Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers

Bijgewerkt op 25 januari 2022
6 min  leestijd
10.366
Image
Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers

Acquisitie of sales: hoe pak je dit aan als startende zzp'er? Hoe kom je aan freelance-opdrachten? Wat zijn de off- en online mogelijkheden? Wat werkt voor jou het best? Lees de 9 tips! 

9 tips om je eerste opdrachten te scoren als zzp'er, zoals deze:

  1. Vanaf dag 1: relatiemanagement
  2. Hoe houd je een killer elevator pitch?
  3. SEO-site: vinden opdrachtgevers jouw website?
  4. Freelance opdrachten door adverteren (ook SEA)

1. De eerste freelance opdrachten via je netwerk

Je directe netwerk is een fijne, veilige eerste plek om te zoeken naar freelance opdrachten. Je doet misschien eerst een klusje voor de buurman of je tante.

Maar: zo'n ons-kent-ons-opdracht zet je waarschijnlijk nog niet trots in je portfolio. Ga dus ook snel op zoek naar een klant waarmee je echt laat zien dat jij een professional bent.

Launching customer

Bij start-ups gaat het vaak over de term launching customer. Dit is niet je eerste klant, maar wel de klant die jou op de kaart zet als bedrijf. 

Het is een klant die niet alleen jouw product of dienst afneemt, maar bijvoorbeeld ook zijn kennis en netwerk met je deelt. Iemand die fan en ambassadeur wordt van je merk. Dit is vrijwel altijd iemand die je al kent, bijvoorbeeld een ex-werkgever.

TipDenk bij je eerste sales-activiteiten steeds wie jouw ideale 'launching customer' zou zijn en richt je daarop. 

2. Bezoek netwerkbijeenkomsten 

Bezoek netwerkbijeenkomsten bij jou in de regio, of woon startersavonden en workshops bij. Kijk bijvoorbeeld in ons agenda-overzicht voor actuele events. 

Natuurlijk is het goed om daarbij ook buiten je comfort zone te treden. Stap ook op iemand af waarvan je weet dat die alleen maar kritische vragen stelt.

Maar: kies vooral voor events waar je kans om te shinen groot is. Bijvoorbeeld omdat daar mensen zijn en spreken die jouw inspireren. Het is dan veel gemakkelijker om tijdens de borrel enthousiast je kennis en kunde te delen.

3. Vanaf dag 1: relatiemanagement

Nieuwe mensen ontmoeten is goed en belangrijk, maar je bestaande netwerk is minstens zo belangrijk om nieuwe opdrachten binnen te halen. In veel beroepen of branches krijgen de meeste freelancers opdrachten via via.

De start van je bedrijf is dus ook hét moment om oude contacten aan te halen en bijvoorbeeld een leuk cadeautje te sturen.

Service aanbieden

Focus vanaf dag één op service, gemak en het opbouwen van een goede relatie. Neem bijvoorbeeld een paar maanden na de opdracht even contact op om te vragen hoe het gaat.

Zorg bij elk contactmomentje dat je iets te bieden hebt. Stuur niet alleen wat je allemaal kan, wilt en doet, maar ook gewoon even dat linkje of filmpje dat zeker interessant is voor je relatie.  

Enthousiaste ex-werkgevers, -collega's en opdrachtgevers huren je misschien (nog eens) in of ze bevelen je aan (liefst natuurlijk ook online met reviews en recommendations, zie 6). 

Pro-tip!Besteed vanaf dag één veel aandacht aan je sales. Wie alleen maar op kantoor blijft zitten, bereikt weinig. Naar buiten gaan dus.

4. Flexplekken

Maak gebruik van flexwerkplekken, zodat je andere ondernemers ontmoet. Je kunt hier netwerken, sparren over een opdracht én het kan extra werk opleveren. Doordat je collega’s uit gemeenschappelijke vakgebieden ontmoet, vloeien hier regelmatig samenwerkingen uit voort.

Voorbeeld ondernemingsplan zzp

Hulp nodig bij je ondernemingsplan?

Deze gratis voorbeelden van de Rabobank helpen jou met het maken van een goede start.

Download gratis voorbeeld

5. Elevator pitch

Wie netwerkt, moet zich goed kunnen presenteren en in kernachtige bewoordingen zijn bedrijf kunnen omschrijven.

Heb jij al een killer elevator pitch? Je kan in een paar zinnen de interesse wekken van een investeerder. Natuurlijk zorg je dat je naast dat snelle verhaal ook een kneiterstrak ondernemingsplan hebt voor als hij of zij meer wil weten. 

6. Social media

Als startende ondernemer kun je verschillende social media-kanalen gebruiken om jouw product of dienst in de markt te zetten. Denk aan Instagram, Twitter en Facebook. Het belangrijkste kanaal voor starters is LinkedIn, waar je direct contact kunt maken met potentiële klanten en opdrachtgevers.

Inspiratie nodig?

LinkedIn

LinkedIn is je virtuele netwerkplatform. Naast je persoonlijke profiel, kun je een bedrijfspagina aanmaken. Klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen hier jouw profiel bekijken.

Grote bedrijven tonen voornamelijk vacatures of nieuwe producten, maar als freelancer kun je hier laten zien met welke klussen je bezig bent. Zo kun je bloggen of voorbeelden uploaden in je portfolio. Vraag ook actief om een aanbeveling ofwel recommendation als je een klus goed hebt afgerond.

Vindbaar in Google

Een openbare LinkedIn-pagina verschijnt in de zoekmachines en je daardoor sneller vindbaar wordt op Google.

Je kunt je aanmelden bij groepen in jouw branche of netwerk, zodat je ook daar netwerkt met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals.

Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Let op: deel altijd relevante content. Alleen 'zenden' werkt niet.  

Pro-tip!Denk niet: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Je wordt zichtbaar doordat je jouw mening laat horen en dingen zegt die anderen niet durven te zeggen.

7. SEO-site: vinden opdrachtgevers jouw website?

Zorg voor een goede goede, SEO-proof website. Je hoeft daarvoor niet direct een online marketeer of andere specialist in te huren. 

Als je zelf een site maakt met Wordpress of SquareSpace, dan is die al zo ingericht dat Google hem goed indexeert en je teksten vindbaar zijn.

Vervolgens zorg jij voor goede content met concrete koppen met relevante zoektermen. Lees meer tips voor een SEO-site.  

Gratis PDF: uurtarief berekenen

Welk uurtarief is gangbaar in jouw branche? En hoe weet je nou of jij straks niet per ongeluk teveel (of te weinig) rekent? Download hier een gratis whitepaper en ontvang onze tips gratis in je mailbox.

Download gratis PDF

8. Freelance opdrachten via bureaus

Er zijn in vrijwel elke branche bemiddelingsbureaus en brokers die de schakel zijn tussen jou en je klant. Zeker in het begin kan het fijn zijn om hun netwerk ook te benutten.

Intake

Vaak is de intake al heel leerzaam, omdat je meteen merkt waar zij enthousiast van worden. En: op welke punten je nog niet zo sterk overkomt. Schrijf je in bij bureaus in jouw branche. Of zoek uit waar jouw droomklant naar freelancers zoekt. Op inhuurkaart.nl zie je welke bureaus voor welke opdrachtgevers werken (vooral in de publieke sector).

Websites met opdrachten

Naast werving- en selectiebureaus zijn er natuurlijk ook sites vol opdrachten voor freelancers, zoals werkspot.nl, hoofdkraan.nl, freelance.nl en freelancer.nl. Hier is het aanbod van freelancers vaak (heel) groot en de tarieven laag, maar het zijn wel prima plaatsen om je te oriënteren.  

9. Freelance opdrachten door adverteren (ook SEA)

Je kunt natuurlijk ook investeren in advertenties, bijvoorbeeld betaald via Google. Dit heet SEA (search engine advertising). Of je koopt advertentieruimte in printuitingen, van de wijkfolder tot een vakblad

Free publicity

Free publicity is als startende freelancer natuurlijk nog interessanter. Je betaalt niets, maar zorgt dat jouw verhaal zo interessant is dat een influencer of journalist er niet omheen kan.

Denk aan een goede tweet, Insta-post of blog die overal gedeeld wordt. Of in print: een interview en foto in de buurtkrant of het huis-aan-huisblad. 

Persbericht

Lokale kranten zitten vaak te springen om kopij en je kunt in deze gevallen gewoon de redactie benaderen voor een interview. Of je stuurt een mooi persbericht.

Free publicity krijg je alleen als je echt nieuws of tips hebt waar de lezer (en journalist) iets aan heeft. Een te reclamisch persbericht gaat rechtstreeks in de virtuele prullenbak.  

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

Lees ook

Freelancer worden: zo doe je dat
Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat
Zo vind je het gat in de markt
De juiste doelgroep bepalen doe je zo

Meer over uurtarief

Meer over uurtarief