low budget marketing

10x effect met low-budget marketing

Waarom het nu een prima moment is om een bedrijf te starten? Omdat het neerzetten van een merk nog nooit zo makkelijk was. Je hebt geen bergen geld nodig, geen duur gereedschap en ook geen diepgaande kennis. Lef en handigheid volstaan. 10 tips om snel meters te maken.

1. Merk en domeinnaam

Houd het simpel en kies een naam die verwijst naar jouw bedrijf, product of activiteiten. Een belangrijke overweging bij het kiezen van een merknaam is de beschikbaarheid van een makkelijk te onthouden, eenvoudig te spellen domeinnaam.

2. Logo

Zodra jouw naam is vastgelegd en de url in bezit is, moet je gaan nadenken over een logo. Je kunt tegenwoordig via crowdsourcing professionele logo's op maat bestellen. Sommige ontwerpers zullen je meerdere opties kunnen voorschotelen, waaruit je zelf de beste kunt kiezen.

3. Twitter en weblogs

Aanwezigheid op social media is een voorwaarde in de verbonden wereld van nu. Via tags en boodschappen kun je de juiste mensen bereiken. Voor het claimen van visie en leiderschap rond moeilijker thema's ligt het schrijven van blogs (link blogs) voor de hand.

4. Spreekbeurten

Door te spreken op conferenties kom je niet alleen gratis binnen. Ook netwerken wordt op deze manier makkelijker, omdat mensen jou eerder zullen aanschieten. Zorg ervoor dat je met naam en toenaam op de homepage van het betreffende congres komt te staan.

5. Personal branding

Met name bij jonge startups zijn de oprichter(s) of werknemers vaak betere uithangborden dan het merk of bedrijf zelf. Mensen als merk neerzetten kan helpen om de startup snel onder de aandacht te brengen als een verzameling van mensen met kleur en visie.

6. Startersbijeenkomsten

Het aantal bijeenkomsten gericht op starters wordt steeds groter. Ze maken het mogelijk om bijvoorbeeld onderling kennis te delen, producten te pitchen en investeerders te vinden. Ze bieden kans om een plek op te eisen binnen het ecosysteem.

7. Crowdsourcing

Loof een prijs uit voor het beste idee, het beste advies of mooiste ontwerp. Gebruik de kracht van de massa om jouw plannen of bedrijfsmodel te verbeteren. Crowdsourcing zal niet alleen de naamsbekendheid vergroten, ook jouw imago krijgt een boost.

8. Succesvolle klanten

Niets maakt meer indruk op klanten dan het zien van anderen die tevreden zijn over jouw product of dienst. Wanneer je een klant in de schijnwerpers kunt zetten, direct doen! Geef hem of haar een plek op jouw homepage en maak lawaai op social media.

9. Content marketing

Het (her)publiceren van kennisartikelen, nieuws of andere inhoudelijke informatie is een manier om te laten zien dat je verstand van zaken hebt. Ook verwijzen naar andere nieuws- en informatiebronnen zal jouw deskundigheid onderstrepen.

[bericht]

10. Webinars

Een andere manier om een merk te bouwen, is het periodiek organiseren van een zogeheten webinar, bij voorkeur in samenwerking met een toonaangevende speler in jouw branche. Dit kan een expert zijn, partner, klant of een belangrijke werknemer.
 
Deze tips zijn gebaseerd op de inzichten van Paddy Srinivasan, een succesvol ondernemer die onder andere bekend is van de cloud-startups Cumulux en Opstera.

[Bron: MKB Servicedesk]

Lees ook

7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
3 manieren om te bouwen aan een internationaal merk
Maak een bedrijfslogo in 6 stappen
5 vragen en antwoorden over merkbescherming
8 manieren voor starters om geld te besparen

Gepubliceerd op:
03-09-2014

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Aan de slag met je plan?

voorbeeld ondernemingsplan

Op zoek naar voorbeelden voor jouw businessplan? Download hier gratis een voorbeelddocument, zodat je tijdens het schrijven van je ondernemersplan een goed voorbeeld bij de hand hebt.

Maak nu jouw ondernemingsplan

Hoe zijn andere ondernemers gestart?

Startersverhaal - Villa Vibes

In de rubriek Startersverhalen vertellen succesvolle ondernemers over de start van hun bedrijf. Hoe hebben zij het aangepakt?

Lees hun verhalen

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw Startersvoordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken. Rabobank kan jou onder meer op weg helpen met een zakelijke rekening en relevante verzekeringen.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.