Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers

Freelance opdrachten: zo kom je aan nieuwe opdrachtgevers

Acquisitie of sales: hoe pak je dit aan als startende zzp'er? Hoe kom je aan freelance-opdrachten? Wat zijn de off- en online mogelijkheden? Wat werkt voor jou het best? Lees de 9 tips! 

9 tips om je eerste opdrachten te scoren als zzp'er, zoals deze:

  1. Vanaf dag 1: relatiemanagement
  2. Hoe houd je een killer elevator pitch?
  3. SEO-site: vinden opdrachtgevers jouw website?
  4. Freelance opdrachten door adverteren (ook SEA)

1. De eerste freelance opdrachten via je netwerk

Je directe netwerk is een fijne, veilige eerste plek om te zoeken naar freelance opdrachten. Je doet misschien eerst een klusje voor de buurman of je tante.

Maar: zo'n ons-kent-ons-opdracht zet je waarschijnlijk nog niet trots in je portfolio. Ga dus ook snel op zoek naar een klant waarmee je echt laat zien dat jij een professional bent.

Launching customer

Bij start-ups gaat het vaak over de term launching customer. Dit is niet je eerste klant, maar wel de klant die jou op de kaart zet als bedrijf. 

Het is een klant die niet alleen jouw product of dienst afneemt, maar bijvoorbeeld ook zijn kennis en netwerk met je deelt. Iemand die fan en ambassadeur wordt van je merk. Dit is vrijwel altijd iemand die je al kent, bijvoorbeeld een ex-werkgever.

TipDenk bij je eerste sales-activiteiten steeds wie jouw ideale 'launching customer' zou zijn en richt je daarop. 

2. Bezoek netwerkbijeenkomsten 

Bezoek netwerkbijeenkomsten bij jou in de regio, of woon startersavonden en workshops bij. Kijk bijvoorbeeld in ons agenda-overzicht voor actuele events. 

Natuurlijk is het goed om daarbij ook buiten je comfort zone te treden. Stap ook op iemand af waarvan je weet dat die alleen maar kritische vragen stelt.

Maar: kies vooral voor events waar je kans om te shinen groot is. Bijvoorbeeld omdat daar mensen zijn en spreken die jouw inspireren. Het is dan veel gemakkelijker om tijdens de borrel enthousiast je kennis en kunde te delen.

3. Vanaf dag 1: relatiemanagement

Nieuwe mensen ontmoeten is goed en belangrijk, maar je bestaande netwerk is minstens zo belangrijk om nieuwe opdrachten binnen te halen. In veel beroepen of branches krijgen de meeste freelancers opdrachten via via.

De start van je bedrijf is dus ook hét moment om oude contacten aan te halen en bijvoorbeeld een leuk cadeautje te sturen.

Service aanbieden

Focus vanaf dag één op service, gemak en het opbouwen van een goede relatie. Neem bijvoorbeeld een paar maanden na de opdracht even contact op om te vragen hoe het gaat.

Zorg bij elk contactmomentje dat je iets te bieden hebt. Stuur niet alleen wat je allemaal kan, wilt en doet, maar ook gewoon even dat linkje of filmpje dat zeker interessant is voor je relatie.  

Enthousiaste ex-werkgevers, -collega's en opdrachtgevers huren je misschien (nog eens) in of ze bevelen je aan (liefst natuurlijk ook online met reviews en recommendations, zie 6). 

Pro-tip!Besteed vanaf dag één veel aandacht aan je sales. Wie alleen maar op kantoor blijft zitten, bereikt weinig. Naar buiten gaan dus.

4. Flexplekken

Maak gebruik van flexwerkplekken, zodat je andere ondernemers ontmoet. Je kunt hier netwerken, sparren over een opdracht én het kan extra werk opleveren. Doordat je collega’s uit gemeenschappelijke vakgebieden ontmoet, vloeien hier regelmatig samenwerkingen uit voort.

5. Elevator pitch

Wie netwerkt, moet zich goed kunnen presenteren en in kernachtige bewoordingen zijn bedrijf kunnen omschrijven.

Heb jij al een killer elevator pitch? Je kan in een paar zinnen de interesse wekken van een investeerder. Natuurlijk zorg je dat je naast dat snelle verhaal ook een kneiterstrak ondernemingsplan hebt voor als hij of zij meer wil weten. 

6. Social media

Als startende ondernemer kun je verschillende social media-kanalen gebruiken om jouw product of dienst in de markt te zetten. Denk aan Instagram, Twitter en Facebook. Het belangrijkste kanaal voor starters is LinkedIn, waar je direct contact kunt maken met potentiële klanten en opdrachtgevers.

Inspiratie nodig?

LinkedIn

LinkedIn is je virtuele netwerkplatform. Naast je persoonlijke profiel, kun je een bedrijfspagina aanmaken. Klanten of potentiële nieuwe opdrachtgevers kunnen hier jouw profiel bekijken.

Grote bedrijven tonen voornamelijk vacatures of nieuwe producten, maar als freelancer kun je hier laten zien met welke klussen je bezig bent. Zo kun je bloggen of voorbeelden uploaden in je portfolio. Vraag ook actief om een aanbeveling ofwel recommendation als je een klus goed hebt afgerond.

Vindbaar in Google

Een openbare LinkedIn-pagina verschijnt in de zoekmachines en je daardoor sneller vindbaar wordt op Google.

Je kunt je aanmelden bij groepen in jouw branche of netwerk, zodat je ook daar netwerkt met potentiële klanten of opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals.

Je kunt deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, interessante artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Let op: deel altijd relevante content. Alleen 'zenden' werkt niet.  

Pro-tip!Denk niet: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Je wordt zichtbaar doordat je jouw mening laat horen en dingen zegt die anderen niet durven te zeggen.

7. SEO-site: vinden opdrachtgevers jouw website?

Zorg voor een goede goede, SEO-proof website. Je hoeft daarvoor niet direct een online marketeer of andere specialist in te huren. 

Als je zelf een site maakt met Wordpress of SquareSpace, dan is die al zo ingericht dat Google hem goed indexeert en je teksten vindbaar zijn.

Vervolgens zorg jij voor goede content met concrete koppen met relevante zoektermen. Lees meer tips voor een SEO-site.  

Gratis PDF: uurtarief berekenen

Welk uurtarief is gangbaar in jouw branche? En hoe weet je nou of jij straks niet per ongeluk teveel (of te weinig) rekent? Download hier een gratis whitepaper en ontvang onze tips gratis in je mailbox.

Download gratis PDF

8. Freelance opdrachten via bureaus

Er zijn in vrijwel elke branche bemiddelingsbureaus en brokers die de schakel zijn tussen jou en je klant. Zeker in het begin kan het fijn zijn om hun netwerk ook te benutten.

Intake

Vaak is de intake al heel leerzaam, omdat je meteen merkt waar zij enthousiast van worden. En: op welke punten je nog niet zo sterk overkomt. Schrijf je in bij bureaus in jouw branche. Of zoek uit waar jouw droomklant naar freelancers zoekt. Op inhuurkaart.nl zie je welke bureaus voor welke opdrachtgevers werken (vooral in de publieke sector).

Websites met opdrachten

Naast werving- en selectiebureaus zijn er natuurlijk ook sites vol opdrachten voor freelancers, zoals werkspot.nl, hoofdkraan.nl, freelance.nl en freelancer.nl. Hier is het aanbod van freelancers vaak (heel) groot en de tarieven laag, maar het zijn wel prima plaatsen om je te oriënteren.  

9. Freelance opdrachten door adverteren (ook SEA)

Je kunt natuurlijk ook investeren in advertenties, bijvoorbeeld betaald via Google. Dit heet SEA (search engine advertising). Of je koopt advertentieruimte in printuitingen, van de wijkfolder tot een vakblad

Free publicity

Free publicity is als startende freelancer natuurlijk nog interessanter. Je betaalt niets, maar zorgt dat jouw verhaal zo interessant is dat een influencer of journalist er niet omheen kan.

Denk aan een goede tweet, Insta-post of blog die overal gedeeld wordt. Of in print: een interview en foto in de buurtkrant of het huis-aan-huisblad. 

Persbericht

Lokale kranten zitten vaak te springen om kopij en je kunt in deze gevallen gewoon de redactie benaderen voor een interview. Of je stuurt een mooi persbericht.

Free publicity krijg je alleen als je echt nieuws of tips hebt waar de lezer (en journalist) iets aan heeft. Een te reclamisch persbericht gaat rechtstreeks in de virtuele prullenbak.  

Lees ook

Freelancer worden: zo doe je dat
Klanten vinden als ZZP'er: zo doe je dat
Zo vind je het gat in de markt
De juiste doelgroep bepalen doe je zo

Bijgewerkt op: 10-12-2019

Wat vind je van dit artikel?

x5
x5

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Wat doe jij met de kostbare eerste twintig seconden van je pitch? Kies je voor een cliffhanger in zin 2? Of begin je met een persoonlijke, heel herkenbare irritatie (waar jij natuurlijk dé oplossing voor hebt)? Wij dagen je uit om vier openingen te testen, zodat je straks investeerders en zakenrelaties direct wakker schudt.

Killer elevator pitch
Killer elevator pitch

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 5.044 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.