marieke

Het belang van netwerken en social media

Een waardevol netwerk is nog net geen voorwaarde voor een goede start, maar het helpt natuurlijk wel enorm. Niet alleen jouw vrienden en bekenden willen jou helpen, maar ook kennissen en familieleden van deze vrienden en bekenden kunnen hierbij een rol spelen.

Vertel daarom aan zoveel mogelijk mensen dat je een bedrijf gaat starten en wat je precies gaat doen. Pas er natuurlijk wel voor op dat - als je een echt uniek idee hebt - niet iemand anders er met dat idee vandoor gaat nog voordat je zelf begonnen bent.

Online en offline

Netwerken kun je op verschillende manieren doen. Verenigingen, vriendenclubs, verjaardagen: kortom overal waar mensen bij elkaar komen, kun je een boekje opendoen over jouw (toekomstige) onderneming. Niet alleen fysiek, maar natuurlijk ook online. Via online vriendenplatforms als Facebook kunt je jouw huidige netwerk niet alleen uitbreiden, maar ook iedereen op de hoogte stellen van jouw startersplannen, advies vragen en misschien ook wel mede-starters vinden.

Advertorial ZEZA

Welk risico loop ik?

Ook als starter loop je zakelijk gezien risico, zoals op het gebied van transport, jouw voorraad of een auto van de zaak. Met Interpolis ZekerVanJeZaak dek je in één keer jouw belangrijkste bedrijfsrisico's af.

Lees meer over ZekerVanJeZaak

Haak in op LinkedIn

Tip: kijk ook eens op het professionele netwerkplatofrm LinkedIn. Iedereen die deel uitmaakt van jouw LinkedIn-netwerk, heeft namelijk zelf ook weer een eigen netwerk. Door gericht vragen te stellen aan jouw professionele netwerk, kun je dus op den duur met mensen in contact komen die je nog niet kende, maar die wel van grote betekenis voor jouw ambities kunnen zijn. Zorg wel dat je een actieve LinkedIn-gebruiker wordt (en blijft): alleen zo haal je echt alles eruit wat erin zit. Lees er meer over in het artikel 7 manieren om meer te halen uit LinkedIn.

De kracht van Twitter

Steeds meer mensen, onder wie startende ondernemers, ontdekken de voordelen van Twitter. Op dit bekende social media-platform plaatsen gebruikers berichtjes van maximaal 140 karakters, waarin zij vertellen wat ze doen of wat hen bezighoudt. Twitter is dus erg interactief, dus via dit platform kun je in contact komen met jouw klanten en indien nodig reageren op andermans berichtjes (Tweets). Als je jouw volgers zover krijgt om een bericht van jou te kopiëren (retweeten), kan deze post zich als een olievlek over Twitter verspreiden. Wie de werking van zakelijk twitteren eenmaal onder de knie heeft, zal zien dat voor een starter ook hier veel meer uit te halen is. Lees er alles over in het artikel 6 simpele Twitter-tips voor meer retweets.

Meer weten? Lees dan ook het artikel Starten met social media doe je zo.

Gepubliceerd op:
19-03-2014

Wat vind je van dit artikel?

x3
x2

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.455 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.