Prijsstrategie: hoe bepaal jij je tarief?

Bijgewerkt op 28 november 2018
3 min  leestijd
6.370
Prijsstrategie

Hoe bepaal je de prijs van je product of dienst als je net gestart bent als ondernemer? Je kunt kijken naar je concurrentie, je kosten of juist naar wat je potentiële klant wil. Wist je ook dat er slimme manieren zijn om je prijs te verhogen?

Eindelijk is het zover, je product is helemaal klaar om de markt mee te bestormen. Nu is de vraag: hoeveel mag mijn product (of dienst) kosten? Het bepalen van een prijs voor je product is leuk, maar ook best lastig. Of je nu in een fysieke winkel verkoopt of juist in een webshop, een prijsstrategie is onmisbaar.

Soorten prijsstrategie

Er zijn verschillende soorten prijsstrategiën, in dit lijstje vind je de meest voorkomende terug. Bepaal zelf welke strategie het meest geschikt is voor jouw product.

Afroomprijsstrategie:
Bij deze strategie zet je de prijs van je product direct zo hoog mogelijk in. Zo verdien je snel de gemaakte kosten terug.

Concurrentie gerelateerd/follow-the-leader
Je kijkt naar je concurrenten en neemt een vergelijkbare prijs. Het is slim om hiervoor een concurrentieanalyse te doen. Bij de follow-the-leader strategie, neem je dezelfde prijs als de marktleider.

Discount pricing:
Deze strategie is vergelijkbaar met de manier hierboven. Je gaat bij discount pricing net onder de prijs van je concurrenten zitten.

Dumping:
Deze strategie heeft niet voor niets een negatieve bijklank. Bij dumping breng je producten voor een veel te lage prijs op de markt.

Eindprijs-min strategie:
Hier bepaal je eerst de prijs die je klant wil betalen voor je product door middel van marktonderzoek. Vervolgens trek je hier de marge van de tussenhandel af. 

Kostprijsplus strategie:
Bij deze strategie ga je uit van de inkoopprijs en doe je hier een vast percentage opslag bovenop.

Penetratie pricing/stay-out pricing:
Deze strategiën hebben overlap met dumping. Je zet je prijs zo laag mogelijk in. Bij penetratie pricing is het doel om zo snel mogelijk de markt te veroveren. Bij stay-out pricing houd je je prijs zo laag dat nieuwkomers op de markt geen kans krijgen.

Premium pricing:
Premium pricing gaat uit van het principe dat dure producten als waardevoller worden gezien. Je gaat dus net iets boven de marktprijs zitten.

Price lining:
Hier trek je één lijn voor al je producten. Alles krijgt zo dezelfde prijs.

Rabo OmniKassa

Zo werkt Rabo Smart Pay

Al je betaaloplossingen in één keer geregeld met Rabo Smart Pay. Flexibel, overzichtelijk en snel.

Meer weten?

 

Prijs verhogen

Als je eenmaal een prijsstrategie hebt gekozen, betekent dit niet dat de prijs van je product voor altijd vastligt. Integendeel! Er zijn veel momenten waarop je er goed aan doet eens kritisch te kijken naar je kostprijs.

Merk je dat je product als warme broodjes over de toonbank vliegt? Dan kun je experimenteren met een iets hogere prijs. Een euro meer per product levert je op jaarbasis misschien wel een leuke vakantie op.

Als je de prijs in kleine stapjes verhoogt, blijft een prijsstijging vaak onopgemerkt.

Een vrij saaie aanleiding, maar daarom niet minder belangrijk: de inflatie. Veel ondernemers kiezen ervoor om hun prijs aan te passen aan de inflatie. Consumenten krijgen overal te maken met aanpassingen aan de inflatie, ze zullen niet raar opkijken als jij iets meer vraagt.

Je kunt ook een slim trucje gebruiken om je klanten een prijsverhoging sneller te laten accepteren.  Als ze iets meer waar voor hun geld krijgen, is een hogere prijs gerechtvaardigd. Zeg nou zelf, jij wilt toch ook graag een extraatje krijgen voor een minimale prijsverhoging?

Upscaling

Wist je dat je al vanaf de start van je bedrijf bezig kunt gaan met groei? Natuurlijk kun je het laten bij één product, maar hoe mooi zou het zijn om een groter bedrijf te laten groeien. Zet dan vanaf het begin in op de schaalbaarheid van je bedrijf. Met de checklist schaalbaarheid ben je zo op weg.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

Meer over klanten en acquisitie

Meer over klanten en acquisitie
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? Download gratis de voorbeeld ondernemingsplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Zo ga jij sterker van start!

Sluiten