou die investering natuurlijk terug moeten verdienen.

Zelfs als je dit onderdeel kan en wil uitbesteden, is het belangrijk dat je als startende ondernemer de basics echt goed weet. Ken je je klanten goed? Stem je je strategie daar wel echt op af? Als startende ondernemer leveren dit soort analyses je veel waardevolle inzichten op. 

Ik heb een marketingplan

#5 Persona ontwikkelen

Werk een paar persona uit, die je bij al je beslissingen in je achterhoofd houdt. Persona zijn profielen van mensen uit je doelgroep. Verzin namen, leeftijden, hobbies, interesses, koopgedrag, problemen en wensen. Hoe leven ze, wat doen ze? Houd deze persona altijd bij de hand. Voor deze mensen doe je alles en bij alles wat je maakt en doet denk je aan ze. Wat zouden zij ervan vinden?

Tip: check de uitgewerkte persona bij een paar klanten: herkennen ze zich hierin?

Ik heb persona ontwikkeld

Bijgewerkt op: 14-08-2019

Startversterker

Topklanten

Meer Startversterker

Wat vind je van dit artikel?

x60
x12

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

elevator pitch home
elevator pitch home

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.490 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.