Maar hoe zorg je er nou voor dat deze lanceringsprocedure succesvol verloopt? De volgende 10 tips helpen je bij het maken van een goed voorbereide start.
1. Planning productlancering
Een succesvolle productlancering begint met een goede planning. Welke stappen moet je zetten om de deadline te halen? Zet alle belangrijke data op een rij en bepaal aan de hand daarvan wanneer je het product of de dienst kunt lanceren.
Stel een tijdlijn op, waarin je in ieder geval ingaat op de volgende punten:
- De datum dat je eventuele partners en verkopers informeert
- Het moment waarop je het promotiemateriaal verstuurt
- De dag van de pre-lancering (wanneer je begint met reclame maken)
- De datum van de lancering (vanaf wanneer het product zal worden verkocht)
- De dag waarop de promotie/reclamecampagne eindigt
- Het moment waarop orders verstuurd worden
- Het moment waarop het team klaar moet staan om vragen te beantwoorden
Timing lanceren product
Smeer de campagne uit over meerdere weken, in plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen. Start bij voorkeur zes tot acht weken van te voren met de communicatie over jouw nieuwe product of dienst.
2. De pers benaderen
Geef voor de lancering van je product al wat kleine details en laat de pers speculeren over jouw innovatie. Grote organisaties passen dit trucje ook vaak toe. Kijk maar naar Apple.
Vaak worden nieuwe functies van de komende versie van de iPhone al maanden voor de lancering 'gelekt' naar de pers. Deze kleine beetjes informatie maken mensen nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat.
Persbericht sturen als startup
Je kunt de pers bereiken door een persbericht te versturen naar verschillende media. Zorg er altijd voor dat dit bericht 'oprolbaar' is. Bovenaan het bericht zet je de belangrijkste informatie, verderop de details.
Let er ook op dat je bij het schrijven van het persbericht denkt aan het belang van jouw product voor de lezer. Alleen als het écht interessant is voor de lezers van het betreffende medium, bestaat de kans dat je bericht gepubliceerd wordt.
3. Zoek ambassadeurs/influencers
Stuur jouw product een paar weken voor de officiële lancering naar vaste klanten, influencers of recensenten. Moedig deze mensen aan om het product te testen en erover te publiceren.
Zo maakt het merk Demak'Up handig gebruik van beautybloggers: meisjes die op hun eigen blog ervaringen en tips over make-up delen. Demak'up stuurt een gratis pakketje reinigingsdoekjes op naar deze bloggers in ruil voor een artikel op hun website.
Betrouwbaarheid influencer
Zo'n persoonlijke review van iemand uit de doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in een tijdschrift.
Zorg er wel voor dat er een goede match is tussen het product dat je lanceert en de influencer. Als het overduidelijk is dat hij of zij normaal gesproken nooit voor je product zou kiezen, prikt je doelgroep hier zo doorheen.
4. Verwacht niet teveel
Tenzij je echt revolutionaire technieken of producten op de markt brengt (of jouw onderneming Apple of Microsoft heet), moet je niet verwachten dat mensen de nacht voor de lancering voor de deur komen slapen.
De lanceerdatum is in de meeste gevallen niets meer en niets minder dan de officiële dag dat jouw product of dienst verkrijgbaar is.
5. Blijf communiceren
Stop niet na het versturen van een persbericht, maar publiceer op je website of in de nieuwsbrief ook regelmatig over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten etc.
Tip: zo bouw je zelf een professionele website.
Deel de verhalen van jouw gebruikers en vertel wat jouw innovatie kan betekenen voor de doelgroep. Alleen zo zorg je ervoor dat je product en merk relevant blijft.
6. Productlancering? Verras je doelgroep!
Doe iets onverwachts tijdens de lanceerperiode. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met jouw product in de hoofdrol. Zorg wel dat jouw verrassing past bij de doelgroep en propositie van het product.
Voorbeeld: om hun nieuwe kogelvrije glas aan de man te brengen, plaatste 3M Security Glass het supersterke glas in een bushokje. Tussen twee glasplaten zaten stapels geld. Tekst: "Wie dit glas kan breken, mag het geld houden."
7. Betrek partners bij het proces
Zakenpartners zijn belangrijk. Partners die een belang hebben in jouw innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen bij de verkoop. Wees niet te verlegen en durf te vragen om hulp.
Dit betekent niet dat je moet vragen om geld. Je leverancier kan bijvoorbeeld een persbericht op zijn site plaatsen, waarin hij schrijft dat hij heeft bijgedragen aan jouw innovatieve product.
8. Geef productpresentaties
Tijd om je product aan de rest van de wereld te laten zijn. Laat mensen kennis maken via kosteloze demo's, downloads of productvideo's. Zoek naar beurzen en/of bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn en vraag of jij hier het nieuwe product mag komen presenteren.
Je kunt ook een bijvoorbeeld actie organiseren, waarbij mensen het product dertig dagen lang kunnen uitproberen en hun geld terugkrijgen wanneer zij er niet tevreden over zijn.
9. Sta klaar voor de klant
Zorg dat klanten jou kunnen bereiken wanneer ze vragen of klachten hebben. Het is belangrijk dat helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn van mogelijke vragen. Vertel ze ook bij wie ze moeten zijn voor snelle antwoorden
Houd rekening met zoveel mogelijk scenario's.
10. Aansprakelijkheid productlancering
Wist je dat je ook aansprakelijk bent voor eventuele schade die veroorzaakt wordt door jouw product? Als je product gebreken vertoont en daardoor bijvoorbeeld letsel veroorzaakt, zijn de financiële en juridische gevolgen niet te overzien.
Met een productaansprakelijkheidsverzekering worden deze kosten gedekt. Lees alles over deze verzekering in ons gratis whitepaper aansprakelijkheid.
Lees ook
Checklist l Van idee naar bedrijf
Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
10x effect met low-budget marketing