Elevator pitch

Wat je nóóit moet zeggen in een elevator pitch

In een elevator pitch vertel je kort en krachtig waar je bedrijf voor staat en waarom een klant voor jou moet kiezen. Stap niet in de valkuil door een verkooppraatje te houden, want een pitch is veel meer dan een eenzijdige boodschap. We zetten de veelgemaakte fouten van een elevator pitch voor je op een rij.

Vlammende presentatie

Het idee achter een elevator pitch is dat je in korte tijd een vlammende presentatie houdt over jouw bedrijf. Je moet binnen een minuut duidelijk kunnen maken waar je bedrijf voor staat, welke producten of diensten je levert en waarom dit de oplossing voor je gesprekspartner is.

De term komt uit Amerika, waar belangrijke ondernemers nooit tijd hebben voor iemand, maar voor wie je in de lift naar de bovenste verdieping van een wolkenkrabber wel even je idee mag pitchen.

Nu houden we in Nederland amper praatjes in een lift, daar zijn de gebouwen simpelweg niet hoog genoeg voor, maar het punt is duidelijk: op netwerkbijeenkomsten is het handig als je kort en krachtig jouw bedrijf of idee kunt pitchen bij een investeerder, klant of opdrachtgever.

Tegelijkertijd kan er in een minuut veel fout gaan. Daarom zetten we vier blunders op een rij die je nooit moet maken in een elevator pitch.

1. Een vast, ingestudeerd verhaal

Het is behoorlijk lastig om in een minuut tot de kern van je verhaal te komen en dus sta je als startende ondernemer waarschijnlijk voor een spiegel te oefenen om je verhaal zo kort en krachtig mogelijk te vertellen. Opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Tot alle spontaniteit uit je verhaal verdwenen is en je een volledig ingestudeerd praatje houdt. Daar zit niemand op te wachten. Natuurlijk moet je een pitch oefenen, maar laat vooral ook zien wie je bent. Wees geen robot die een tekst opdreunt.

Vergeet niet dat je iedere keer weer voor een andere klant of opdrachtgever staat en je jouw verhaal hierop moet aanpassen. Je kunt vijftien scenario’s voorbereiden, maar soms moet je ter plekke improviseren. Dat is eng, maar ook dat is een kwestie van oefenen en ervaren.

Vergelijk het met het opsturen van een cv, offerte of e-mail waarin je jouw bedrijf en diensten aanprijst. Bij de ene klant benadruk je bepaalde kwaliteiten, bij de andere opdrachtgever zijn weer andere vaardigheden belangrijker. De klant heeft een probleem en dat ga jij oplossen.

2. Vakjargon gebruiken

Omdat je zo enthousiast bent over jouw briljante idee en je hier al maanden, zo niet jaren mee bezig bent, zit je volledig in de materie en wil je hier zo graag en gedetailleerd mogelijk over vertellen. Heeft jouw gesprekspartner deze voorkennis wel? 

Op een netwerkbijeenkomst lopen bijvoorbeeld ondernemers uit allerlei verschillende branches rond. De kans is zeer groot dat deze personen veel minder weten van jouw vakgebied.

Gebruik daarom zo min mogelijk vakjargon. Een IT-specialist kan enthousiast vertellen over zijn geïntegreerde oplossing met big data, cloud computing, SaaS, wireframes en API, maar een gemiddelde luisteraar haakt vrijwel direct af.

Vertel geen ingewikkelde details van jouw product, maar gebruik metaforen of vergelijkingen om alle materie begrijpelijk te maken. Vergeet daarbij niet om het kort te houden!

3. Te commercieel worden

Een elevator pitch is geen verkooppraatje. De bedoeling is om een gesprek te voeren en niet alleen maar te zenden. Een pitch is eigenlijk een soort voorgesprek waarin je de interesse wekt van een potentiële klant en deze enthousiasmeert voor jouw bedrijf.

Het is een misverstand dat je door middel van een pitch binnen een minuut een keiharde zakendeal moet sluiten. Je wilt de luisteraar prikkelen, de aandacht trekken, duidelijk maken dat jij de oplossing hebt of bent voor iemands probleem en een ingang krijgen voor een vervolggesprek.

4. Losse flodders schieten

Omdat je maar weinig tijd hebt om klanten of investeerders te overtuigen, heb je de neiging om als een soort checklist de onderdelen af te vinken, waardoor het een onsamenhangend geheel wordt. Alsof je met losse flodders schiet en hoopt dat er iets bij de luisteraar blijft hangen.

  • dit is het probleem
  • dit is de oplossing
  • dit is mijn product
     

De Amerikaanse ondernemer Brendan Baker geeft in onderstaande video een presentatie over 5 fouten die ondernemers vaak in een pitch maken – en hoe je ze kunt herstellen. Inclusief leuke metaforen en vergelijkingen!

Een van de fouten die hij noemt is het niet vertellen van een coherent verhaal. En geeft daarbij een voorbeeld over het afvinken van de afzonderlijke onderdelen tijdens een pitch.

Hij laat een aantal gemengde ingrediënten (bloem, ei knoflook, tijm) zien met de tekst: dit is geen brood.

Het lijkt dat ze samen de ingrediënten voor een brood vormen, maar het is een aantal afzonderlijke ingrediënten. Het vormt geen geheel en je bereikt er niets mee.

 

 

Tips van de redactie

Zo maak je een goede eerste indruk
4 vlammende openingen van een elevator pitch
5 manieren om acquisitie te plegen
Checklist: klanten vinden
7 netwerkvalkuilen voor startende ondernemers

Gepubliceerd op:
18-07-2017

Klanten en acquisitie

Als pas gestarte ondernemer of ZZP'er sta je vast te trappelen om aan de slag te gaan. Maar heb je al uitzicht op genoeg opdrachten om een vliegende start van jouw bedrijf te realiseren? Zonder klanten en opdrachtgevers zul je namelijk niet ver komen. Maar een potentiële klant vinden is één ding, de klus ook daadwerkelijk binnenhalen is een ander verhaal. Op deze pagina's vind je onder andere tips over het vinden van klanten, het plegen van acquisitie en wat je wel (of juist niet) moet doen tijdens een pitch of verkoopgesprek.​

  1. Hoe bepaal je de juiste doelgroep?
  2. Checklist: klanten vinden doe je zo
  3. Cold calling eng? Zo kom je wel goed voor de dag (aan de telefoon)
  4. De grootste netwerkvalkuilen voor starters

Tip: krijg je een keer te maken met een ontevreden klant of opdrachtgever? Lees hier hoe je dit oplost.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.