marieke

Klanten voelen 'liefde' voor winkel

Klanten ontwikkelen warme gevoelens, soms zelfs 'echte liefde' voor het bedrijf of de winkel waar ze vaste klant zijn. Ze ervaren intimiteit en geborgenheid in deze relatie, twee van de drie factoren die volgens de psychologie ook bepalend zijn voor een liefdesrelatie tussen partners. Bedrijven die aan klantenbinding doen, zouden hiermee rekening moeten houden.

Marnix Bügel van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) promoveert op een onderzoek naar de toepasbaarheid van psychologische theorieën op relatiemarketing.Volgens hem is er één groot verschil tussen een liefdesrelatie en een relatie van een bedrijf met zijn klanten: In een persoonlijke relatie streven mensen gelijkheid na, terwijl dat bij een consumentenp-bedrijfsrelatie juist niet zo is. Daar gaan klanten immers bewust op zoek naar een superieure partner.

Volgens Bügel kunnen bedrijven hun voordeel doen met de conclusies uit zijn proefschrift. Bedrijven moeten er bijvoorbeeld rekening mee houden dat de klant, als hij eenmaal is binnen gehaald, veel vragen heeft over de nieuwe 'partner'. Door juist dan aandacht te besteden aan de klant, wordt gewerkt aan een stabiele klantrelatie. Wie een klant wil weghalen bij de concurrent, moet niet alleen een minstens zo goed product aanbieden, maar ervoor zorgen dat de overstap gemakkelijk wordt gemaakt en vervolgens ook investeren in de relatie.

 

Gepubliceerd op:
27-05-2010

Wat vind je van dit artikel?

x0
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 6.072 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.