marieke

3 nieuwe manieren om te adverteren op social media

Adverteren op social media kan een positief effect hebben, maar dan moet u het wel op de juiste manier aanpakken. Het hangt vaak van uw doelgroep af, maar een social media-campagne vraagt over het algemeen een persoonlijke doch weinig dwingende benadering. En er komen per platform steeds nieuwe opties bij. Hieronder vindt u een aantal nieuwe manieren om in contact te komen met uw doelgroep: 3 nieuwe manieren om te adverteren op social media.

1. In beeld op Facebook

Facebook is een populair social media-platform waarop bezoekers gemiddeld de meeste tijd doorbrengen. In maart 2013 was dat om precies te zijn zes uur en 44 minuten per persoon. In vergelijking met Google+ (zes minuten en 47 seconden) heeft u op Facebook dus veel langer de tijd om potentiële klanten te benaderen met uw advertentie.

Een van de bekendste manieren om te adverteren op Facebook is het plaatsen van een zogenoemde promoted post. Dit is een vrij eenvoudige manier om een specifiek bericht te verspreiden onder een bredere doelgroep, omdat deze posts automatisch hoger verschijnen in de nieuwsoverzichten van de beoogde doelgroep. U kunt zowel via uw persoonlijke account als uw bedrijfspagina zo'n pushbericht versturen. De kosten voor zo'n 'promoted post' zijn onder meer afhankelijk van uw locatie en de hoeveelheid mensen die u met het bericht wilt bereiken.

Daarnaast kunt u een advertentie laten plaatsen in de rechterkolom op Facebook. Een goede manier om ideeën op te doen voor een effectieve boodschap, is het checken van uw Facebook Adboard, waar u (vergeet niet om in te loggen) een persoonlijk overzicht krijgt van zowel advertenties als gesponsorde berichten. Als u bijvoorbeeld op uw Facebook-profiel recent heeft laten weten dat u van plan bent om voor de zomervakantie nog een bikini-dieet te volgen, is de kans groot dat u hierbij ook advertenties over afslankproducten en kortingsacties van reisbureaus en lokale sportscholen tegenkomt.

Bekijk voordat u uw eigen advertentie aanlevert eerst dit overzicht kritisch terwijl u vanuit uw eigen doelgroep probeert te denken; welke afbeeldingen en teksten spreken u aan? Waarom wel/niet? Houd er tot slot ook rekening mee dat Facebook met enige regelmaat weer andere functionaliteiten toevoegt die nieuwe mogelijkheden bieden voor adverteerders. Zo kunt u sinds een tijdje ook gesponsorde resultaatadvertenties aanleveren en via Zoeken in Facebook-sociogram een nog specifiekere doelgroep benaderen.

2. Creëer meer bereik op Twitter

Oorspronkelijk was Twitter geheel reclame-vrij, maar hier is sinds de komst van Promoted Tweets, Promoted Accounts en Promoted Trends in 2010 verandering in gekomen. Ook de laatste jaren zijn er voor zakelijke gebruikers wat meer advertentiemogelijkheden toegevoegd aan dit populaire social media-platform. 

Advertorial zakelijke rekening

Zakelijke rekening nodig?

Met een zakelijke rekening houd je jouw zakelijke en privégeldstromen gescheiden. Dat maakt jouw administratie overzichtelijk.

Meer weten?

De nieuwste tool om op Twitter uw business bij uw doelgroep onder de aandacht te brengen, heet Twitter Ads API. Hiermee kunnen momenteel alleen nog speciaal geselecteerde bedrijven zogenoemde promoted tweets inkopen die heel specifiek aansluiten bij de interesses en connecties van gebruikers die de berichten ontvangen. De relevantie voert hierbij de boventoon; het is dus niet zo dat u Twitter kunt betalen om uw advertentie vaker dan uw concurrenten te tonen op het platform.

3. Haal meer uit LinkedIN

Ook op LinkedIN lijkt het plaatsen van advertenties inmiddels de normaalste zaak van de wereld te zijn geworden. Bij dit zakelijke netwerk is het vooral belangrijk dat u uw campagnes zoveel mogelijk specificeert op onder andere de functies, locaties en interesses van gebruikers, zodat de kans groter is dat uw advertenties worden getoond op de juiste profielen.

Een vrij recente manier om op dit netwerkplatform in contact te komen met uw doelgroep, is het plaatsen van een videoadvertentie. Houd er wel rekening mee dat deze videoreclames maximaal dertig seconden mogen duren. Nadat een video is afgespeeld, worden gebruikers die op de advertentie klikken automatisch doorverwezen naar een door u opgegeven externe website of de bedrijfspagina op LinkedIN. Overigens beschikt ook LinkedIN over een geavanceerd API-programma, waarmee zakelijke gebruikers nog gerichter kunnen adverteren. 

Lees ook

Sportsponsoring; doe het eens anders
4 tips voor het maken van reclame voor startups
5 tips voor een goed persbericht
Starten met social media doet u zo
7 manieren om meer te halen uit LinkedIn
5 tips om uw bereik op Pinterest te vergroten
Meer likes op Facebook
4 tips om uw bedrijf te promoten op Twitter 

Gepubliceerd op:
27-06-2013

Wat vind je van dit artikel?

x1
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.