product lanceren raket

10 tips om jouw product succesvol te lanceren

De ontwikkeling van jouw product of dienst is afgerond en je hebt een concreet marketingplan opgesteld. Dan is het nu tijd om het product of de dienst officieel te lanceren. Waar moet je op dit gebied allemaal aan denken? Hoe maak je bijvoorbeeld een planning? Dat lees je hier: 10 tips om jouw product succesvol te lanceren.

Iedere succesvolle livegang begint met een planning. Welke stappen moet je zetten om de deadline te halen? Zet alle belangrijke data op een rij en bepaal aan de hand daarvan wanneer je het product of de dienst kunt lanceren. Stel een tijdlijn op, waarin je in ieder geval ingaat op de volgende punten:

  • De datum dat je eventuele partners en verkopers informeert;
  • Het moment waarop je het promotiemateriaal verstuurt;
  • De dag van de pre-lancering (wanneer je begint met reclame maken);
  • De datum van de lancering (vanaf wanneer het product zal worden verkocht);
  • De dag waarop de promotie/reclamecampagne eindigt;
  • Het moment waarop orders verstuurd worden;
  • Het moment waarop het team klaar moet staan om vragen te beantwoorden.
     

Maar hoe zorg je er nou voor dat deze lanceringsprocedure zonder al teveel grote problemen verloopt? De volgende 10 tips helpen je bij het maken van een goed voorbereide start.

1. Start op tijd

Smeer de campagne uit over meerdere weken, in plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen. Start bij voorkeur zes tot acht weken van te voren met de communicatie over jouw nieuwe product of dienst.

2. Tip de pers

Geef alvast wat kleine details en laat de pers speculeren over jouw innovatie. Grote organisaties mogen dit trucje ook vaak toepassen. Kijk maar naar Apple. Vaak worden nieuwe functies van de komende versie van de iPhone al maanden voor de lancering 'gelekt' naar de pers. Deze kleine beetjes informatie maken mensen nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat.

3. Zoek ambassadeurs

Stuur jouw product naar vaste klanten, invloedrijke bloggers of recensenten en doe dit een paar weken voor de officiële lancering. Moedig deze mensen aan om het product te testen en erover te publiceren. Zo maakt het merk Demak'Up handig gebruik van beautybloggers: meisjes die op hun eigen blog ervaringen en tips over make-up delen. Demak'up stuurt een gratis pakketje reinigingsdoekjes op naar deze bloggers in ruil voor een artikel op hun website. Zo'n persoonlijke review van iemand uit de doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in een tijdschrift.

4. Verleid trendwatchers

Neem contact op met trendwatchers en analisten. Leg uit wat jouw product bijzonder maakt en hoe het kan bijdragen aan verdere ontwikkelingen in de markt.

5. Verwacht niet teveel

Tenzij je echt revolutionaire technieken of producten op de markt brengt (of jouw onderneming Apple of Microsoft heet), moet je niet verwachten dat mensen de nacht voor de lancering voor de deur komen slapen. De lanceerdatum is in de meeste gevallen niets meer en niets minder dan de officiële dag dat jouw product of dienst verkrijgbaar is.

6. Blijf communiceren

Stop niet na het versturen van een persbericht, maar publiceer op jouw website of in de nieuwsbrief ook regelmatig over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten etc. Deel de verhalen van jouw gebruikers en vertel wat jouw innovatie kan betekenen voor de doelgroep.

7. Verras

Doe iets onverwachts tijdens de lanceerperiode. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met jouw product in de hoofdrol. Zorg wel dat jouw verrassing past bij de doelgroep en propositie van het product. Voorbeeld: om hun nieuwe kogelvrije glas aan de man te brengen, plaatste 3M Security Glass het supersterke glas in een bushokje. Tussen twee glasplaten zaten stapels geld. Tekst: "Wie dit glas kan breken, mag het geld houden."

8. Betrek partners bij het proces

Zakenpartners zijn belangrijk. Partners die een belang hebben in jouw innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen bij de verkoop. Jouw leverancier kan bijvoorbeeld een persbericht op zijn site plaatsen, waarin hij schrijft dat hij heeft bijgedragen aan jouw innovatieve product.

9. Laat de wereld kennismaken 

Geef presentaties of laat mensen kennis maken via kosteloze demo's, downloads of productvideo's. Je kunt ook een actie organiseren, waarbij mensen het product dertig dagen lang kunnen uitproberen en hun geld terugkrijgen wanneer zij er niet tevreden over zijn. Zoek naar beurzen en/of bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn en vraag of jij hier het nieuwe product mag komen presenteren.

10. Sta klaar voor de klant

Zorg dat klanten jou kunnen bereiken wanneer ze vragen of klachten hebben. Zorg ervoor dat helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn van mogelijke vragen. En laat jouw medewerkers weten bij wie ze moeten zijn voor snelle antwoorden. Houd hierbij rekening met zoveel mogelijk scenario's.

[Bron: MKB Servicedesk]

Tot slot: menig oriënterende starter vraagt zich af wat hét perfecte moment is om de sprong naar het ondernemerschap te wagen. Volgens de ondernemer uit dit filmpje bestaat dat moment niet en is het aan jou om te bepalen wanneer je klaar bent om te starten:

Mark en Startup Cinema

Mark Vletter van Voys is dit najaar te gast bij de Startup Cinema-editie in Groningen. Wil je meer weten over deze inspirerende events die de Rabobank gratis voor jou organiseert in een stad bij jou in de buurt? Kijk op ikgastarten.nl/startupcinema.

Lees ook

Hoe zet je een product in de markt?
Checklist l Van idee naar bedrijf
Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
10x effect met low-budget marketing

Bijgewerkt op: 16-11-2016 Gepubliceerd op:
01-10-2014

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Open nu een zakelijke rekening bij de Rabobank en bankier het eerste jaar gratis. Ben je al klant bij ons? Dan kun je online een zakelijke rekening openen.
 
Bekijk jouw voordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Wist je dat je bij de Rabobank het eerste jaar zonder kosten bankiert? Bespaar tot 70 euro per maand.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.