low budget marketing

7 tips voor low budget marketing

Als startende ondernemer heb je niet altijd veel budget om aan marketing te besteden. Toch kun je ook met weinig geld klanten vinden en je bedrijf promoten. Met deze zeven low budget marketingtips helpen we je op weg.

1. Presenteer je als autoriteit

Een van de belangrijkste aspecten aan klanten winnen is zichtbaar zijn en je als autoriteit op jouw vakgebied presenteren. Janneke van Heugten van Vaker in de Media (VIDM): “Als je gevonden wilt worden door klanten, lukt dat niet door te denken: ik ben goed in mijn vak, kwaliteit komt vanzelf bovendrijven. Je wordt zichtbaar doordat je jouw mening laat horen en dingen zegt die anderen niet durven te zeggen. Laat je mening horen, toon betrokkenheid bij je vak en laat jouw drijfveren zien, anders loop je rond als kleurloze professional."

Dit kun je doen op netwerkbijeenkomsten, door een blog te schrijven op jouw website, maar ook door je op LinkedIn in diverse zakelijke groepen te begeven. Hier kun je deelnemen aan discussies, vragen beantwoorden, artikelen uit jouw vakgebied aandragen of tips geven. Je presenteert jezelf als autoriteit op jouw vakgebied. Op termijn kan je dat waardevolle contacten opleveren.

2. Refer a friend

Je kent de aanprijzingen wel na een online aankoop: je krijgt tien euro korting op je volgende aankoop als je een vriend aandraagt. Oftewel: ondernemers geven eenmalig een korting weg, maar krijgen er een nieuwe klant voor terug. Sportscholen geven bijvoorbeeld een maand gratis sporten weg als je een vriend lid maakt. Ook hypotheekadviseurs adverteren er vaak mee, sterker: het gebeurt tegenwoordig bijna in elke branche.

Geef een eenmalige korting weg en krijg er een nieuwe klant voor terug.

Dit is voor ondernemers een relatief goedkope manier om aan nieuwe klanten te komen. Je vindt openingen in andere netwerken die vooralsnog gesloten voor je waren en je breidt tegelijkertijd je klantenkring uit. Denk goed na over de incentive – dit kan een korting of geldbedrag zijn, of een dienst of product dat je levert of verkoopt. 

3. Vergroot je lokale zichtbaarheid 

Een fotograaf gespecialiseerd in trouwreportages haalt normaal gesproken de meeste klanten uit de regio. Dat geldt ook voor een zelfstandige klusser die keukens en badkamers repareert of monteert. 

Daarvoor moet je lokaal en regionaal wel naamsbekendheid opbouwen. Laat je bijvoorbeeld interviewen in huis-aan-huisbladen. Vaak krijg je er een mooie foto bij, en heb je op deze manier een volledige pagina gratis publiciteit. Daarnaast kun je relatief goedkoop adverteren in deze lokale kranten.

Vergroot je naamsbekendheid en zoek gratis publiciteit in lokale huis-aan-huisbladen.

Een goedkope manier om naamsbekendheid te verkrijgen is om de plaatselijke sportclub te sponsoren. Dat kan met een reclamebord, shirtsponsoring, of heel simpel, met een wedstrijdbal. Kost een paar tientjes, maar je naam wordt voor de wedstrijd omgeroepen en je bereikt daarmee honderden toeschouwers uit jouw stad. Met één klant heb je de investering al ruimschoots terugverdiend. Vergeet niet visitekaartjes op de bar van de kantine te leggen! 

Ga verder naar netwerkbijeenkomsten in de regio of woon startersavonden en workshops bij. Kijk bijvoorbeeld eens in ons agenda-overzicht voor actuele events. Je ontmoet hier altijd wel een aantal interessante mensen. Kost niets, levert altijd wel iets op, direct of indirect.

andres

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

4. Specificeer je doelgroep

Door heel specifiek je doelgroep in kaart te brengen, kun je gerichter en daarmee effectiever én goedkoper adverteren. Je hoeft niet per se meer te doen, maar wel slimmer. Weet wie je klanten zijn, wat hun behoeften zijn en vooral hoe je ze kunt bereiken. 

Zo adverteerde Henk Jan Bijmolt met zijn houtbedrijf Gadero rond het tv-programma 'Rob’s grote tuinverbouwing'. Het leverde hem een groot bereik op, maar later bleek dat het zelf maken van video’s effectiever was. Het houtgedeelte sneeuwde op tv onder ten opzichte van de beplanting. Nu maakt hij video’s volledig toegespitst op hout. Blijkt nog goedkoper ook. Maak extreme keuzes is dan ook zijn advies.

5. Social media

Social mediakanalen zijn bij uitstek geschikt om je bedrijf low budget te promoten. Je onderneming wordt zichtbaar voor klanten en dit levert uiteindelijk meer omzet op. Toch moet je hierin ook scherp selecteren. 

Het is verleidelijk om te denken dat je op zo veel mogelijk verschillende platforms actief moet zijn. Onderzoek eerst welke kanalen jouw doelgroep gebruikt en bepaal vervolgens de strategie om de doelgroep te bereiken. In dit artikel bespreken we de kracht van 8 social mediakanalen en hoe je deze het best kunt inzetten voor je onderneming.

6. Ga samenwerkingen aan en profiteer van schaalvoordelen

Door een collectief te vormen, kunnen zzp’ers profiteren van diverse schaalvoordelen als marketing, inkoop, maar bijvoorbeeld ook het delen van kosten van een bedrijfspand. En eerder in aanmerking komen voor grotere opdrachten, die ze alleen niet kunnen uitvoeren.

Door een samenwerking aan te gaan met andere zzp'ers kun je profiteren van collectieve marketing.

Je ziet regelmatig dat verschillende zzp’ers in een bedrijfspand zich als collectief presenteren. In veel steden ontstaan creatieve hotspots waar kunstenaars, artiesten, werkplaatsen, horeca, kappers, meubelontwerpers een inspirerende community vormen. Hier kun je gezamenlijk marketing voor voeren en dat scheelt aanzienlijk in de kosten. Daarnaast kan je onderling profiteren van kennisoverdracht.

7. Referenties en aanbevelingen

Je kunt zelf nog zo hard roepen wat een mooi product of dienst je levert, maar als anderen dit over jou doen is dat nog veel beter. Koester tevreden klanten, aangezien ze jouw (online) ambassadeurs kunnen worden.

Laat tevreden klanten en opdrachtgevers dit dan ook vooral zelf vertellen. Mond-tot-mondreclame en online aanbevelingen zijn de beste manier om nieuwe klanten te krijgen. Vraag klanten om een aanbeveling of referentie die je op jouw website plaatst. Het mooie is: een aanbeveling kost niets, maar is enorm waardevol.

Een (online) aanbeveling kost niets, maar is enorm waardevol.

Op LinkedIn kun je dit op je bedrijfsprofiel laten doen via aanbevelingen. Als een bestaande klant een compliment uitdeelt, kun je gerust vragen of hij een aanbeveling wil doen. Ga naar de pagina waar je jouw profiel kunt bewerken. Klik dan onder 'Aanbevelingen' op 'Vraag om een aanbeveling'. Je kunt vervolgens aangeven om welke functie het gaat en wie je wilt vragen om een aanbeveling.

Gepubliceerd op:
02-11-2018

Wat vind je van dit artikel?

x1
x0

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 1.600 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.