Vind je eerste klant in 5 stappen

Vind je eerste klant in 5 stappen

Een bedrijf oprichten is één ding, maar de echte uitdaging voor starters is om er vervolgens een stabiele en succesvolle onderneming van te maken. Het vinden van klanten en het uitbreiden van jouw netwerk is daarbij essentieel. In dit artikel vind je 5 manieren om dat goed te doen.

1. Zoek binnen de juiste doelgroep

Als startende ondernemer moet je jezelf voor de start van je bedrijf een aantal belangrijke vragen stellen.

  • In welke sector ben ik straks actief?
  • Wat zijn mijn talenten en zwaktes?
  • Voor wie zijn de diensten of producten die ik wil gaan aanbieden relevant?

Het beantwoorden van deze en andere vragen over de markt helpen je bij het bepalen van een concrete doelgroep. Dit moet je in ieder geval hebben vastgelegd voordat je potentiële opdrachtgevers of klanten actief gaat benaderen.

Een goede richtlijn is dat, wanneer de klant ernaar informeert, je in enkele zinnen jouw idee, concept of dienst duidelijk kunt omschrijven. Als het goed is, heb je dit echter al vastgelegd in het ondernemingsplan.

2. Netwerk op meerdere manieren

Netwerken kan tegenwoordig op verschillende manieren. Zo kun je jouw zakelijke relaties uitbreiden op netwerkbijeenkomsten die het hele jaar door op verschillende locaties worden georganiseerd. 

Ook kun je jouw bedrijf promoten op social media. Denk aan platformen als: 

Ook het aloude mond-tot-mondreclame van voormalige opdrachtgevers doet het altijd goed en kan je de nodige nieuwe (vervolg)opdrachten brengen.

Vraag tevreden klanten om aanbevelingen en plaats deze boodschappen door op je zakelijke website. Daarnaast kun je vrienden, familie en ex-collega's inschakelen bij de promotie van jouw startup. Het kost de nodige tijd en energie, maar het bouwen aan een goed netwerk is uiteindelijk de beste manier om klanten te vinden en betaalt zich uiteindelijk zeker terug.

3. Besteed aandacht aan je zakelijke website

Bedrijven zoeken steeds vaker op internet naar geschikte opdrachtnemers en/of aanbieders van bepaalde diensten of producten. Het is dus zaak om je niet alleen goed te presenteren op netwerkbijeenkomsten, maar hiervoor ook een professionele zakelijke website te (laten) maken.

Om goed te scoren bij de zoekresultaten in Google, is het verstandig om zoekmachineoptimalisatie (SEO) toe te passen. Vergis je niet: dit is in veel gevallen een tijdrovende klus.

Tijd en energie die je wellicht liever in het daadwerkelijke ondernemen stopt. Om die reden kiest een deel van de ondernemers er dan ook voor om de toepassing van SEO uit te besteden aan communicatiespecialisten en websitebouwers. Wil je toch liever zelf proberen om de website hoger te laten scoren in Google? Hier vind je enkele actuele tips.

4. Word een expert in acquisitie

Het komt geregeld voor dat startende ondernemers heel actief zijn op het gebied van acquisitie tijdens de start van het bedrijf, maar dat deze activiteit langzaam maar zeker afneemt naarmate zij meer klanten of opdrachtgevers hebben gevonden.

Hoewel deze strategie niet per definitie voor financiële problemen hoeft te zorgen - ook mond-tot-mondreclame kan je best ver brengen in je bestaande netwerk - is het verstandig om het actief plegen van acquisitie nooit helemaal naar de achtergrond te laten verdwijnen.

Beter is het om jezelf te bekwamen in de kunst van acquisitie en hieraan wekelijks een vast aantal uren te besteden, ook wanneer je net aan de slag bent gegaan voor een nieuwe opdrachtgever.

Een ondernemer (en niet alleen starters) moet altijd vooruit blijven kijken.

5. Blijf in contact met opdrachtgevers

Of je nou een aannemersbedrijf bent gestart of aan de slag gaat als zelfstandige HR-consultant: de kans is vrij klein dat je in jouw branche en regio de enige ondernemer bent.

Het is dus zaak om het contact met je opdrachtgevers warm te houden. Dit kan zowel gaan om een klant waarvoor je eerder een opdracht hebt uitgevoerd of om een potentiële nieuwe opdrachtgever.

Het is daarom belangrijk dat je met enige regelmaat iets van je laat horen en laat weten dat je eventueel tijd kunt vrijmaken voor het aannemen van nieuwe klussen. Stel dat je op een netwerkbijeenkomst hebt gesproken met een potentiële opdrachtgever.

Het klikte, maar hij had op dat moment nog geen behoefte aan jouw product of dienst. Als je het contact warm houdt, zal hij bij nieuwe ontwikkelingen sneller aan je denken dan wanneer je nooit meer iets van je laat horen.

Bijgewerkt op: 19-11-2019

Wat vind je van dit artikel?

x9
x4

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of zzp'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start met jouw bedrijf te maken? Zonder klanten en opdrachtgevers kom je namelijk niet ver.

Een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's lees je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 4.748 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.