Zo vind je opdrachten als zzp'er: 6 tips

Bijgewerkt op 25 januari 2022
5 min  leestijd
3.136
Image
Zo vind je klanten als zzp'er

Als zzp’er opdrachten vinden, hoe pak je dat aan? Van netwerken tot online platforms vol opdrachten: lees deze 6 tips voor offline en online mogelijkheden om opdrachten binnen te halen.

1. Opdrachten vinden als zzp'er via je netwerk

Een van de eerste manieren om als startende ondernemer opdrachten te vinden is via je netwerk. Die is op het moment dat je voor jezelf begint waarschijnlijk nog niet zo heel groot, maar dit zal in de loop der tijd flink uitbreiden. 

Meestal vind je de eerste opdracht via kennissen, vrienden of een voormalige werkgever toen je nog in loondienst was. Een veilige en fijne manier om te starten, maar als je ambitie hebt is het zaak om snel door te pakken. Je moet de sneeuwbal aan het rollen zien te krijgen. 

Niek de Jong (Sustainder): "Een netwerk is zó belangrijk. Het levert je niet alleen goede mensen op, maar ook (eerste) klanten en de juiste partners om verder te groeien"

Normaal gesproken bezoek je hiervoor netwerkbijeenkomsten, waar je diverse mensen uit jouw branche spreekt. In de huidige coronatijd is dit veel lastiger, dus zal je je meer online moeten profileren. 

2. Opdrachtgevers overtuigen met een elevator pitch

Als je opdrachten zoekt als zzp’er, moet je jouw bedrijf goed kunnen presenteren. In een paar zinnen moet het voor de opdrachtgever duidelijk zijn waarom hij met jou in zee moet gaan.

Op een netwerkbijeenkomst heb je vaak maar een paar minuten tijd om de interesse te wekken en ook online, is het goed om jezelf met een kort en krachtig verhaal voor te stellen.

3. Je zichtbaarheid als zzp'er vergroten

Een belangrijk onderdeel van opdrachten vinden als zzp’er is door zichtbaar te zijn. Zoals door netwerkbijeenkomsten te bezoeken, maar zeker ook online vindbaar te zijn. 

Dat is ook een advies van Janneke van Heugten van het platform Vaker in de Media. “Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional. Een goede personal brand creëer je door zichtbaarheid, geloofwaardigheid en betrouwbaarheid.”

Whitepaper Uurtarief cover

Een (hoger) uurtarief bepalen?

In zes stappen naar een passende prijs. Gebruik de infographic om jouw uurtarief te berekenen.  En check of het tijd is om je tarief te verhogen.

Download gratis PDF

4. Opvallen op social media: benut LinkedIn

Het belangrijkste socialmediakanaal voor starters is LinkedIn. Hier kun je direct contact maken met potentiële klanten en opdrachtgevers. 

Maak een bedrijfsprofiel aan, waardoor je vindbaar wordt voor klanten of opdrachtgevers. Meld je aan bij groepen in jouw branche of netwerk, zodat je ook daar opdrachtgevers, vakgenoten en andere professionals ontmoet.

Je kunt jezelf zichtbaar maken door deel te nemen aan discussies, door vragen te beantwoorden of interessante artikelen uit jouw vakgebied aan te dragen. Als je een opdracht goed hebt afgerond, vraag dan om een online aanbeveling.

  • Doe in dit artikel in 30 minuten 30 ideeën op over social media

Zichtbaar én vindbaar in Google

Een openbare LinkedIn-pagina verschijnt in de zoekmachines, daardoor word je sneller vindbaar op Google.

Maak verder een goede SEO-proof website, om online je visitiekaartje af te geven. Dit doe je bijvoorbeeld met het gebruiksvriendelijke Wordpress, Squarespace of Joomla.

Je kunt dit goed zelf doen, maar als je het budget ervoor hebt, kun je ook een specialist inschakelen om je nog beter vindbaar en daarmee zichtbaar te maken. 

5. Contacten met opdrachtgevers warm houden

Blijf naast het zoeken naar nieuwe opdrachten en klanten ook je bestaande klanten warm houden. Uit een onderzoek van de consultancybranche blijkt dat het werven van klanten zeven keer zo veel tijd en geld kost als het onderhouden van je bestaande netwerk. Koester daarom bestaande klanten en blijf deze contacten benutten om opdrachten te vinden. 

Blijf in contact met (oud-)opdrachtgevers om op (on)regelmatige basis opdrachten uit te blijven voeren. Stuur af en toe een mailtje hoe het gaat, like berichten op LinkedIn, deel relevant nieuws en laat vooral ook je gezicht zien op (jaarlijkse) ontmoetingsmomenten, zoals bijvoorbeeld een nieuwjaarsborrel. 

Op deze manier bouw je een vaste relatie op met opdrachtgevers en huren ze je waarschijnlijk vaker in. Minstens zo belangrijk: enthousiaste opdrachtgevers bevelen je vervolgens ook aan in hun netwerk.


Onderzoek: opdrachten vinden als zzp'er

In veel beroepen of branches krijgen de meeste zzp’ers opdrachten via via. Uit onderzoek van de Kamer van Koophandel blijkt dat bij het vinden van nieuwe opdrachten het formele netwerk (83%) en eerdere tevreden klanten (74%) de grootste rol spelen. Verder worden ook nieuwe klussen binnengehaald via collega-ondernemers (48%), informeel netwerk, zoals familie en vrienden (43%) en socialmediakanalen als LinkedIn (41%).


6. Opdrachten vinden op online marktplaatsen

Er zijn verschillende online platforms om als zzp’er opdrachten te vinden, zowel gratis als betaald. Sommige marktplaatsen werken met een abonnementsmodel of je betaalt er een (klein) bedrag per opdracht.

Op de meeste marktplaatsen kun je zowel zelf een profiel aanmaken waar opdrachtgevers op reageren, als zelf reageren op geplaatste opdrachten. Enkele populaire online marktplaatsen zijn: 

  • Freelance.nl
  • Werkspot.nl
  • Jobbird
  • Freelancer.nl
  • Marktplaats
  • Hoofdkraan.nl
  • Opdrachten.nl
  • Jellow

Kijk eens rond op deze platforms en bekijk welke het beste op jouw situatie en branche van toepassing is. Er wordt veel gereageerd, dus de concurrentie is groot. Maar je zult ontdekken dat er veel vraag is naar zzp’ers en er ook opdrachten aan overhouden.

ZZP rekening

De Rabo ZZP rekening, ideaal voor zzp'ers

Betaal alleen voor wat je gebruikt, zonder vaste kosten. 
Bekijk de voordelen

Meer over klanten en acquisitie

Meer over klanten en acquisitie