Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers

Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers

Hoe kom je als startende ondernemer aan freelance opdrachten? Allereerst: acquisitie plegen hoort bij freelancen. Klussen en opdrachtgevers komen meestal niet vanzelf jouw kant op. In dit artikel leggen we uit waarom acquisitie en netwerken zo belangrijk is, hoe je dit als starter goed aanpakt en wat de mogelijkheden zijn, zowel offline als online.

Vind freelance opdrachten via je netwerk

Als startende ondernemer is het belangrijk dat je in contact komt met potentiële klanten en opdrachtgevers. Maar waar vind je ze? Een van de manieren is door te netwerken. Dit kan zowel fysiek als online.

Bezoek daarom bijeenkomsten bij jou in de regio, of woon startersavonden en workshops bij. Kijk bijvoorbeeld in ons agenda-overzicht voor actuele events.  

Je ontmoet hier altijd een aantal interessante mensen; dit kunnen collega’s zijn met wie je ervaringen kunt delen, maar ook potentiële opdrachtgevers met wie je gegevens kunt uitwisselen. 

Bestaande netwerk onderhouden
Staar je echter niet blind op het ontmoeten van nieuwe mensen. Je bestaande netwerk is minstens zo belangrijk om nieuwe opdrachten binnen te halen. In veel beroepen of branches krijgen de meeste freelancers opdrachten ‘via via’. Oftewel: via een aanbeveling van een collega of opdrachtgever. 

Denk hierbij aan een ZZP'er die een keuken plaatst bij een particulier. Deze klant vertelt op een verjaardag enthousiast over zijn ervaringen met de ZZP'er. Iemand anders op het verjaardagsfeest heeft net een slechte ervaring met een klusjesman achter de rug en zoekt een betrouwbaar iemand om zijn badkamer op te knappen. Driemaal raden wie er snel een telefoontje kan verwachten. 

En zo gaat dit bij veel beroepen. Een redactiebureau dat op korte termijn een tekstschrijver nodig heeft, zal in de meeste gevallen eerst bij zijn medewerkers navragen of ze nog een goede freelance journalist kennen die per direct inzetbaar is.

Of ze benaderen een freelancer uit hun eigen netwerk, iemand met wie ze bijvoorbeeld in het verleden hebben samengewerkt. 

Je bestaande netwerk onderhouden is voor ondernemers dan ook erg belangrijk. Een goede manier om dit te doen, is door enkele maanden na de opdracht opnieuw contact op te nemen en te vragen hoe het nu gaat en of de klant nog steeds tevreden is over het geleverde werk. Zo loop je wellicht weer tegen nieuwe businesskansen aan.

'Ik had aanvankelijk het idee dat de klanten min of meer vanzelf naar me toe zouden komen. Nou, niet dus.'

Flexplekken
Maak verder gebruik van flexwerkplekken, voor zover dat van toepassing is op jouw beroep. Naast dat het fijn kan zijn om niet altijd alleen thuis te werken, ontmoet je op deze externe werkplekken vaak collega's uit jouw branche. Je kunt hier netwerken, sparren over een opdracht én het kan extra werk opleveren. Doordat je collega’s uit gemeenschappelijke vakgebieden ontmoet, vloeien hier regelmatig samenwerkingen uit voort.

Elevator pitch
Wie netwerkt, moet zich goed kunnen presenteren en in kernachtige bewoordingen zijn bedrijf kunnen omschrijven. Maak daarom op netwerkbijeenkomsten gebruik van een elevator pitch. Dit is een kort en duidelijke presentatie van jouw bedrijf, plan en diensten, die ongeveer een minuut duurt. Omdat je tijdens zo'n netwerkevent vaak meerdere mensen spreekt, is het prettig als je beschikt over een concreet verhaal. 

Dit kan een kort gesprek met een investeerder zijn om hem over te halen om te investeren in jouw startup, maar ook om de interesse van een klant of opdrachtgever te wekken. Wissel visitekaartjes uit, voeg deze prospect toe op LinkedIn (zie hieronder) of gebruik het gesprek als lead om na te bellen. 

Tip van Steinar Henskes (Bird Control Group)
“Besteed vanaf dag één veel aandacht aan je sales. Ik had aanvankelijk het idee dat de klanten min of meer vanzelf naar me toe zouden komen. Nou, niet dus. Wie alleen maar op kantoor blijft zitten, bereikt weinig. Naar buiten gaan dus. En vind je dat eng? Dan moet je heel snel iemand vinden die dat wél doet.”

Vind freelance opdrachten via social media

Als startende ondernemer kun je verschillende social media-kanalen gebruiken om jouw product of dienst in de markt te zetten. Denk aan Twitter en Facebook waarmee je korte berichten over jouw bedrijf kunt delen en naamsbekendheid kunt opbouwen. Het belangrijkste kanaal voor starters is LinkedIn, waar je direct contact kunt maken met potentiële klanten en opdrachtgevers. 

'Laat je mening horen. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional.'

LinkedIn
LinkedIn is eigenlijk een groot virtueel netwerkplatform. Naast je persoonlijke profiel, kun je als ondernemer ook een bedrijfspagina aanmaken. Klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen hier jouw profiel bekijken.

Grote bedrijven tonen voornamelijk vacatures of nieuwe producten, maar voor startende ondernemers is dit de ideale plek om de ontwikkeling van hun bedrijf te laten zien. 

Daarnaast kun je nieuwtjes of kennis delen. Het voordeel van een openbaar LinkedIn-profiel is dat deze pagina ook verschijnt in de zoekmachines en je daardoor sneller vindbaar wordt op Google. Meld je verder aan bij verschillende groepen.

Hierin netwerk je met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals. Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. 
Meer weten? Lees dan dit artikel: 8 relevante social media-kanalen voor starters

Tip van Janneke van Heugten (Vaker In De Media)
“Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Je wordt zichtbaar doordat je jouw mening laat horen en dingen zegt die anderen niet durven te zeggen. Veel ondernemers zijn bang voor discussie, maar laat je mening horen. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional.”

Vind freelance opdrachten via jouw zakelijke website

In dit digitale tijdperk zoeken bedrijven steeds vaker online naar geschikte opdrachtnemers en/of aanbieders van bepaalde diensten of producten. 

Je moet je dus niet alleen offline goed presenteren, maar ook online.

Dat begint met een degelijke profielfoto op je social media-accounts (zie hierboven), maar als startende ondernemer is het ook verstandig een professionele zakelijke website te (laten) maken.

Je wilt namelijk gevonden worden op internet en dan is het verstandig om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen.

In de meeste branches zijn er immers honderden concurrenten die dezelfde diensten aanbieden. Denk aan consultants, bouwvakkers, journalisten of ict'ers. Dan is het prettig als je met jouw website bovenaan Google verschijnt, wanneer opdrachtgevers een consultant zoeken. 

Daarnaast is de website jouw online visitekaartje. Houd daarom de site altijd actueel, omdat het jouw bedrijf representeert.

Als iemand een (fysiek) visitekaartje aan je geeft waar verouderde gegevens op staan en diegene er met een pen een nieuw e-mailadres opschrijft, komt dit amateuristisch over. Dat geldt dus ook voor jouw zakelijke website.

Klanten haken af als ze je niet kunnen bereiken of als ze zien dat de site al een jaar niet geüpdatet is.


Tip! Gratis PDF: uurtarief berekenen

Welk uurtarief is gangbaar in jouw branche? En hoe weet je nou of jij straks niet per ongeluk teveel (of te weinig) rekent? Download hier een gratis whitepaper en ontvang onze tips gratis in je mailbox.

Download gratis PDF


Kom aan freelance opdrachten via advertenties

Een andere manier om gevonden te worden is door advertenties te plaatsen. Je kunt in de plaatselijke krant of wijkfolder vaak goedkoop een advertentie zetten.

Nog beter is het om met een interview met foto in de buurtkrant te verschijnen. Je leest hierin regelmatig interviews met startende winkeliers of andere ondernemers.

Lokale kranten zitten te springen om kopij en je kunt in deze gevallen gewoon de redactie benaderen voor een interview. 

Je kunt daarnaast zelf ook advertenties online plaatsen. Denk aan Markplaats, maar ook Werkspot.nl, Hoofdkraan.nl, Freelance.nl en Freelancer.nl zijn populaire websites, waar veel diensten worden aangeboden. Schrijf je verder in bij branchegerichte databases.

Word zichtbaar door te netwerken

De hierboven besproken onderwerpen hebben één gemeenschappelijke deler: het zichtbaar maken van jezelf. Laat jezelf zien, dat is het belangrijkste aspect in de zoektocht naar nieuwe opdrachtgevers. De tips van Janneke van Heugten en Steinar Henskes maken dit ook duidelijk: wie onzichtbaar is, zowel offline als online, wordt niet snel gevonden. 

Lees ook

Freelancer worden: zo doe je dat
Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat
Zo vind je het gat in de markt
De juiste doelgroep bepalen doe je zo
Zo versterk je jouw onderhandelingspositie
Zo maak je een goede eerste indruk

Gepubliceerd op:
07-02-2017

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

elevator pitch home
elevator pitch home

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.