Guerrillamarketing: 8 originele campagnes op een rij

8 sprekende voorbeelden van guerrillamarketing

Als startup kan het soms lastig zijn om tussen al het marketinggeweld de aandacht te trekken. Hoe krijg je dit met een bescheiden marketingbudget alsnog voor elkaar? Met een knap staaltje guerrillamarketing. In dit artikel lichten we inspirerende voorbeelden van succesvolle guerrillamarketingcampagnes uit.

Wat is guerrillamarketing?

Guerrillamarketing is een marketingtechniek waarbij bedrijven met beperkte middelen zoveel mogelijk publiciteit proberen te bereiken. Met deze vorm van marketing probeer je in korte tijd zoveel mogelijk (media)aandacht te genereren. Hierdoor zijn de kosten voor deze vorm van reclame relatief laag ten opzichte van langdurige campagnes. 

De meeste acties zijn ludiek, of bedoeld als stunt. Hierdoor maak je vaak alleen kosten om de actie voor te bereiden, want als de stunt lukt, wordt dit door verschillende partijen (blogs, radio, websites) overgenomen. De beste acties gaan zelfs viral en dit houdt in dat je de maximale aandacht genereert. 

De bekendste acties zijn van grote bedrijven, maar het is toch vooral een ideaal middel voor kleinere bedrijven die een relatief klein reclamebudget hebben. Door een slimme, goed getimede campagne kun je toch een groot publiek bereiken. En vooral ook veel goodwill opbouwen. Wie klein is moet niet alleen slim zijn, maar vooral out-of-the-box denken. 

Je moet je zien te onderscheiden van de concurrentie en zeker ten opzichte van de grote bedrijven tegen wier reclamebudget je toch niet op kunt boksen. Probeer daarom een guerrillamarketingactie op te zetten in combinatie met een social mediastrategie. Inspiratie opdoen? Lees deze onderstaande voorbeelden van succesvolle guerrillamarketingcampagnes.  

Heineken
Een van de beste guerrillamarketingacties is die van Heineken, sponsor van de Champions League, in de aanloop naar de finale van 2009 tussen Real Madrid en AC Milan. Een aantal journalisten en voetbalfans van AC Milan werden door hun baas of vrouw uitgenodigd voor een klassiek concert. Op de avond van de finale. Nee zeggen is soms simpelweg geen optie en aldus verzamelden zich op deze bewuste avond honderden sikkeneurige mannen in de concertzaal. Voordat we iets verklappen, kijk eerst onderstaande video. 

Waarom werd deze actie nu zo’n succes? Ten eerste is het idee briljant, maar nog belangrijker, zoals ook aan het eind van de video werd getoond: de video werd dezelfde avond nog op Sky Sports vertoond, waardoor anderhalf miljoen kijkers het zagen.

De overige media pikten de volgende dag de actie op en ook op internet en social media ging de video viral. Het resultaat is dat miljoenen mensen de video zagen en Heineken alleen maar positieve reclame kreeg. Zonder ervoor te betalen.  

Coca Cola / James Bond
Wanneer de nieuwste James Bondfilm in de bioscoop verschijnt, treedt de machtige marketingmachine in werking. Abri’s, commercials, niets is te gek om de film te promoten. Vind dan als sponsor nog maar eens een originele manier om jouw merk onder de aandacht te brengen en zorgen dat je niet ondersneeuwt bij 007. 

Coca-Cola besloot om in samenwerking met de James Bond film Skyfall klanten een interactieve Bond-experience te geven. ‘Unlock the 007 in you, you have 70 seconds!’ Als ze een blikje Coca-Cola light uit een automaat op het centraal station van Antwerpen haalden, kregen de mensen de opdracht om binnen 70 seconden een parcours af te leggen en zodoende kaarten voor de film te winnen.

Dit alles uiteraard professioneel gefilmd voor een promofilm, die niet op televisie werd vertoond, maar op internet werd verspreid. Op YouTube alleen al werd de film ruim elf miljoen keer bekeken, nog los van alle keren dat het via social media werd gedeeld. 

Volvo
Soms kan een sterke reclamecampagne ook plots uitgroeien tot een onbewuste guerrillamarketingcampagne. Een van de beste voorbeelden hiervan is de reclamefilm van Volvo voor hun nieuwste trucks die een nieuwe vorm van stuurondersteuning hebben. 

Gevallen acteur en actieheld Jean-Claude Van Damme doet zijn ‘epic split’ tussen twee achteruitrijdende Volvo Trucks. Alles klopt aan de video: de muziek, de locatie, de beelden, de trucks, de demonstratie van de stuurondersteuning en het belangrijkste: het is niet zozeer promotie van het merk of product, maar de video benadrukt de betrouwbaarheid van het merk en product. 

Het zette zowel Volvo als Van Damme weer volledig op de kaart. De reclamespot ging viral, werd overal op social media gedeeld en is inmiddels meer dan tachtig miljoen keer op YouTube bekeken. En dat terwijl de video helemaal niet op televisie is uitgezonden. En de doelgroep beperkt is: bijna niemand rijdt immers in een vrachtwagen. 

Dit waren drie voorbeelden van een video, maar je hebt meestal helemaal geen film nodig om een guerrillamarketingcampagne te voeren. Vaak is een ludieke reclame-uiting genoeg – wel zo goedkoop en vooral minder bewerkelijk. We zetten hieronder vijf campagnes aan de hand van een foto of een object voor je op een rij. 

Nivea
Nivea bracht een tube met crème dat cellulitis tegengaat op de markt en bedacht een ludieke manier om dit onder de aandacht te brengen. Het werd onderstaande foto, een briljante manier om in één beeld het probleem en de oplossing te vangen.

Nivea

KitKat
'Take a break, take a KitKat', luidt de slogan van de snoepreep van Nestlé. Onderstaande foto maakt op een grappige manier in een opslag duidelijk waar KitKat voor staat.  

Kit Kat

Volkswagen vs. Porsche
Het cliché is dat mannen in een dure auto iets moeten compenseren. En hoe kan je als goedkoper, maar degelijk merk dit nu op een treffende manier uitbeelden zonder je concullega’s belachelijk te maken? Door op een ludieke manier dit cliché in je voordeel te benutten, zoals onderstaande foto van Volkswagen laat zien. 

Volkswagen vs Porsche

Nike
Waar sportmerk Nike jarenlang honderden miljoenen dollars uitgaf aan peperdure reclamespotjes, is ook daar de focus veranderd. Het reclamebudget is dan wel hoger dan ooit, maar het wordt nu aan interactie met de klanten besteed.

Geen promotievideo’s met dure sporters als Kobe Bryant, maar interactieve billboards op wolkenkrabbers waar tweets van klanten worden afgebeeld. Of gewoon een simpel statement maken, zoals deze ‘bank’ die te zien is op onderstaande foto. Het beeld spreekt voor zich en is briljant in al z’n eenvoud. 

Nike

McDonalds 
Het fastfoodconcern is een grootschalig gebruiker van guerrillamarketingacties. Via deze website zijn liefst 28 voorbeelden te zien, waarbij McDonalds op een slimme manier gebruikt maakt van deze marketingvorm. Onderstaande foto van het aangepaste zebrapad is de bekendste, de foto ging viral en zorgde voor meer bereik en sympathie dan ieder andere, willekeurige commercial. 

McDonalds

andres

Hoe ziet mijn markt eruit?

Het gat in de markt gevonden? Bekijk hoe jouw markt er op dit moment voor staat. Recente kennis en cijfers over branches en sectoren vind je op de site van de Rabobank.

Cijfers over mijn branche

Lees ook

4 tips voor het maken van reclame voor startups
7 tips voor een succesvolle content marketingstrategie
6 inspirerende social media-campagnes die viral gingen
8 relevante social media-kanalen voor starters
Een goede social media-strategie opstellen doe je zo
7 opvallende crowdfunding-campagnes die veel geld ophaalden
Hoe zet je een product in de markt?
Productintroductie: zo lanceer je een nieuw product
De ochtendrituelen van 6 bekende entrepreneurs
Zo vind je het gat in de markt
5 ondernemersboeken die je gelezen moet hebben

Bijgewerkt op: 20-09-2016 Gepubliceerd op:
05-05-2016

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Nieuwsbrief

Meld je aan voor onze wekelijkse nieuwsbrief met handige tips.

Zakelijke rekening: het eerste jaar gratis

Gratis zakelijke rekening openen

Bij de Rabobank is de zakelijke rekening voor startende ondernemers het eerste jaar gratis. Ben je al klant? Dan kun je ook online een zakelijke rekening openen.

Bekijk jouw voordeel

Wat is IkGaStarten?

IkGaStarten is een online initiatief van de Rabobank, de bank voor startend Nederland. Bedoeld voor startende ondernemers én voor mensen die nu nog in loondienst zijn, maar overwegen om ook de sprong te wagen. Iedere dag plaatsen wij hier nuttige informatie en tips die het leven van de ondernemer makkelijker en leuker maken.

Zakelijke rekening nodig?
X
Startersvoordeel

Bij de Rabobank is dit voor startende ondernemers het eerste jaar gratis.

sluiten

Ondernemingsplan maken?

Ontvang gratis de PDF ‘Ondernemingsplan: de basis in 10 stappen’. Wij hebben het volgende voor je op een rij gezet:

  • Hoe maak je in 10 stappen een businessplan?
  • Uit welke onderdelen bestaat een financieel plan?
  • Welke handige tools kun je hierbij gebruiken?
     

Stuur mij de PDF

Je ontvangt de PDF binnen 5 minuten en kosteloos in je mailbox.