Tips voor een echt krachtige elevator pitch

Wat is het geheim van een succesvolle elevator pitch?

Als je een potentiële klant of investeerder wilt overtuigen van jouw kwaliteiten, kun je maar beter een strak verhaal vertellen. Zo'n kort maar krachtige presentatie noemen we ook wel een elevator pitch. Uit welke elementen bestaat deze pitch? En wat zijn de do's en don'ts? Dat lees je in deze checklist. 

Wat is een elevator pitch?

Een elevator pitch moet je zien als een kernachtige en overtuigende presentatie van jouw bedrijf, plan of idee. 

Het idee van de lift (de elevator) geeft het korte tijdsbestek aan (gemiddeld zo'n 45 seconden) voor een kapitaalzoeker om een investeerder te interesseren voor jouw idee (de pitch).

Heeft de lift eenmaal de bovenste verdieping bereikt? Dan ben je de investeerder waarschijnlijk weer kwijt. Tegen die tijd moet je dus zijn of haar volle aandacht hebben, zodat jullie het gesprek op een ander moment kunnen voortzetten.

Een elevator pitch is een kernachtige en overtuigende presentatie van jouw bedrijf, plan of idee. 

Netwerken

De kans dat jij straks in een lift je verhaal moet doen tegenover een investeerder is natuurlijk niet zo groot. Gelukkig kun je de elevator pitch ook toepassen op netwerkbijeenkomsten.

Omdat je tijdens zo'n netwerkevent vaak meerdere mensen tegelijk spreekt, moet je beschikken over een concreet (verkoop)verhaal. Overigens kun je deze vorm van pitchen ook zien als een manier om kort en op een aansprekende manier te verwoorden wat jij de ander precies te bieden hebt. 

5 kenmerken van een goede pitch

Welke elementen mogen er straks zeker niet ontbreken in jouw elevator pitch? Zorg er in ieder geval voor dat je in jouw presentatie het volgende vertelt:Elevator pitch: wat vertel je?Een betere elevator pitch maken: 6 tips

Hoe kun je jouw presentatie nog sterker maken? Of een elevator pitch goed ontvangen wordt hangt uiteraard van meerdere factoren af, maar met een goede voorbereiding kom je vaak een heel eind.

Hieronder vind je nog wat extra tips om jouw elevator pitch zo sterk en geloofwaardig mogelijk te brengen:

1. Start met een prikkelende opening

Bij een professionele presentatie trek je al in de eerste seconden de aandacht van je publiek... of niet. Dat geldt ook voor een elevator pitch. Trek dus direct de aandacht van de investeerder of netwerkrelatie met een sprankelende binnenkomer.

2. Blijf kort van stof

Met die 45 seconden op de klok die in rap tempo wegtikken, kun je het je simpelweg niet permitteren om een lang verhaal te houden.

Wees in jouw presentatie dus zo concreet mogelijk en neem ook het advies van Erik Kessels, een van de bekendste reclamemakers van Nederland, ter harte: "Als het lang duurt om uit te leggen, is het geen goed idee."

3. Maak jouw pitch op maat

Het is aan te raden om jouw pitch keer op keer aan te passen. De inhoud van je verhaal is niet alleen afhankelijk van de gesprekssituatie, maar ook de doelgroep.

Een bedrijvenadviseur van een bank heeft in eerste instantie doorgaans behoefte aan andere informatie en gegevens dan iemand met wie je wilt samenwerken om een product of dienst van de grond te krijgen. 

Zorg dus dat je altijd goed kunt ingaan op de specifieke behoeften van de gesprekspartner.

Door te luisteren naar de ander, ontdek je eerder waar kansen liggen om met jouw product in te spelen op een klantbehoefte.

4. Bied een luisterend oor

Spreken is zilver, zwijgen is goud. En zwijgen kun je hier ook vervangen door: luisteren. Want door ook de ander te laten praten, ontdek je eerder waar zijn  behoefte ligt en hoe jij hierop kunt inspelen. Stel vragen als: 

  • 'Herkent u deze ontwikkeling in de markt?'
  • Klopt het dat u op zoek bent naar een nieuwe freelance projectmanager/consultant/etc. met ervaring in [vul hier jouw specialisme in]?'
     

5. Geloof in jezelf

Als jij jouw verkoopverhaal al niet overtuigend kunt brengen, hoe moet iemand anders het dan geloven? Durf zelfverzekerd jouw verhaal te doen en probeer ook uit te stralen dat je passie hebt voor jouw vak. 

Het voor een bescheiden ingestelde Nederlander niet altijd even makkelijk, maar een elevator pitch is niet het moment om (te) bescheiden over te komen. 

6. Eindig met een knallend slotargument

Een sterk slotargument geven is lastiger dan het lijkt, zeker als je bedenkt dat juist de laatste zin het langst bij de ander blijft hangen. Probeer in ieder geval te benadrukken waarom jij de partij bent naar wie de prospect op zoek is. 

Vraag tot slot of je jouw argumenten, beloftes of voorbeelden mag staven door nogmaals contact met deze persoon op te nemen.  

Het ergste wat je hier kan gebeuren, is dat de ander weigert, maar anders loop je toch maar mooi weg met een visitekaartje of een connectie op LinkedIn. En wie weet groeit nou net dat ene visitekaartje uit tot een vruchtbare klantrelatie met deze nieuwe prospect.

Meer weten?

Op zoek naar meer informatie? Bekijk dan in onderstaand filmpje de 5 tips van 'PitchQueen' Nathalie Mangelaars: 

Bijgewerkt op: 29-03-2017

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.