Productlancering

10 tips om jouw product succesvol te lanceren

Een product lanceren, hoe doe je dat eigenlijk? Met een goede planning, de juiste partners en invloedrijke ambassadeurs speel je je product of dienst in de kijker bij je doelgroep.

Maar hoe zorg je er nou voor dat deze lanceringsprocedure succesvol verloopt? De volgende 10 tips helpen je bij het maken van een goed voorbereide start.

    1. Planning productlancering

    Een succesvolle productlancering begint met een goede planning. Welke stappen moet je zetten om de deadline te halen? Zet alle belangrijke data op een rij en bepaal aan de hand daarvan wanneer je het product of de dienst kunt lanceren.

    Stel een tijdlijn op, waarin je in ieder geval ingaat op de volgende punten:

    • De datum dat je eventuele partners en verkopers informeert
    • Het moment waarop je het promotiemateriaal verstuurt
    • De dag van de pre-lancering (wanneer je begint met reclame maken)
    • De datum van de lancering (vanaf wanneer het product zal worden verkocht)
    • De dag waarop de promotie/reclamecampagne eindigt
    • Het moment waarop orders verstuurd worden
    • Het moment waarop het team klaar moet staan om vragen te beantwoorden

    Timing lanceren product

    Smeer de campagne uit over meerdere weken, in plaats van alle informatie in één keer de wereld in te sturen. Start bij voorkeur zes tot acht weken van te voren met de communicatie over jouw nieuwe product of dienst.

    2. De pers benaderen

    Geef voor de lancering van je product al wat kleine details en laat de pers speculeren over jouw innovatie. Grote organisaties passen dit trucje ook vaak toe. Kijk maar naar Apple.

    Vaak worden nieuwe functies van de komende versie van de iPhone al maanden voor de lancering 'gelekt' naar de pers. Deze kleine beetjes informatie maken mensen nieuwsgierig naar wat er nog komen gaat.

    Persbericht sturen als startup

    Je kunt de pers bereiken door een persbericht te versturen naar verschillende media. Zorg er altijd voor dat dit bericht 'oprolbaar' is. Bovenaan het bericht zet je de belangrijkste informatie, verderop de details.

    Let er ook op dat je bij het schrijven van het persbericht denkt aan het belang van jouw product voor de lezer. Alleen als het écht interessant is voor de lezers van het betreffende medium, bestaat de kans dat je bericht gepubliceerd wordt.

    3. Zoek ambassadeurs/influencers

    Stuur jouw product een paar weken voor de officiële lancering naar vaste klanten, influencers of recensenten. Moedig deze mensen aan om het product te testen en erover te publiceren.

    Zo maakt het merk Demak'Up handig gebruik van beautybloggers: meisjes die op hun eigen blog ervaringen en tips over make-up delen. Demak'up stuurt een gratis pakketje reinigingsdoekjes op naar deze bloggers in ruil voor een artikel op hun website.

    Betrouwbaarheid influencer

    Zo'n persoonlijke review van iemand uit de doelgroep is betrouwbaarder, invloedrijker én goedkoper dan het plaatsen van een advertentie in een tijdschrift.

    Zorg er wel voor dat er een goede match is tussen het product dat je lanceert en de influencer. Als het overduidelijk is dat hij of zij normaal gesproken nooit voor je product zou kiezen, prikt je doelgroep hier zo doorheen.

    4. Verwacht niet teveel

    Tenzij je echt revolutionaire technieken of producten op de markt brengt (of jouw onderneming Apple of Microsoft heet), moet je niet verwachten dat mensen de nacht voor de lancering voor de deur komen slapen.

    De lanceerdatum is in de meeste gevallen niets meer en niets minder dan de officiële dag dat jouw product of dienst verkrijgbaar is.

    5. Blijf communiceren

    Stop niet na het versturen van een persbericht, maar publiceer op je website of in de nieuwsbrief ook regelmatig over nieuwe opties, verbeteringen, details, verkooppunten etc.

    Tip: zo bouw je zelf een professionele website.

    Deel de verhalen van jouw gebruikers en vertel wat jouw innovatie kan betekenen voor de doelgroep. Alleen zo zorg je ervoor dat je product en merk relevant blijft.

    6. Productlancering? Verras je doelgroep!

    Doe iets onverwachts tijdens de lanceerperiode. Maak een grappige video, infographic of reclamestunt met jouw product in de hoofdrol. Zorg wel dat jouw verrassing past bij de doelgroep en propositie van het product. 

    Voorbeeld: om hun nieuwe kogelvrije glas aan de man te brengen, plaatste 3M Security Glass het supersterke glas in een bushokje. Tussen twee glasplaten zaten stapels geld. Tekst: "Wie dit glas kan breken, mag het geld houden."

    7. Betrek partners bij het proces

    Zakenpartners zijn belangrijk. Partners die een belang hebben in jouw innovatie, zijn extra gemotiveerd en enthousiast om je te helpen bij de verkoop. Wees niet te verlegen en durf te vragen om hulp. 

    Dit betekent niet dat je moet vragen om geld. Je leverancier kan bijvoorbeeld een persbericht op zijn site plaatsen, waarin hij schrijft dat hij heeft bijgedragen aan jouw innovatieve product.

    8. Geef productpresentaties

    Tijd om je product aan de rest van de wereld te laten zijn. Laat mensen kennis maken via kosteloze demo's, downloads of productvideo's. Zoek naar beurzen en/of bedrijven die mogelijk geïnteresseerd zijn en vraag of jij hier het nieuwe product mag komen presenteren.

    Je kunt ook een bijvoorbeeld actie organiseren, waarbij mensen het product dertig dagen lang kunnen uitproberen en hun geld terugkrijgen wanneer zij er niet tevreden over zijn.

    9. Sta klaar voor de klant

    Zorg dat klanten jou kunnen bereiken wanneer ze vragen of klachten hebben. Het is belangrijk dat helpdeskmedewerkers op de hoogte zijn van mogelijke vragen. Vertel ze ook bij wie ze moeten zijn voor snelle antwoorden

    Houd rekening met zoveel mogelijk scenario's.

    10. Aansprakelijkheid productlancering

    Wist je dat je ook aansprakelijk bent voor eventuele schade die veroorzaakt wordt door jouw product? Als je product gebreken vertoont en daardoor bijvoorbeeld letsel veroorzaakt, zijn de financiële en juridische gevolgen niet te overzien.

    Met een productaansprakelijkheidsverzekering worden deze kosten gedekt. Lees alles over deze verzekering in ons gratis whitepaper aansprakelijkheid.

    Lees ook

    Checklist l Van idee naar bedrijf
    Een overzichtelijke administratie opzetten doe je zo
    10x effect met low-budget marketing

    Bijgewerkt op: 15-10-2019

    Wat vind je van dit artikel?

    x5
    x3

    Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

    Lees meer

    Als ondernemer hoop je dat klanten of opdrachtgevers straks bij jou een product of dienst afnemen (en niet bij de concurrent). Met behulp van de marketingmix leer je hoe jij de doelgroep het best kunt benaderen.

    Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan
    Voeg een marketingmix toe aan je ondernemingsplan

    Marketing en reclame

    Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


    Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

    Created with Sketch.

    Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

    Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
     

    Ja ik wil die tips >

    Created with Sketch.

    Maak een ijzersterke start

    Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
     

    • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
    • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
    • houd bij hoe sterk je van start gaat​

    Naar de Startversterker >

    Goed bezig: ruim 4.515 ondernemers zijn al sterker gestart

    Meld je aan

    Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.