marieke

Acquisitie voor ZZP'ers: Hoe vindt u uw klanten?

Iedere startende ZZP'er zal zich er het hoofd over breken: hoe kom ik aan voldoende klanten? Daartoe zal acquisitie moeten worden gepleegd. En dat kan op heel veel manieren. Met acquisitie wordt bedoeld 'het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten door het benaderen van potentiële klanten en opdrachtgevers'. Maar waar vindt u die nieuwe klanten en hoe komt u met ze in contact?

Uitgangspunt is natuurlijk dat potentiële klanten moeten weten dat u er bent, wat u doet of aanbiedt en waarom ze het beste bij u klant kunnen worden. Als een langetermijn samenwerking het uitgangspunt is, staat het opbouwen van een goede verstandhouding met de (potentiële) klant of opdrachtgever centraal. Bij acquisitie gaat het dus niet alleen om het binnenhalen van nieuwe klanten, maar zeker ook om het behouden van bestaande klanten. Zij kunnen u een mooi basisinkomen geven en ze zorgen er bovendien vaak voor dat u in contact komt met nieuwe klanten of opdrachtgevers.

Bestaande klanten
Tevreden klanten zullen u immers in veel gevallen een vervolgopdracht geven, en u aanbevelen bij anderen. Omdat nieuwe klanten werven erg energie- en tijdrovend is, doet u er goed aan om bestaande relaties goed te onderhouden en ook te investeren in bestaande opdrachtgevers. Wetenschappelijk onderzoek wees ooit uit dat het acquireren van klanten zeven keer zo veel (tijd en geld) kost als als het onderhouden van bestaande klanten.

Mogelijke klanten
Voordat u potentiële klanten of opdrachtgevers gaat benaderen, zult u zich eerst goed moeten afvragen wie uw doelgroep is, binnen welke branche(s) u werkt en voor welke bedrijven uw product of dienst interessant is. Dit heeft u als het goed is in uw marketingplan vastgelegd.

Netwerken
om uw bedrijf onder de aandacht brengen van potentiële klanten of opdrachtgevers, kunt u verschillende marketingtools inzetten. U kunt advertenties of banners plaatsen op plekken waar uw doelgroep zich begeeft. Maar voor de meeste ZZP'ers is intensief netwerken toch wel de belangrijkste marketingtool. Via uw zakelijk netwerk zult u in veel gevallen potentiële klanten vinden. Netwerken kan zowel online als offline. Online via allerlei zakelijke netwerksites en platforms, en offline via bijvoorbeeld de sport- of muziekvereniging of gewoon middels de familie- en vriendenkring.

Overtuigen
Als u eenmaal contact heeft met een potentiële klant (prospect), dan moet u deze ervan zien te overtuigen om voor u en uw bedrijf te kiezen. Dit doet u door uw bedrijf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor uw potentiele klant duidelijk is wat u te bieden heeft en wat uw meerwaarde is.

Website
Hiervoor zet u onder meer uw website in, maar ook het zorgen voor nette visitekaartjes en briefpapier kan u helpen om professioneel over te komen. Op uw website kunt u referenties vermelden; die geven uw prospect vertrouwen en vertellen hem wat u zoal doet en kunt. U moet natuurlijk wel eerst wat referenties hebben om ze te kunnen vermelden.


 

Gepubliceerd op:
26-01-2011

Wat vind je van dit artikel?

x3
x1

Fijn dat je dit interessant vond. Wekelijks ondernemerstips ontvangen?

Lees meer

Marketing en reclame

Het inzetten van marketingtools en reclamemethoden is een prima manier om jouw bedrijf bij de doelgroep te promoten en een product of dienst goed in de markt te zetten. Maar welke mogelijkheden heb je hiervoor als starter tot je beschikking en hoe zet je de eerste stap? Hieronder vind je meer informatie over het fijne samenspel tussen marketing en reclame. Zo kom je bijvoorbeeld meer te weten over:


Nu populair op Ikgastarten: lees de 4 tips voor het maken van reclame voor jouw startup.

Created with Sketch.

Gratis tips voor ondernemers ontvangen?

Dat kan met de wekelijkse nieuwsbrief van IkGaStarten. Meld je gratis aan en start nóg sterker!
 

Ja ik wil die tips >

Created with Sketch.

Maak een ijzersterke start

Ga aan de slag met de Startversterker. Een gratis tool voor startende ondernemers. 
 

  • tests, must-do's, tips en expert-inzichten
  • in je eigen tempo, waar en wanneer jij wil
  • houd bij hoe sterk je van start gaat​

Naar de Startversterker >

Goed bezig: ruim 3.747 ondernemers zijn al sterker gestart

Meld je aan

Haal alles uit de Startversterker. Bewaar artikelen, notities en checklists. Werk aan een ijzersterke start. In je eigen tempo, waar en wanneer jij wil.