Acquisitie voor ZZP'ers: Hoe vindt u uw klanten?

3 min  leestijd
0
Image

Iedere startende ZZP'er zal zich er het hoofd over breken: hoe kom ik aan voldoende klanten? Daartoe zal acquisitie moeten worden gepleegd. En dat kan op heel veel manieren. Met acquisitie wordt bedoeld 'het verwerven van nieuwe klanten en opdrachten door het benaderen van potentiële klanten en opdrachtgevers'. Maar waar vindt u die nieuwe klanten en hoe komt u met ze in contact?

Uitgangspunt is natuurlijk dat potentiële klanten moeten weten dat u er bent, wat u doet of aanbiedt en waarom ze het beste bij u klant kunnen worden. Als een langetermijn samenwerking het uitgangspunt is, staat het opbouwen van een goede verstandhouding met de (potentiële) klant of opdrachtgever centraal. Bij acquisitie gaat het dus niet alleen om het binnenhalen van nieuwe klanten, maar zeker ook om het behouden van bestaande klanten. Zij kunnen u een mooi basisinkomen geven en ze zorgen er bovendien vaak voor dat u in contact komt met nieuwe klanten of opdrachtgevers.

Bestaande klanten
Tevreden klanten zullen u immers in veel gevallen een vervolgopdracht geven, en u aanbevelen bij anderen. Omdat nieuwe klanten werven erg energie- en tijdrovend is, doet u er goed aan om bestaande relaties goed te onderhouden en ook te investeren in bestaande opdrachtgevers. Wetenschappelijk onderzoek wees ooit uit dat het acquireren van klanten zeven keer zo veel (tijd en geld) kost als als het onderhouden van bestaande klanten.

Mogelijke klanten
Voordat u potentiële klanten of opdrachtgevers gaat benaderen, zult u zich eerst goed moeten afvragen wie uw doelgroep is, binnen welke branche(s) u werkt en voor welke bedrijven uw product of dienst interessant is. Dit heeft u als het goed is in uw marketingplan vastgelegd.

Cijfers en Trends Rabobank

Ken je jouw markt?

Een belangrijk onderdeel van het bedrijfsplan is kennis van de markt. Rabobank heeft de laatste cijfers en trends voor je op een rijtje gezet.

Bekijk de laatste trends

Netwerken
om uw bedrijf onder de aandacht brengen van potentiële klanten of opdrachtgevers, kunt u verschillende marketingtools inzetten. U kunt advertenties of banners plaatsen op plekken waar uw doelgroep zich begeeft. Maar voor de meeste ZZP'ers is intensief netwerken toch wel de belangrijkste marketingtool. Via uw zakelijk netwerk zult u in veel gevallen potentiële klanten vinden. Netwerken kan zowel online als offline. Online via allerlei zakelijke netwerksites en platforms, en offline via bijvoorbeeld de sport- of muziekvereniging of gewoon middels de familie- en vriendenkring.

Overtuigen
Als u eenmaal contact heeft met een potentiële klant (prospect), dan moet u deze ervan zien te overtuigen om voor u en uw bedrijf te kiezen. Dit doet u door uw bedrijf op een professionele en wervende manier te presenteren. Zorg dat het voor uw potentiele klant duidelijk is wat u te bieden heeft en wat uw meerwaarde is.

Website
Hiervoor zet u onder meer uw website in, maar ook het zorgen voor nette visitekaartjes en briefpapier kan u helpen om professioneel over te komen. Op uw website kunt u referenties vermelden; die geven uw prospect vertrouwen en vertellen hem wat u zoal doet en kunt. U moet natuurlijk wel eerst wat referenties hebben om ze te kunnen vermelden.

zakelijke rekening afbeelding

Zakelijke rekening nodig?

Open je rekening online of in de app al in 5 minuten

1e halfjaar € 0,00

 

Meer over marketing en reclame

Meer over marketing en reclame
Ondernemingsplan

Gratis ondernemingsplan voorbeelden!

Kun je wel wat hulp gebruiken bij het maken van je ondernemingsplan? De Rabobank heeft voorbeelden van meerdere ondernemersplannen, ieder gericht op een bepaalde branche. Downloaden is gratis.

Sluiten