marieke

Starten met sales in 5 stappen

Als u een goede start wilt maken als startende ondernemer, is het niet alleen verstandig om een concreet business- en marketingplan te schrijven en belangrijke ondernemersrisico's af te dekken, maar ook om al vroeg na te denken over waar en hoe u nieuwe klanten of opdrachtgevers gaat vinden. In dit artikel vindt u een aantal tips om klanten en opdrachtgevers en doelgroep te overtuigen van uw kwaliteiten: starten met sales in 5 stappen.

1. Bepaal uw doelgroep

Het bepalen van de juiste doelgroep is essentieel bij het starten van een eigen bedrijf. U moet straks een goed idee hebben over voor wie u uw product maakt of aan wie u een bepaalde dienst aanbiedt. Stel: uw bedrijf verkoopt kopieerapparaten, printers en scanners. Dan moet u proberen te maken voor wie u deze apparaten in eerste instantie maakt. Zijn dat lokale MKB-ondernemers? Grootzakelijke kantoren? Of juist scholen en gemeentehuizen? Een veel gemaakte fout door startende ondernemers is dat zij het liefst 'de hele wereld' zouden willen bedienen. Uw onderneming heeft echter meer kans van slagen als u zich primair op een paar specifieke doelgroepen richt.

Maar hoe vindt u de juiste doelgroep? Het opstellen van een marketingplan en het uitvoeren van een markonderzoek kan u hierbij helpen. Probeer in ieder zo nauwkeurig mogelijk uit te zoeken of er wel voldoende vraag is naar uw producten of diensten en wat de belangrijkste behoeften zijn van deze doelgroep. Op deze manier zult u sneller een betere afweging maken wat betreft de kostprijs of uurtarief en hoe specifiek de doelgroep is waarop u zich wilt gaan richten. Kijk voor meer informatie ook eens bij Verkoop - Hoe kom ik aan klanten?

2. Bouw aan een actief en waardevol netwerk

Bent u al een tijdje op weg en heeft u via uw bestaande netwerk diverse opdrachten binnengehaald en uitgevoerd? Vergeet dan tijdens het plegen van acquisitie ook niet om het contact met uw voormalige opdrachtgever(s) te onderhouden. Acquisitie geldt namelijk doorgaans niet alleen voor het werven van nieuwe klanten, maar juist ook voor het behouden van uw netwerk.

Klanten waaraan u al eerder producten of diensten heeft geleverd, zijn op de hoogte van uw specialiteiten en talenten; was een opdrachtgever te spreken over uw werkzaamheden? Dan is de kans aanwezig dat u in de toekomst door diezelfde klant nieuwe klussen aangeboden krijgt. Houd dit contact dus bewust warm, bijvoorbeeld door uw netwerk zo nu en dan van updates te voorzien. Bent u ZZP'er? Dan kan het ook nooit kwaad om - indien relevant - een berichtje rond te sturen naar voormalige opdrachtgever(s), waarin u aangeeft per wanneer u (weer) beschikbaar bent voor eventuele vervolgopdrachten.

3. Maak van acquisitie een dagtaak

Bij de meeste startende ondernemers staat het plegen van acquisitie, bijvoorbeeld door middel van cold calling, niet bovenaan het lijstje van hun favoriete werkzaamheden. Maar acquisitie is juist voor starters heel belangrijk. Het goede nieuws is dat u zich kunt bekwamen in acquisitie door het veel te doen. Naarmate u vaker potentiële klanten per telefoon of online benadert, zult u merken dat dit proces u langzaam maar zeker steeds makkelijker afgaat.

Een goede stok achter de deur in het begin is om in uw agenda vaste tijden en doelen in te plannen voor het plegen van acquisitie. Denk aan één uur per dag dat u geheel besteedt aan activiteiten op het gebied van acquisitie. Of dat u zichzelf ten doel stelt dat u wekelijks minimaal tien nieuwe prospects benadert. Hoe strikter u zichzelf aan deze afspraken houdt, des te groter de kans op een groter netwerk en aanwas van nieuwe opdrachten.

4. Zorg voor een mooi online visitekaartje

Uw zakelijke website is tegenwoordig het eerste wat potentiële klanten en/of opdrachtgevers van uw bedrijf zien. Het spreekt voor zich dat dit eerste 'online visitekaartje' een goede impressie moet geven van uzelf en uw organisatie, volledig en up-to-date is en uitnodigt tot het opnemen van contact. Tip: plaats positieve reacties van voormalige klanten of opdrachtgevers (ook wel testimonials genaamd) op de homepage van uw website. Heeft u recent een project afgerond bij een klant? Maak dan een casestudie en vraag de klant of u deze ook mag doorplaatsen op uw website. Zo krijgen potentiële klanten en andere bezoekers een goed beeld van uw specialiteiten en wat u mogelijk voor hun organisatie kan betekenen.

5. Word expert in uw vakgebied

Als u aan de slag gaat als zelfstandige professional als freelance HR-consultant of stukadoor, dan heeft u in de meeste gevallen door uw voormalige werk al veel ervaring opgedaan in deze sector. En kunt u vast veel vertellen over recente ontwikkelingen in deze branche. Als u zichzelf beschouwt als een expert op uw vakgebied, zou u kunnen overwegen om deze kennis te etaleren, bijvoorbeeld door het publiceren van artikelen in (vak)bladen, het bijhouden van een blog of het publiekelijk beantwoorden van vragen op Twitter of LinkedIn.

Door deze uitingen te delen op bijvoorbeeld social media, kunt u binnen uw doelgroep langzaam maar zeker de status verwerven van expert. En dat laatste kan uw onderneming weer aantrekkelijker maken voor potentiële klanten. Wilt u meer weten over hoe u kunt werken aan uw status als expert en over de bijkomende positieve gevolgen voor uw bedrijf? Lees dan ook het artikel: word expert in 7 stappen.

Lees ook

Starten met sales? Vermijd deze 5 valkuilen
6 slimme verkooptechnieken voor starters
Dit moet u niet doen in een verkoopgesprek
Checklist: het schrijven van een goede e-mail
6 slimme cold calling tools
4 tips voor een groter en waardevol netwerk

Gepubliceerd op:
25-07-2013

Wat vind je van dit artikel?

x5
x6

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.